BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Románok, lengyelek és bolgárok nyögik a magyar útdíjakat: elképesztő összeget fizetnek be a költségvetésbe

A román, a lengyel és a bolgár cégek fizették be a legnagyobb összeget. Az útdíjbevételek legnagyobb része, 97,5 százaléka a tehergépjárművekhez köthető.

A 2024-es évben több mint 656 milliárd forint folyt be a magyar költségvetésbe a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználata után. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. adatai szerint a magyar utakat használó külföldi nehézgépjárművek üzemeltetői közel 350 milliárd forintot fizettek be a hazai költségvetésbe 2024-ben.

zalalovo_04 (3)20240108 Zalalövő Kamionforgalom a 86-os főúton fotó Gyuricza Ferenc GYF Zalai Hírlap
teherautó, útdíj, úthasználati díj
Az útdíjbevételek legnagyobb része, 97,5 százaléka a tehergépjárművekhez köthető / Fotó: Gyuricza Ferenc / Zalai Hírlap

„Magyarország fontos európai közlekedési útvonalak metszéspontjában van. A magyar útdíjrendszer alkalmas ezen adottság előnyeinek kihasználására, a magyar útdíjak több mint felét a külföldi fuvarozócégek fizetik meg, és ezt a pénzt a magyar utak felújítására és karbantartására lehet fordítani. A külföldi kamionosok hizlalják a magyar útkasszát” – ismertette Bartal Tamás, a NÚSZ Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az adatok alapján a külföldi járművek közül kimagaslóan a legtöbbet, közel 132 milliárd forintot a román rendszámú nehézgépjárművek úthasználata után fizették be a külföldi cégek 2024-ben. A második helyen a lengyel, a harmadikon pedig a bolgár díjköteles járművek állnak ebben az összevetésben. Az előbbiek úthasználata után 48 milliárd, az utóbbiak esetében pedig több mint 33 milliárd forint folyt be a magyar államkasszába.

Nagy átalakuláson ment át az e-útdíjrendszer

A megtett úttal arányosan fizetendő e-útdíjrendszer az elindulása óta a legnagyobb mértékű átalakításon esett át a tavalyi év elején. A „szennyező fizet” európai uniós irányelvhez igazodva 2024. január 1-jével bevezették a külsőköltség-díjat, amely a közúti közlekedésnek tulajdonítható levegőszennyezéssel, zajártalommal és szén-dioxid-kibocsátással összefüggésben a felmerülő költségek megtérülését hivatott elérni. A külsőköltség-díj tavaly a 3,5 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű járművekhez kapcsolódóan befolyt teljes útdíjbevétel mintegy 26 százalékát tette ki. Az e-útdíj másik eleme, amely az útdíjköteles elemi útszakaszok építése, fenntartása, üzemeltetése és fejlesztése tekintetében felmerülő költségek megtérülését célozza, a bevétel 74 százalékát adta.

Szintén 2024-ben sorolták át az elektronikus útdíjrendszerbe a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszokat, amelyek üzemeltetői 2024. április 1-jétől már nem e-matrica vásárlásával rendezik az úthasználatuk díját, hanem a HU-GO e-útdíjrendszerben a járművek által megtett út alapján.

Tavaly a nehézgépjárműnek minősülő autóbuszok üzemeltetői valamivel több, mint 16 milliárd forintot tettek hozzá a hazai útdíjbevételekhez, amelynek ez az összeg a 2,5 százalékát teszi ki. Az útdíjbevételek legnagyobb részét, 97,5 százalékát a tehergépjárművek úthasználata után befolyt útdíj adja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.