BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Reptéri késések: 2025 nyara is katasztrofális lehet, már most figyelmeztet az Eurocontrol

Tavaly egész nyáron a repülőtereken tapasztalt kaotikus jelenetektől volt hangos a hazai és a nemzetközi sajtó, miután a turisztikai csúcsidőszakban egymást érték a késések. Lehet, hogy idén sem ússzuk meg. Az Eurocontrol szerint ugyanis 2025-ben is jelentős késések várhatók, mivel továbbra is gondot okoz a létszámhiány. Ugyanakkor Magyarországon talán javult a helyzet tavaly óta.

Megismétlődhetnek a tavaly nyáron látott kaotikus jelenetek a repülőtereken. Az Airportal.hu légi közledési szakportál az Eurocontrol adatai alapján azt írja, az év eddigi részében 5 százalékkal bővült a légi forgalom Európa légterében, és ugyanennyivel nőtt az útvonalon regisztrált késések aránya. Azaz szinte borítékolható, hogy a reptéri késésekkel 2025 nyarán is számolniuk kell a turistáknak.

repülő, repülőtér, Budapest repülőtér, Liszt Ferenc repülőtér
Reptéri késések: 2025 nyara is katasztrofális lehet, már most figyelmeztet az Eurocontrol / Fotó: Shutterstock

Reptéri késések: továbbra is a fő gond a létszámhiány

Megítélésük szerint ez a trend folytatódik, a nyári időszakban a teljes hálózaton 5 százalékos forgalombővüléssel számolnak, ám ez nagyon eltérő mértékben oszlik majd meg az egyes légterek és tagállamok között. A késések fő okozója, hogy az egyes légi navigációs szolgáltatók (ANSP) nem rendelkeznek elegendő légi forgalmi irányítási kapacitással a megnövekedett forgalom kezelésére. Az Eurocontrol kilenc körzeti légtérben (ACC-magaslégtér) számít szűk keresztmetszetekre, ezek az uniós szinten meghatározott célnál jóval nagyobb napi átlagos késést okoznak. 

Az Eurocontrol ugyanakkor figyelmezteti a légitársaságokat, hogy realisztikusan teljesíthető menetrendekkel és fordulóidőkkel tervezzenek, valamint valós repülési terveket adjanak le, és azok végrehajtásához a légi navigációs szolgáltatókkal együtt ragaszkodjanak. 

Hangsúlyosnak tartják, hogy az iparág összes résztvevőjének szorosan együtt kell működnie az extrém időjárási jelenségek hatásainak minimalizálásában. Közép- és hosszú távú kulcsfontosságú feladatként a szervezet a légi forgalmi irányítók létszámának növelését, az erőforrások rugalmasabb használatát, a légtérszerkezet javítását, illetve a technológiai fejlesztéseket jelölte meg.

Magyarországon javult a helyzet tavaly óta, de így is borítékolhatóan lesznek késések

Az Eurocontrol szerint Magyarországon a légi forgalmi irányító személyzet nagyobb rendelkezésre állásának, a szektorok átrendezésének és a megnövelt légtérkapacitásnak köszönhetően javult a helyzet.

Míg Horvátország légterében a nagy forgalomnövekedés, addig Magyarországon az ukrajnai légtérzár hatásai és a részben a még mindig fennálló létszámhiány miatt várhatók késések. 

A franciaországi Marseille, a németországi München és Karlsruhe, a görögországi Athén és Makedónia, a spanyolországi Barcelona és Sevilla irányítóközpontok légtereiben a munkaerőhiány miatt prognosztizál fennakadásokat az Eurocontrol. A szervezet szerint a légi forgalmi irányítók száma 10 és 20 százalékkal kevesebb a szükségesnél Franciaország kivételével az említett tagállamokban, továbbá hasonló a helyzet Szerbiában is.

A nyári időszakban egyes tagállamokban nem tervezett és nagyon magas forgalomnövekedést regisztráltak, például Magyarországon a háború miatt lezárt ukrán légteret kerülő járatok következtében drasztikus mértékben nőtt az átrepülő forgalom.

Megdöbbentő késések 2024 nyarán, rengeteg turista vesztegelt a reptereken

Egészen extrém eseteknek voltak a kárvallottjai magyar turisták a 2024 nyarán látott reptéri káosznak. Csak néhány példa:

  • Július elsején a Wizz Air Budapest–Lárnaka járata csak hatórás késéssel indult, ám többen így is lekésték a gépet, miután a légitársaság korábban azt közölte, hogy csak 23:10-kor fog felszállni. Végül egy órával korábban elindult. 
  • Egy szintén Wizz Air-repülőgép utasai több mint harminc óra várakozás után indulhattak el Budapestről Szicíliába.
  • A Ryanair sem lógott ki a sorból: 2024 június 26-án a légitársaság Páfosz–Budapest járatának menetrend szerint 16:25-kor kellett volna elstartolnia, csakhogy az utasok beszállását követően a gép zárt ajtókkal még 2 óra 35 percet állt a nyílt aszfalton, s végül csak 19 órakor szállt fel. Az utasok nem hagyhatták el a fedélzetet a várakozás közben.

A késések olyan mértéket értek el, hogy a kormány figyelmét is felkeltették. A július elsejei héten két kormányülés is zajlott, mindkettőn téma volt a helyzet kezelése, sőt, Orbán Viktor miniszterelnök még a szokásos péntek reggeli rádióinterjújában is beszélt róla, amelyben az embertelen bánásmódot kifogásolta. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a légitársaságok felelősségét firtatta, szerinte kétharmad részben őket terheli a felelősség a késésekért, ezért meglebegtette, hogy súlyos büntetés várhat rájuk a jövőben. 

A kormány nem a levegőbe beszélt, augusztusban a WizzAir 300 milliós bírságot kapott a Gazdasági és Versenyhivataltól (GVH), miután „szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott”. Időközben ráadásul magyar állami tulajdonba került a Liszt Ferenc Repülőteret tulajdonló Budapest Airport Zrt. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.