BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hivatalos lista: leuralta Magyarországot a Lidl, esélye nem volt se a Sparnak, se a Tescónak – ennyi pénzt hagytak nála a magyar vásárlók

A nehézségek ellenére nőtt a 15 legnagyobb bolthálózat összesített forgalma. Megjelent az FMCG Kereskedelmi Toplista, a Lidl első helye nem forgott veszélyben.

Immár 2020 óta minden évre jut valami komoly nehézség a gazdaság számára, ami akadályozza az FMCG-piac működését is. Ez alól nem volt kivétel 2024 sem. Az FMCG Kereskedelmi Toplista 15 láncának összteljesítménye a 2023-as kerekített 7900 milliárdos bruttó forgalom után 2024-ben megközelítette a 8400 milliárdot. Azonban ez a 6 százalék körüli növekmény önmagában kevés a boldogsághoz, az áremelkedéseket, költségnövekményeket figyelembe véve – derült ki a Trade Magazin közleményéből, amely hagyományosan június első munkanapján jelenteti meg az FMCG Kereskedelmi Toplistát.

kiskereskedelem, FMCG
kiskereskedelmi láncok, üzletláncok, boltok
A Lidl végzett 2024-ben az FMCG Kereskedelmi Toplista élén / Fotó: Balogh Zoltán

Túl nagy átrendeződés történt az egy évvel korábbihoz képest, az 2024-ben is látható volt, hogy 

  • a Lidl első helyét senki nem tudja veszélyeztetni, továbbra is az élen áll. Sőt, csaknem 15 százalékos növekménye mellett már 500 milliárd forinttal előzte meg
  • a toplista 2. helyezettjét, a Spart, amelynek növekedése nagyjából csak a 2023-as bővülés harmada, mintegy 5 százalék lett.
  • A Tesco a toplista átlagos bővülése alatti növekedésével is tartja a harmadik helyét.

Ugyanakkor a brit kiskerlánc esetében ez a fejlődés jóval impozánsabb, mint a 2023-es volt, amikor az azt megelőző évhez viszonyítva negatív nullán állt bruttó forgalmának változása.

A Trade magazin rangsora a magyarorszgi kiskeresekdelmi láncokról: ekkora árbevételt értek el 2024-ben

A rangsor további helyezései lényegében megegyeznek a 2023. évről kiadott toplistáéval. Az azonban szembetűnő, hogy a diszkontok közül is csak a Lidl tudta megtartani két számjegyű növekedését, a szegmens többi szereplője is inkább a piacra jellemző átlagos bővülést vagy az alatti növekedést ért el.

Jó évet zártak a drogériák

A drogériák tartják magukat a két számjegyű növekedéshez, ami 12-14-17 százalékot (Müller–Rossmann–DM) jelentett számukra tavaly. Azonban esetükben is jelentős a visszaesés az éveken át kettessel kezdődő forgalmi bővüléseikkel összevetve.

A 2024. év legjobb forgalmi növekedését a DM, a Rossmann és a Lidl mutathatja fel 17-14 százalékkal, de rögtön utánuk ott a legsikeresebb Napcsillag ecofamily lánc 8 százalékos bővüléssel. Habár a 2023. évi 30 százalékos növekedési teljesítményéhez képest lényegesen kisebb a tavalyi harmadakkora körüli szám, az mindenképp kiemelendő a nagy nemzetközi láncok utáni pozícióval – hangsúlyozta Hermann Zsuzsanna, az FMCG Kereskedelmi Toplistát összeállító Trade magazin főszerkesztője.

A magyar nagy láncok élmezőnyében a hasonlóan teljesítő Coop és CBA mellett a Reál némi mínusszal zárt, azonban mindhármuknál jól láthatóan csökkent a boltok száma a tavalyi évben. Ezzel szemben a kisebb magyar láncoknál, mint a Kerekes vagy Dél-100, a teljes piaci átlag alatti fejlődést láthatunk.

Változó piaci környezet az FMCG-szektorban

Piackutatási adatok szerint bár 2023-hoz képest javulás volt érzékelhető 2024 első felében a piacon, az árak újbóli emelkedése miatt a fogyasztók ismét kezdték visszafogni költéseiket. A spórolási stratégiák 2024-ben sem segítették a kereskedelmi forgalmak bővülését:

  • figyeljük az árakat (63 százalék),
  • felhasználjuk a maradékot (54 százalék),
  • megpróbáljuk a kosárértéket alacsonyan tartani (61 százalék),
  • inkább otthon főzünk (44 százalék),
  • olcsóbb márkákra (50 százalék) és olcsóbb üzletekre (45 százalék) váltunk,
  • helyi termékeket veszünk (31 százalék), vagy éppen felhalmozunk (21 százalék).

A YouGov adatai alapján a promóciók részesedése a forgalomból tovább nőtt, immár 32,2 százalékra emelkedett. A Retail Zoom adatai szerint az infláció nemcsak a fogyasztók pénztárcáját, hanem a boltok életképességét is megtépázta. 2022 óta több mint 2000 üzlet zárt be Magyarországon, túlnyomórészt független kisboltok.

„Az FMCG Kereskedelmi Toplista 2024-es adatai nagy meglepetéseket nem okoztak. De fontos látni, hogy a kereskedelmi eredmények egyfajta tükröt tartanak az általános piaci helyzetnek, megmutatják a fogyasztási problémákat és kihívásokat, valamint a gazdaság működésének nehézségeit is. Bízzunk benne, hogy 2025-ben lesz még esély a fogyasztás bővülésére, és ezzel az üzleti sikerekre is, bár egyelőre az év első öt hónapjában tapasztaltak és a bevezetett intézkedések halványítják a reményt” – foglalta össze Hermann Zsuzsanna.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.