Megismétlődhetnek a tavaly nyáron látott kaotikus jelenetek a repülőtereken. Az Airportal.hu légi közledési szakportál az Eurocontrol adatai alapján azt írja, az év eddigi részében 5 százalékkal bővült a légi forgalom Európa légterében, és ugyanennyivel nőtt az útvonalon regisztrált késések aránya. Azaz szinte borítékolható, hogy a reptéri késésekkel 2025 nyarán is számolniuk kell a turistáknak.
Megítélésük szerint ez a trend folytatódik, a nyári időszakban a teljes hálózaton 5 százalékos forgalombővüléssel számolnak, ám ez nagyon eltérő mértékben oszlik majd meg az egyes légterek és tagállamok között. A késések fő okozója, hogy az egyes légi navigációs szolgáltatók (ANSP) nem rendelkeznek elegendő légi forgalmi irányítási kapacitással a megnövekedett forgalom kezelésére. Az Eurocontrol kilenc körzeti légtérben (ACC-magaslégtér) számít szűk keresztmetszetekre, ezek az uniós szinten meghatározott célnál jóval nagyobb napi átlagos késést okoznak.
Az Eurocontrol ugyanakkor figyelmezteti a légitársaságokat, hogy realisztikusan teljesíthető menetrendekkel és fordulóidőkkel tervezzenek, valamint valós repülési terveket adjanak le, és azok végrehajtásához a légi navigációs szolgáltatókkal együtt ragaszkodjanak.
Hangsúlyosnak tartják, hogy az iparág összes résztvevőjének szorosan együtt kell működnie az extrém időjárási jelenségek hatásainak minimalizálásában. Közép- és hosszú távú kulcsfontosságú feladatként a szervezet a légi forgalmi irányítók létszámának növelését, az erőforrások rugalmasabb használatát, a légtérszerkezet javítását, illetve a technológiai fejlesztéseket jelölte meg.
Az Eurocontrol szerint Magyarországon a légi forgalmi irányító személyzet nagyobb rendelkezésre állásának, a szektorok átrendezésének és a megnövelt légtérkapacitásnak köszönhetően javult a helyzet.
Míg Horvátország légterében a nagy forgalomnövekedés, addig Magyarországon az ukrajnai légtérzár hatásai és a részben a még mindig fennálló létszámhiány miatt várhatók késések.
A franciaországi Marseille, a németországi München és Karlsruhe, a görögországi Athén és Makedónia, a spanyolországi Barcelona és Sevilla irányítóközpontok légtereiben a munkaerőhiány miatt prognosztizál fennakadásokat az Eurocontrol. A szervezet szerint a légi forgalmi irányítók száma 10 és 20 százalékkal kevesebb a szükségesnél Franciaország kivételével az említett tagállamokban, továbbá hasonló a helyzet Szerbiában is.
A nyári időszakban egyes tagállamokban nem tervezett és nagyon magas forgalomnövekedést regisztráltak, például Magyarországon a háború miatt lezárt ukrán légteret kerülő járatok következtében drasztikus mértékben nőtt az átrepülő forgalom.
Egészen extrém eseteknek voltak a kárvallottjai magyar turisták a 2024 nyarán látott reptéri káosznak. Csak néhány példa:
A késések olyan mértéket értek el, hogy a kormány figyelmét is felkeltették. A július elsejei héten két kormányülés is zajlott, mindkettőn téma volt a helyzet kezelése, sőt, Orbán Viktor miniszterelnök még a szokásos péntek reggeli rádióinterjújában is beszélt róla, amelyben az embertelen bánásmódot kifogásolta. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a légitársaságok felelősségét firtatta, szerinte kétharmad részben őket terheli a felelősség a késésekért, ezért meglebegtette, hogy súlyos büntetés várhat rájuk a jövőben.
A kormány nem a levegőbe beszélt, augusztusban a WizzAir 300 milliós bírságot kapott a Gazdasági és Versenyhivataltól (GVH), miután „szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatott”. Időközben ráadásul magyar állami tulajdonba került a Liszt Ferenc Repülőteret tulajdonló Budapest Airport Zrt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.