Továbbra is igen népszerű a fizetős streaminghasználat a hazai felhasználók körében, de az utóbbi években nem sikerül meghaladni a videómeosztó oldalak Covid-időszak alatti elképesztő nézettségét – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a nemrégiben publikált kutatására hivatkozva. Arra is választ kaptunk, hogy milyen streamingszolgáltatást vesznek igénybe a magyar családok, és melyik korosztály milyen szolgáltatót részesít előnyben.
Magyarországon az elmúlt három-négy évben terjedt el igazán az előfizetéssel igénybe vehető lekérhető videótartalmak, a streamingszolgáltatások használata.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság évente végzett reprezentatív felmérése szerint már a háztartások közel fele – 44 százaléka – néz filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon
– számolt be a médiahatóság. Mint megtudtuk, a tavalyi évi adatok szerint már több mint kétmillió felnőtt rendelkezik legalább egy streaming-előfizetéssel.
Az NMHH legutóbbi felmérése szerint ennek ellenére csaknem 20 százalékkal csökkent a streamingszolgáltatók oldalait számítógépről vagy mobileszközről látogató magyarok száma az egy évvel korábbihoz képest. A negatív tendencia mögött a médiahatóság elsősorban a koronavírus-járvány alatt kivételesen magasra ugró fogyasztási értékek normalizálódását valószínűsíti.
A médiahatóság kutatásai szerint streamingszolgáltatásokat sokkal nagyobb eséllyel vesznek igénybe a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások.
Így például míg tavaly a 30 és 39 év közötti fővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka.
Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videócsatornát, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.
A legkedveltebb három streamingszolgáltató itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+. Az NMHH kutatása szerint az egyes streamingplatformok műsorkínálata nagyban meghatározza, melyik korosztály körében válhatnak népszerűvé.
A három nagy nemzetközi platform kifejezetten jól célozta meg a 16–39 év közötti korcsoportot, míg a TV2 Play, a Filmio és a SkyShowtime közönségében az 50–75 év közöttiek vannak többségben. A nemek között mindössze három esetben rajzolódik ki számottevő különbség: a SkyShowtime és a Telekom TV GO inkább a férfiak, míg a TV2 Play inkább a nők körében vált népszerűvé.
Az NMHH legfrissebb tanulmánya szerint 2024 első fél évében a számítógépek és a mobileszközök képernyőin
Érdekes trend, hogy egyre többen vannak olyanok, akik nem csupán egyetlen csatornára fizetnek elő, a streaminghasználók mintegy fele „több vasat tart a tűzben”, és kettő-négy csatornát is megrendel. Idén júniusban 439 ezer fő, vagyis a hazai streamingfogyasztók mintegy negyede keresett fel egynél többet a vizsgált szolgáltatások közül.
A médiahatóság arról is beszámolt, hogy bár egyre több streamingszolgáltató lép a hazai piacra, ez nem hozott érdemi konkurenciaharcot eddig: az új szereplők jellemzően inkább olyan új felhasználókat csábítanak magukhoz, akiket azelőtt más szolgáltató nem tudott megszólítani.
Bár az internetezők szívesebben fizetnek a videóstreaming-szolgáltatásokért, mint a zenei streamingért, az utóbbi is népszerű: 42 százalékuk vette igénybe, de csak 19 százalékuk fizetett érte. A videóstreaming esetében 60 százalék az igénybe vevők aránya, és több mint kétharmaduk, 43 százalékuk fizetett a szolgáltatásért.
A médiahatóság felmérései szerint a zenehallgatás a megkérdezettek fele esetében egyelőre hagyományos rádióadáson keresztül történik, ezt követik 38 százalékkal a videómegosztók, majd 32 százalékkal az online rádióadók, illetve 30 százalékkal az ingyenes zenei streamingszolgáltatások.
A zenei streamingszolgáltatások közül a legnépszerűbb a Spotify (27 százalék) és a YouTube Premium/YT Music (21 százalék), leginkább ezért a két szolgáltatásért hajlandók fizetni is az internetezők.
A nemzeti médiahatóság kutatásai szerint egyre növekvő összeget költenek a magyar családok streamingszolgáltatásokra.
Filmes streamingcsatornákra 6061 forintot fizetnek, amely az átlagos háztartások összes kiadásának mintegy egytizedét teszi ki.
Audiostreaming-szolgáltatásra a megkérdezettek háztartásonként 5499 forintot fizetnek havi szinten. Ha viszont valaki minden népszerű szolgáltatásra teljes áron előfizet, akkor a havi kiadásai könnyen elérhetik vagy meghaladhatják a 10 ezer forintot.
Népszerűség ide vagy oda, a megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy egy esetleges gazdasági recesszió esetén a választ adók 75 százaléka faragná le a filmes streaming-előfizetésre fordított díjaikból, 78 százalékuk a videómegosztó portáloknak kifizetett összegekből, 81 százalékuk pedig az audiostreaming-szolgáltatások díjaiból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.