Március 17. óta az árrésstop erősen tematizálja az élelmiszer-kereskedelmi kommunikációt, nem pedig a húsvéti időszak. A kormányzati intézkedés hatására ezer termékből bőven több mint 800-nak csökkent az ára, amely már 18,6 százalékos árleszorítást jelentett az érintett termékek esetében. Közben a boltláncok elindították a húsvéti kínálatkampányt, ám ez sokkal kevesebb visszhangot kapott.
Az élelmiszer-kereskedelem az elmúlt hónapokban újra formába lendült, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ezen a területen folyamatosan nő a volumen.
A húsvét nem csak az ünnepek miatt fontos a kiskereskedelemnek, ez az az időszak, amikor a piac felépíti a tavaszi-nyári szezonban a primőr árszintjét, bevezet szezonális termékeket, amelyet egészen télig a kínálatban tart.
Ebből a szempontból nem tűnik jónak a szezonnyitány, a piacokon és a boltokban például alig találni spárgát és a hideg időjárás miatt a zöldségekből is jóval kevesebb a hazai, mint a korábbi években megszokott volt. A paradicsom ára például elszállt (import problémák), az eper belépő ára 300-400 forinttal magasabb (import), mint tavaly, és meglepő módon idén nem lehetett nagy mennyiségben medvehagymást, csicsókát, vagy articsókát látni a boltok pultjain, nem úgy mint tavaly, vagy tavalyelőtt.
Ettől függetlenül áruból és választékból nincs hiány, a múlt hétvégén az igazán nagy akciók is megjelentek a boltokban a húsvéti kínálatban több meghatározó termék ára is 20-30 százalékkal kedvezőbb lett, de ennek ellenére is vannak komoly meglepetések.
Rögtön az első: a csoki ára nagyban függ a kakaótól, aminek tavaly év végén megugrott az ára, így a csokitermékek is kénytelenek voltak követni az alapanyagár-drágulást. Tavalyhoz képest jelentős kilónkénti árnövekedést volt megfigyelhető a húsvéti csokoládé desszerteknél.
A márkás csokinyúl, csokitojás, csokifigurák ára az Auchankban, Sparban és Tescóban egyaránt
11-13 ezer forint/kilogrammért
vásárolhatóak meg, míg tavaly 10 ezer forint körül mozogtak az árak.
Darabonként
lehet a figurákhoz hozzájutni attól függően persze, hogy milyen kakaótartalmat kínálnak és persze milyen márkáról van szó.
Az Aldi és a Lidl idén is, mint a korábbi években, a saját márkáikat erősítik, de náluk is hozzá lehet jutni márkás termékekhez, általában más kiszerelésben, más szortimenttel (így nem összehasonlítható a hiperek kínálatával). Kilónként jellemzően egy ezressel olcsóbban. A saját márkáikhoz kilónként
lehet általában hozzájutni, de mindegyik lánc kínál extra olcsón terméket, ahogy egyébként az Auchan, a Spar és a Tesco is. Tehát ezen a területen nem igen tud „okos” lenni a vásárló, hiszen minden boltláncnak van olyan csokifigura terméke, ami csábítóan alacsony áron hozzáférhető.
A ma már Kinder Meglepetésként kínált tojáscsoki-figura nem is annyira alaptermék ma már, mint azt az idősebb korosztály gondolja, nem mindenhol van szem előtt a polcon. A Tesco online kínálatában (hétfőn) többszöri nekifutásra sem sikerült ilyen terméket találnunk, helyette a Kinder Joyt adta a lánc nagyjából hasonló áron, mint a többiek a Meglepetést.
Mindkettő 30 százalék feletti árcsökkentéssel akciózta a terméket, így jött ki a többiekhez képest nagyon kedvező ár, de még így is 4,5 százalékkal magasabb a szint, mint tavaly ilyenkor volt.
A húsvéti zöldség, különösen a primőr ára meghatározza a szezon teljes árszintjét. Az újhagyma és a hónapos retek ára 5-10 százalék között drágult, általánosságban, de az akciók miatt bele lehet szaladni ezeknél a termékeknél tavalyi árakba. Ugyanakkor ami nagyon szembeötlő, az a paradicsom és a hagyományos tölteni való, vagy csemege paprika árazása.
Tavaly ott végződtek az árak, ahol most az indulók állnak és a legtöbb helyen ezer forint körül is hozzá lehetett jutni a termékhez.
Ugyanez a helyzet a paprika kilójánál is:
A tojás esetében nincs nagy változás, a szórás sem túl nagy, mindenhol van száz forint alatt (79-95 forint/darab) és az árszórás vége vége 105-120 forint körül alakul darabonként. Ez nagyjából, hangsúlyozottan nagyjából, hozza a tavalyi szintet, bár akkor láttunk nagyon olcsón is tojást és az árak akkor sokkal szélesebb skálán szóródtak.
Szokás szerint nagy a választék sonkából, a legnagyobb kínálat a különleges comb, tarja és értékesebb húsokból van. Márkától függően átlagosan 4000 forint/kilogrammonként lehet hozzájutni, pont mint tavaly. Némi árnövekedés (2-4 százalék) tapasztalható, de egyáltalán nem szembeötlő. A legolcsóbb kötözött, füstölt (vagy pácolt) lapocka a mágnes termék. Ezt a legtöbb kereskedő szinte tavalyi áron kínálja, de most nincsenek kiugróan olcsó ajánlatok.
Ez is nagyjából hasonlít a tavalyi árazásra, ahogy a füstölt csülök is de itt 10 százaléknál nagyobb átlagos árnövekedés mutatkozik, persze egy-egy akcióval olcsóbban lehet megúszni a terméket, mint a lapockát.
Mindent összevetve árrésstoppal, akciókkal, saját márkás termékek vásárlásával kordában lehet tartani a húsvéti kiadásokat, az extra igényeknél azonban érdemes óvatosnak lenni, mert tavalyhoz képest jelentősen erősödött a boltok árszintje. Ugyanakkor az is pontosan látszik, hogy az árrésstop megtette a hatását, a legolcsóbb termékek ára is lejjebb ment februárhoz képest. Ennek megfelelően a forgalom szempontjából is erősebb szezonra számítanak a piacon, mint tavaly volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.