Élelmiszerfronton a háztartások a húsvéti kiadások jelentős részét a nagypéntek előtti napokra halasztják, így a kereskedők az utolsó hétvégétől kezdik a dömpingszerű akciózást. A húsvét elsősorban az élelmiszer-forgalomban jelentkezik, a legtöbb primőr terméket ebben az időszakban kezdik el nagymennyiségben értékesíteni az áruházak és jelentősen megnő a hús, illetve a desszertek forgalma. Különösen nagy ebben az időszakban az alkoholmentes és az alkoholos italok eladása és a tojás forgalma is megugrik.
Húsvétkor a magyarok körében a hagyományos füstölt sonka (lassú pácolású) a sztár de sokak szerint nehéz kiválasztani a kínálatból a megfelelőt – közölte felmérése alapján a Pick, amely februárban készített kutatást e témában. A húsvéti kiadások komoly tétele a füstölt áru, ám a választék olyan hatalmas, hogy minden évben össze lehet állítani a termékekből a pénztárcához illetőt.
A Világgazdaság első árkutatásai szerint általánosságban elmondható, hogy a kötözött sonkák, a lapockák és combok, illetve a füstölt csülkök ára kilónként 300–500 forinttal növekedett, de minden áruház kínálatában találni olyan terméket, amely tavalyi árszinten van.
Tény kérdés, hogy most nagy a választék, érdemes most bevásárolni a termékből, ugyanis az utolsó hetekre vélhetően elfogynak a jó ár értékarányú termékek. Emiatt nem érdemes kockáztatni – jóllehet a piaci információk szerint olyan nagy az árualap, hogy semmiből sem lesz hiánycikk.
Az árkutatásunk szerint a kínálat nagyon szerteágazó, ami viszont feltűnő, hogy van olyan ajánlat, amely tavaly is megvolt, mégpedig az, hogy füstölt hátsó csülköt lehet kapni kilónként kétezer forint alatt.
Ezek az árak jellemzően az élelmiszerboltok kínálatiban találhatóak meg, a piacok ettől jelentősen eltérő árakat alkalmaznak, hiszen egészen más beszállítói körrel dolgoznak. A Pick megbízásából készült reprezentatív felmérés szerint a magyarok több mint kétharmada vesz húsvétra sonkát és más, hagyományosan ilyenkor fogyasztott élelmiszereket, például húsvéti fonott kalácsot. A megkérdezettek 28 százaléka úgy véli, hogy a sonka ennek az időszaknak a legfontosabb hozzávalója, ám 36 százaléknak volt már rossz tapasztalata, és csaknem minden negyediknek gondot jelent a vásárlás. A kiváló minőség majdnem minden harmadik vevőnek fontos, kizárólag az ár alapján mindössze 12 százalék dönt. A magyar gyártók termékeit csaknem 30 százalék részesíti előnyben, és vannak, akik kifejezetten kerülik az ismeretlen külföldi gyártóktól származó sonkákat – írták.
A közlemény szerint nem szabad kockáztatni az ünnepi hangulatot feltűnően olcsó áruval, a megbízható belföldi gyártók nem fognak csalódást okozni.
A visszajelzések is azt mutatják, hogy egyre többen keresnek jó minőségű, Magyarországon készült sonkát húsvétra.
Jellemzően egyébként a húsvét a magyar termékekről és a magyar gasztronómiáról szól, amiben szerepet kap a hagyományos húsvéti sonka mellett a húsvéti kalács, a főtt tojás, a tormakészítmények, és persze a primőrök közül az újhagyma és a hónapos retek.
Meglepetésszerű a dolog, ugyanis tavaly nagyon nagy árkülönbségek mutatkoztak a termékkörben. Idén nem annyira, de nem ez a meglepő, hanem az, hogy csak néhány forinttal lettek drágábban a termékek, kivéve a paradicsomot, az valamiért nagyon drága. (Van drága és drágább.) Pedig ez rendszerint olyan alapélelmiszernek számított húsvétkor, aminek jócskán letornászták az árát a kereskedők.
Összességében a primőrből is össze lehet állítani olyan kosarat, amitől nem száll el a háztartás húsvéti kiadása, de ha valaki nem figyel, könnyen beleszaladhat egy nem tervezett kiadásba.
Ugyanakkor ebben a termékcsoportban is találni már most akciókat, ugyanakkor ezeket a termékeket tényleg csak a húsvét előtti utolsó napokon szokták megvásárolni a háztartások.
A Világgazdaság rendszerint állít össze húsvéti kosarat, amelyben azt vizsgálja, mekkora kiadásokat jelent egy-egy élelmiszer kosár. Ezt jellemzően a nagyhét elején készíti, amikor a kereskedők is a vásárlási rohamot várják. Ráadásul ekkor érkezik a boltokba nagy mennyiségben a friss húsvéti kalács, a friss primőr áru és ekkor lehet valódi szaldót készíteni, hogy mekkora húsvéti költséggel számolnak a háztartások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.