Összességében jól alakult a magyarországi lízingpiac teljesítménye az idei harmadik negyedévben, hiszen több eszközosztály is növekedést mutatott a 2023-as év azonos időszakához képest Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint, aki azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy bár a személyautók és a kisteherautók tekintetében a szerződések száma és a kihelyezett összeg is növekedett, a forgalomba helyezések 2024 harmadik negyedévében visszaestek az egy évvel korábbi számokhoz képest – derül ki a szövetég szerdai közleményéből. Azonban a termelőeszközök esetében már vegyesebb a kép a főtitkár szerint.
Az adatokból kiderül, hogy az idei harmadik negyedévben a lízingpiac 684 milliárd forintnyi finanszírozást ért el, ami 7,85 százalékkal haladja meg a 2023 azonos negyedévében kimutatott összeget. A szerződések számában markáns növekedés volt tapasztalható: a 61 072 megkötött szerződés 218,6 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor volt. Kőszegi László elmondta azt is, hogy
a lízingportfólió éves szintű 6,1 százalékos növekedés után 2209 milliárd forintot tett ki, ám a szerződésszám 4 százalékkal, 313 113 darabra csökkent.
Az ügyfelek túlnyomó többsége, 83 százaléka új eszközökre kötött lízingszerződést.
A főtitkár elmondta azt is, hogy az eszközkategóriákat tekintve továbbra is a személygépkocsik, kisteherautók és a motorkerékpárok állnak az élen, 404 milliárd forintnyi új finanszírozással a szeptemberben véget ért három hónapban, ami a lízingpiac nagyjából 60 százaléka.
A finanszírozott összeg 25 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, és hasonló mértékben nőtt a megkötött szerződések száma is.
Idén a harmadik negyedév végéig 51 203 új szerződést kötöttek az ügyfelek ebben a szegmensben.
„A kategória látványos eredménye részben azzal magyarázható, hogy a személyautók esetében 7,3 százalékos volt a növekedés a forgalomba helyezések számában a tavalyi év első három negyedévéhez képest (bár a 3. negyedév enyhén visszaesett 2023 azonos időszakához képest), a kisteherautóknál pedig még ennél is markánsabb, 20 százalékos volt az emelkedés. Ezzel párhuzamosan a lízingpenetráció 30 százalék közelében volt, ami jóval magasabb, mint a 2023-as adat. Mindkét tényezőnél nagyon fontos szerepük volt a különféle finanszírozási akcióknak, amelyek több márkánál is jelen voltak a vizsgált időszakban, volt, ahol kamatmentes konstrukciót is kínáltak az ügyfeleknek” – magyarázta Kőszegi László.
Az autófinanszírozáson belül a Magyar Lízingszövetség adatai szerint a flottakezelők folytatták a bővülést, 8752 megkötött szerződésük 4 százalékkal volt több, mint 2023 azonos időszakában, a finanszírozott összeg viszont 38 százalékos növekményt ért el 81 milliárd forintos eredménnyel. A főtitkár megjegyezte, ez a piac jóval nagyobb, de a szereplők közül kevesen szolgáltatnak adatot a szövetségnek.
Csökkentek ugyanakkor a második legnagyobb szegmens, nagyhaszonjárművek esetében a forgalomba helyezések az év első 9 hónapjában, közel 10 százalékkal. Különösen nagyot, 22 százalékot esett a közúti vonatók és 53 százalékot a buszok esetében ez a szám. A lízingpiacon azonban ez nem tükröződik a főtitkár szerint, hiszen
a szerződésszám stagnált (5329 darab született), a finanszírozott összeg pedig 3 százalékkal, 145,5 milliárd forintra emelkedett.
Kőszegi László megjegyezte, ez az egyik kiemelten fontos szegmens a hazai lízingpiac tekintetében, mivel a nagyhaszonjárműveknél 58 százalékos a lízingpenetráció, a nehéz pótkocsik esetében pedig még ennél is magasabb, 63 százalék.
Kőszegi László az ügyfelek összetétele kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a finanszírozott összegben a lízingpiac 87 százalékát továbbra is a vállalati ügyfelek teszik ki, a maradék 13 százalékon osztozik a lakosság, az állam és az egyéb ügyfelek.
