A jövő évtől várhatóan nőni fognak az autósok terhei. A kormány ugyanis inflációkövető díjemeléseket vezetne be számos, a gépjármű használathoz, üzemeltetéshez kapcsoló tétel esetén.
Így – az elképzelés szerint –
minden évben a megelőző év júliusában mért, azaz a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztói árindex mértékével növekszik. Eszerint jövőre, az ideinél 4,1 százalékkal magasabb gépjárműadót kell majd fizetnie az autótulajdonosoknak. Látni kell, hogy miután az infláció hónapról-hónapra változik, az emelés mértéke tág határok között szóródhat majd a következő években.
Érdemes felidézni, hogy tavaly júliusban 17,6 százalékos inflációt mért a KSH, azaz a gépjárműadó is hatodával emelkedett volna, ha a rendszert már tavaly bevezették volna. Ez azonban szélsőséges példa, hiszen 2023 kiugró év volt az infláció szempontjából, ugyanis az egész évre is 17,6 százalékos árindex volt jellemző, míg 2022-ben ugyanez az érték 14,5 százalék volt. Idénre a jegybank a 3-4,5 százalékos sávba várja az inflációt.
A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy szigorítás már idén is történt, ugyanis míg korábban két részletben, márciusban és szeptemberben kellett megfizetni a gépjárműadót, idén a költségvetés egy összegben, áprilisban gyarapodott ezzel a befizetéssel.
A jövő évi gépjárműadó kiszámításakor nemcsak az adott autó teljesítményét, hanem a korát is figyelembe kell venni. Hasznos kalkulátort is lehet találni a NAV oldalán. Főszabályként a gépjárműadó alapja a gépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye, kilowattban. Ha az adatokat csak lóerőben adták meg, akkor 1,36-tal kell osztani és egész számra kell kerekíteni.
Az adó összege emellett a jármű típusától (például személygépjármű, autóbusz, tehergépjármű stb.) és korától is függ: minél idősebb a jármű, annál alacsonyabb az adó mértéke. Az alábbi táblázat azonban segít:
A magyar utakon futó autók átlagos életkora 14,5 év. Azaz egy 15 éves Opel Astra H típusú, 1,4-1,6 benzinmotorral szerelt, nagyjából 100 lóerős, azaz 73 kilowatt teljesítményű kocsi után (185 x 73 forint) 13 505 forintot kellene fizetni, amihez jön az inflációs díjemelés (+4,1 százalék), azaz a végösszeg így 554 forinttal nő, tehát 14058 forint lesz.
Persze, egy fiatalabb autót üzemeltetőnek mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Például egy 150 lóerős (nagyjából 110 kilowattos), 6 éves Volkswagen Passat tulajdonosa (110 x 300 forint) 33 088 forintot fizetett idén áprilisban, jövőre ugyanez 34 444 forinttal lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.