BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-áfa: kötelezővé válásához elengedhetetlen az adózói igények teljes körű kiszolgálása

Az idei év általános forgalmi adóval kapcsolatos legfontosabb újdonsága az adóhatóság e-áfa-rendszerének januári bevezetése volt, amellyel új korszak nyílt a bevallási kötelezettségek teljesítése terén. Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának vezetőjével arra kerestük a választ, az elmúlt háromnegyed év tükrében hogyan vált be eddig a NAV e-áfa-rendszere. Mik az adózói tapasztalatok?

Az e-áfával kapcsolatos jogszabályok idén január 1-jétől hatályosak és első alkalommal február 1-jétől nyílt lehetősége az adózóknak arra, hogy az e-áfa-rendszeren keresztül – a webes felületen, vagy az úgynevezett M2M gép-gép kapcsolattal nyújtsák be az áfabevallásaikat. A Niveus Consulting Group ügyféleinek körében végzett felmérésre hivatkozva korábban arról számolt be a Világgazdaságnak, hogy a cégek szerint a rendszer sok hibával küzdött az elején, amely miatt nem igazán használták a vállalkozások. Megkérdeztük, hogy vélekednek a cégek most?

e-áfa
Szakértők szerint az elmúlt hónapokban felhasználóbarátabbá tették az e-áfa-felületeket / Fotó: Móricz Sabján Simon/Világgazdaság

Hogyan vált be az e-áfa rendszere?

Antretter Erzsébet szerint időközben történtek olyan változások, amelyek a bevezetés időpontjához képest felhasználóbarátabbá tették az e-áfa-felületeket. Itt elsősorban az önellenőrzés lehetővé tételét emelte ki július 1-jétől, hiszen sokakat már önmagában az is visszatartott az új lehetőségek kipróbálásától, hogy önellenőrzésre addig csak az ÁNYK-ban volt lehetőség az e-áfa-felületeken elkészített bevallások esetében is. 

Ügyfélkörükben ugyanakkor azt tapasztalják: 

ezek a változások nem elegendőek az átállás megfontolásához.

Nőtt-e a cég ügyfélkörében a rendszert felhasználók száma?

Kérdésünkre, hogy változott, nőtt-e a Niveus ügyfélkörében az új e-áfa-rendszert használók száma, a cég adótanácsadási üzletágának vezetője úgy fogalmazott: tapasztalataik szerint az elmúlt félévben növekedés inkább a webes e-áfa-felületet használók számában figyelhető meg. Ez részben köszönhető lehet annak is, hogy a NAV az e-áfa webes felületének használatához a működést bemutató kézikönyvön kívül videókkal is gyakorlati segítséget nyújtott. 

Mivel azonban ez a felület valójában csak azoknak az áfaalanyoknak alkalmas az áfabevallásuk elkészítésére, akiknél kevés a bevallandó tételek és az áfabevallás elkészítéséhez szükséges adózói döntések száma, a mi ügyfélkörünknek ez inkább csak lekérdezési, ellenőrzési célból jöhet szóba

 – tette hozzá.

Ügyfeleiknek inkább a M2M, azaz a gépi interfész megoldás jelenthetne igazi alternatívát a jelenlegi áfabevallás-készítési gyakorlatukhoz képest, de úgy tűnik, hogy az még nem vonzó annyira a cégeknek, hogy komolyan megfontolják az áttérést – vélte.

Tavasszal a Niveus ügyfélkörét az jellemezte, hogy a cégek többsége a saját, bevált rendszerét használta, akkor úgy fogalmaztak: nincsenek érdekeltté téve abban, hogy váltsanak egy kevésbé működő rendszerre. Antretter Erzsébet szerint ügyfélkörükben nem tapasztalnak e tekintetben változást. Az ügyfelek jellemzően továbbra is kivárnak.

Milyen változások történtek az e-áfa-program fejlesztése terén?

A szakember értékelte az utóbbi hónapokban történt fejlesztéseket is az e-áfa-programmal kapcsolatban. 