„Ám a lakossági szerződésszám elmozdult a tavalyi mélypontról: 12 489 darabbal immáron a teljes állomány 20 százalékát teszi ki a 2024-es évben. A lakossági ügyfeleknek finanszírozott személygépkocsik száma 79 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, 2024-ben a harmadik negyedév végéig 11 469 ilyen szerződés született, részesedésük a személyautók esetében immár 35 százalékos” – részletezte a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Mint ismertette, a vállalati szegmensen belül 70 százalékos a kkv-ügyfelek aránya, és 30 százalék a nagyvállalatoké.
A főtitkár szerint azonban a jelenlegi kamatkörnyezetben továbbra is rendkívül fontos, hogy államilag támogatott lízingkonstrukciókhoz juthassanak a kis- és középvállalkozások, amelyek az így szerzett forrásokat teljes egészében beruházásokra fordítják. Elmondása szerint
az idei első kilenc hónapban 121,5 milliárd forintnyi szerződést kötöttek az ügyfelek valamilyen támogatott konstrukció keretein belül, ami 6942 szerződést jelent,
ez a szerződések számában 10 százalékos, a finanszírozott összeget tekintve azonban csak enyhe visszaesés.
A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a Széchenyi-lízingkártya program is valamelyest visszaesett a tavalyi évhez képest: 6041 szerződésre 90 milliárd forintnyi új finanszírozás jutott. Az Eximbank Baross Gábor programja minimálisan növekedni tudott a finanszírozott összeg tekintetében (31 milliárd forint), viszont a szerződésszám a 2023-as 925 darabról 869-re csökkent.
A lízingpiac egyik kulcsfontosságú szegmense, a mezőgazdasági termelőeszközök viszont nem teljesítettek jól, az év eddigi részében csak a tavalyi évi finanszírozás 62 százalékát hozzák, 58 milliárd forintnyi összegben. A szerződésszámban is komoly, 34 százalékos visszaesés tapasztalható, 1787 darab született.
„A mezőgazdasági gépek piaca nagyban függ attól, hogy fut-e valamilyen állami támogatás ilyen eszközök beszerzésére. Jelenleg nincs semmilyen elérhető konstrukció, így a szektor kivárásra rendezkedett be, ez értelemszerűen jelentősen visszavetette az ágazat teljesítményét” – mondta Kőszegi László, hozzátéve, hogy a mezőgazdasági termelőeszközök gyengélkedése azért is aggasztó, mert a szegmens kiemelten fontos a lízingcégek stratégiájában. Felemásan teljesített ráadásul az egyéb gépek kategóriája is, hiszen hiába nőtt 2,7 százalékkal az szerződések száma 1506-ra, a finanszírozott összeg majdnem 15 százalékkal, 49 milliárd forintra csökkent.
„A statisztikák pozitív meglepetést is tartogattak.”
Miközben a magyar építőipar termelésének volumene a KSH adatai szerint visszaesett 2024-ben, addig a lízingpiacon, az építőipari gépek szegmensében a finanszírozott összeg jelentősen, 36 százalékkal tudott növekedni – 21,7 milliárd forintra.
„Ezzel párhuzamosan a megkötött szerződések száma is 35 százalékkal, 970 darabra emelkedett” – részletezte Kőszegi László.
A piacot a Magyar Lízingszövetség adatai szerint idén is a pénzügyi lízing dominálja, hiszen az első fél évben ez 85 százalékos részesedést ért el. A zárt végű pénzügyi lízing 361,5 milliárdot, míg a nyílt végű 223 milliárd forintot tett ki. Ezzel szemben a kölcsön, amely főként állami és EU-s támogatások esetén jellemző, jócskán visszaesett a támogatások elapadása miatt, a piac mindössze 3,3 százalékát tette ki a tavalyi 10 százalékhoz képest.
A főtitkár elmondta azt is, hogy bár továbbra is magas a piacon az euróalapú finanszírozások aránya, de a tavalyi évhez képest csökkent. 2024-ben a finanszírozott összeg 35,6 százaléka, míg a szerződések 17,7 százaléka volt devizaalapú, szemben a tavalyi 41, illetve 22 százalékos aránnyal. Mialatt a személyautók és kisteherautók esetében kisebb súlyú az euróalapú finanszírozás, a nagyhaszonjárművek és egyéb gépek esetében továbbra is jelentős az eurós konstrukciók szerepe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.