BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Webshoptrükkök: ki vásárol okosabban a neten?

Minden generáció vásárol ma már a webshopokban, de mindegyiknek mások a szempontjai. A Z generációs huszonévesek csaknem fele havonta vásárol divatcikket, ők a minőségre figyelnek, ha webshopban válogatnak. Becslések szerint globálisan több mint 360 milliárd dollár vásárlóerővel rendelkeznek, a kiskereskedők kiemelt ügyfeleivé válnak, főleg ahogy egyre többet keresnek. Ezzel szemben szüleik és a nagyszüleik teljesen másként állnak az online vásárláshoz, viszont sok esetben a Z generáció ízlése nyer.

Nincs abban semmi meglepő, hogy a különböző generációk eltérő stílusban vásárolnak, de az már érdekes, hogy ki milyen szempontokat vesz figyelembe, amikor költi a pénzét. A fiatalabb vásárlók – főleg a Z generáció és az ezredfordulósok – gyakrabban vásárolnak divatholmikat az interneten, mint az idősebb generációk. Ha a szüleik vagy nagyszüleik teszik ugyanezt, őket elsősorban a tervezett és szezonális igények vonzzák a webshopok világába. Az idősebb vásárlók jellemzően a kedvezményeket részesítik előnyben, a fiatalabbakat a kiváló minőség hozza lázba, az húzza be a vásárlásra – derült ki egy nemzetközi kutatásból. 

webshop Young,Girls,Using,Smartphone,Web,App,For,Shopping,Online,-
A webshopok kiemelt ügyfelei a huszonévesek lesznek hamarosan / Fotó: Shutterstock

Az ezredfordulón születettek és a fiatalabb, Z generációs fogyasztók csaknem fele havonta vásárol különféle divatcikkeket – ruhát, ékszert, táskát, egyéb kiegészítőket. A nők és az idősebb vásárlók – főleg az ötvenes X generáció és a hatvanas és még idősebb baby boomerek – az exkluzív kedvezményekre és jutalmakra vadásznak, a vásárlók fele ezekben a korosztályokban kifejezetten az engedményekre utazik. 

A fiatalok a minőségi cuccokat keresik a webshopban is

Az elemzés szerint a magas minőség erős motivációs tényező a Z generáció (24 százalék) és az ezredfordulósok (30 százalék) számára is. Ahogy korábban a Világgazdaság is megírta, a luxusparfümök piacán is megjelent a generációs szakadék, a Z generáció igényeit nem lehet figyelmen kívül hagyni, a nagy márkák keresik az ő kegyeiket is. 

Eközben a kiskereskedelmi cégek azon dolgoznak, hogy megtalálják a vásárlók vonzásának és megtartásának legjobb módszereit. A szakértők azt mondják, egyetlen jó megoldás nincs, a kiskereskedők és a márkák is fontolják meg a marketingakciók keverékét, beleértve a mesterséges intelligencia által vezérelt személyre szabott ajánlatokat. Ma már a mindenkire érvényes ajánlat nem működik, mert nem fog mindenkinek ugyanaz tetszeni, ezért minimum életkorra és nemre szűrni kell – tanácsolják. 

Miért nem fejezik be a vásárlást? 

A nők 36 százaléka szerint az exkluzív kedvezmények, akciók vagy jutalmak miatt tér vissza egy webshopba. A férfiak 24 százaléka viszont azt válaszolta, hogy egy hűségprogram vagy a tagoknak szóló juttatások vonzzák őket. A jelentés azt is megállapította, hogy számos tényező játszik szerepet abban, ha a fogyasztó végül nem fejezi be a megkezdett vásárlást.

A leggyakoribb elrettentő tényezők: 

  • az akcióra vagy kedvezményre való várakozás (24 százalék), 
  • a magas szállítási költségek (24 százalék),
  • a gyorsaság hiánya (24 százalék),
  • a termék minőségével kapcsolatos bizonytalanság (24 százalék).

Az is érdekes különbség, hogy a fiatalabb online vásárlók szeretnek kapcsolatba kerülni a márkákkal, inspirációt, ötleteket keresnek, és kihasználják a rövid ideig tartó villámakciókat. Ezzel szemben a baby boomer és az X generációs ügyfelek inkább a praktikumra és az értékre összpontosítanak. 

Ezek a vásárlók árvezérelt ösztönzőket keresnek: 

  • kedvezményeket,  
  • ingyenes szállítást, 
  • fontosnak tartják a megbízható mérettáblázatokat, eszközöket. 

Vásárlási szokásaik kialakítása során a szezonális vásárlásokra és az alapos kutatásra helyezik a hangsúlyt, így a bizalomépítő eszközök, például a vásárlói vélemények és a minőségi garanciák elengedhetetlenek számukra az elkötelezettséghez.

A Z generáció irányítja az egész családot

A Z generáció nagy hatással van az egész család vásárlási döntéseire. Egyes kutatások szerint akár  77 százalékban befolyásolja a család döntését, mit választ a nagyobb gyerek, különösen olyan területeken, mint az élelmiszerek és a háztartási cikkek. 

Ez a befolyás kulcsfontosságú demográfiai csoporttá teszi őket azoknak a kiskereskedőknek a számára, akik a többgenerációs piacokra szeretnének belépni. Ugyanis élelmiszerboltoktól az elektronikai cikkekig a Z generációnak jelentős szerepe van a család döntéseinek irányításában, különösen az online vásárlás, a termékértékelések és az ajánlások terén – hívják fel a figyelmet a szakértők. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.