  • Az első érdemleges változás szerinte az önellenőrzés lehetőségének biztosítása volt július 1-jétől, amivel véleménye szerint egy említésre méltó akadály hárult el az e-áfa használata elől. 
  • Újabb fontos mérföldkő lehet, hogy október 15-én a NAV honlapján megjelentek azok az informatikai, műszaki paraméterek, melyek alapján már fejleszthetők azok a NAV szervereihez kapcsolódó szoftverek, amelyek segítségével lehetővé válik az általános gépi interfészen keresztüli űrlapbenyújtás. 

Erre szerinte feltételezhetően azért került sor, mert bár az adott cég igényeire és belső sztenderdjeire is figyelemmel lévő saját fejlesztés lehetősége eddig is adott volt, az adózók nem nagyon mutattak hajlandóságot az azzal járó költségek és kockázatok vállalására. Márpedig az M2M – ellentétben a webes felülettel – nem használható valamilyen saját, vagy harmadik féltől származó fejlesztés nélkül, amely alkalmas az e-áfa-rendszer által várt adatstruktúra előállítására és a rendszerrel történő kommunikációra.

Milyen további fejlesztések várhatóak?

A tervek szerint következő lépésként 2025. január 1-jétől a jogutódlással, soron kívüli bevallási kötelezettséggel érintett adózók is elkészíthetik áfabevallásukat az e-áfa-rendszerben, ami mindenképpen üdvözlendő, de a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának vezetője úgy látja, a lépés nem valószínű, hogy tömeges áttérést eredményezne az e-áfára. A jövőbeni tervek között szerepel viszont a közösségi összesítő nyilatkozatnak az e-áfa-rendszerben történő elkészíthetősége is, ami már az adózók szélesebb körét érintő változás lenne.

Ami véleménye szerint hosszú távon mindenképpen az e-áfa, azon belül is az M2M használata mellett szól, hogy megfelelő működése esetén olyan áfabevallás kerülhet majd benyújtásra, amelyet az adóhatóság gyakorlatilag már leellenőrzött. A hibás bevallás és az ehhez kapcsolódó bírságok kockázata tehát elméletben kiküszöbölhető lesz. 

Ennek az útnak azonban még úgy tűnik, hogy csak az elején tartunk. A folyamatot azonban kétségkívül meggyorsíthatja, ha az adóhatóság úgy dönt, hogy megszünteti az ÁNYK használatának lehetőségét, de erre – elsősorban az áfabevételek biztosításának érdekében – valószínűleg még egy ideig nem kerül sor

– mutatott rá.

Az adóhatóság további tervei

Horváth Tibor, a NAV Központi Irányítás, Ellenőrzési Főosztály főosztályvezetője a napokban úgy fogalmazott, az önellenőrzési funkció júliusi elindulása óta jól láthatóan folyamatosan egyre többen használják a rendszert, folyamatos növekedés tapasztalható az így beküldött e-áfa-bevallások számában is, amelyet biztatónak nevezett.

Szerinte a jövőbeni újítások is elősegíthetik a rendszer népszerűségének további növekedését, hiszen 

már fejlesztés alatt van az A60-as nyomtatvány, azaz a Közösségi Összesítő Nyilatkozat beadásának lehetősége az e-áfa-rendszerben. Továbbá, jövő évtől képes lesz a rendszer a csoportos áfaalanyok, valamint a jogelőd-jogutód kapcsolatot érintő tranzakciók kezelésére is.

Szerinte már jól látható, hogy 

az ÁNYK-rendszer egyre kevésbé felel meg a modern kor kihívásainak és annak fejlesztése helyett a jövőbeni fejlődési irány várhatóan az e-áfa-rendszer kötelezővé válása lehet, amelynek sikere esetén hasonló XML-alapú bevallások terjedhetnek el más adónemek tekintetében is.

A kötelezővé váláshoz azonban Horváth Tibor úgy véli, elengedhetetlen, hogy az e-áfa-rendszer teljes körűen képes legyen kiszolgálni az áfával kapcsolatos adózói igényeket, továbbá rendelkezésre álljanak a technikai feltételek is a gépi interfészes M2M e-áfa-bevallások elkészítésére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.