BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Black Friday fordítva: ne vegyél semmit, mert ez csapda

A túlfogyasztásban rejlő csapdákra hívja fel a figyelmet és a valóban tudatos vásárlói döntésekre ösztönöz a november 29-i, idén is a Black Fridayre időzített akciójával a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Az egyesület a Ne vásárolj semmit! naphoz kapcsolódóan hasznos tippekkel és tanácsokkal segíti a fogyasztókat az év végi akcióözön időszakában. Íme néhány ezek közül.

Minden évben a Black Fridayhez köthető a legjelentősebb vásárlási időszak. A fekete péntek idén november 29-re esik, de már hosszú évek óta Black Friday-hetekről beszélhetünk, amely tulajdonképpen a karácsonyi ajándékvásárlás ideje. 

Black Friday
Új és újabb trükkökkel próbálkoznak a kereskedők Black Friday idején / Fotó: Shutterstock

Mit nekünk Black Friday, már májusban eljött a túlfogyasztás napja

Idén már május 25-én eljött a túllövés napja – vagyis az a nap, amikor az emberiség igénye az elérhető természeti erőforrásokra meghaladta a Földünk által újratermelni képes készletet –, a kínai webáruházak napi 88 Boeing–777-essel küldik szét a világba a megrendelt csomagokat, érdemes lenne visszavenni a vásárlási lázból saját magunk és klímánk védelmében is – figyelmeztet a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE).

Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, és ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest, Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday-leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás 

– vélik a tudatos vásárlók, akik szerint a kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak rá, a legtöbben idén is többhetes, akár több hónapos Black Fridayt is tartanak Magyarországon. Emellett idén november 11-én berobbant Magyarországon a szinglik világnapja is, amikor is több online kereskedő tartott napokig futó akciókat. Lehet, hogy ez az új Black Friday? – teszik fel a kérdést. 

Kereskedői trükkök, amelyekre érdemes figyelni

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint Black Friday során a kereskedők többféle trükkel próbálkoznak a fellángoló vásárlási láz kihasználására. Ilyen például, hogy sok esetben jelentős, akár 80-90 százalékos kedvezményeket hirdetnek meg, amelyek csak néhány vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak, előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg, a webáruházak sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra. 

A TVE fogyasztóvédelmi szakértői szerint körültekintő és megfontolt vásárlással jelentős megtakarítást lehet elérni, az akciókkal azonban csak akkor nyernek a fogyasztók, ha azok tisztességes keretek között zajlanak. 

Harmadával több gép van a háztartásokban, mint tippelnénk

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, mérlegelni, hogy szükség van-e az adott termékre. A GreenDependent Intézet energiafelmérése szerint ugyanis átlagosan a harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Szerintük ebből is látszik, hogy „több mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban. 

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp 

gondoljuk át, tényleg kell-e, nézzünk körül, nincs-e már hasonló otthon, esetleg a rokonságban amit nem használnak, nézzünk körül, hogy meg tudjuk-e venni használtan, ha mégis a vásárlás mellett döntünk, válasszunk szervizelhető márkákat.

Ha nem muszáj, ne vásárolj semmit!

A kanadai Adbusters szervezet több évtizedre visszatekintő kezdeményezésének mintájára a Tudatos Vásárlók Egyesülete itthon is hagyományosan a Black Friday napjára hirdeti meg a Ne vásárolj semmit! napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk. Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt. 

Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra.  

Jó tanácsok trükkök ellen

A trükkök elkerülésére néhány tanácsot is adnak. Azt javasolják,

  • nézzünk utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e az esetleges extra költségekkel együtt is, mint a kiszállítási díj,
  • ismerjük meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, nehogy a fizetésnél lepődjünk meg, amikor már alaposan beleéltük magunkat a vásárlásba,
  • használjunk ár-összehasonlító oldalakat, hiszen lehet, máshol olcsóbban megkapjuk a terméket. A legtöbb helyen grafikon mutatja az elmúlt hónapok átlagárát egy-egy terméknek, így meggyőződhetünk, mennyire akciós is a meghirdetett ár,
  • az akciós ár mellett ott kell lennie a régi árnak is. A korábbi ár pedig csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt. Tehát ha az előző harminc napban már egyszer akciót hirdettek a termékre vagy szolgáltatásra, akkor ahhoz a korábbi akciós árhoz képest kell engedményt tenni, és ez alapján kiírni a százalékot,
  • nézzünk utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak 5 csillagos értékeléseket látunk, gyanakodjon, hiszen lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
  • ellenőrizzük az áruházak elérhetőségét. Ezek hiánya ugyanis jogszabályellenes. 

Jó tudni, hogy internetes vásárlás esetén, ha Magyarországról vagy az más uniós országból rendelünk, néhány kivétellel, a termék átvételét követő 14 napon belül elállási jog illet meg, éljünk vele, ha kell. Ha problémánk akad a vásárlást követően, először a kereskedővel próbáljuk azt rendezni. A panasznak legyen nyoma írásban, ez feltétele minden további fogyasztóvédelmi eljárásnak. Amennyiben bizonytalanok vagyunk a bolt megbízhatóságával kapcsolatban, érdemes felkeresni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát.  

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.