BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új felsülési kockázat a lakásvásárláskor – belepiszkál a hirdetésbe a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) folyamatos fejlődése és elterjedése komoly változásokat eredményezett az ingatlanpiacon is. Az MI ma már szöveget ír, értékbecslést készít vagy éppen alaprajzot készít. Újabban egyre elterjedtebb a használt lakások értékesítése mesterséges intelligencia segítségével készült látványtervekkel, ez azonban nem minden esetben hozza el a kívánt eredményt.

Az utóbbi időben egyre többször találkozhatunk az ingatlanhirdetésekben a mesterséges intelligencia által generált képekkel, amelyek nemhogy nem tükrözik a valóságot, gyakran szöges ellentétben állnak azzal. Mennyire etikus, szabad-e, kell-e használni a mesterséges intelligenciát ilyen célra is és hogyan viszonyulnak ehhez, engedélyezik-e az online ingatlanos portálok, erről kérdeztük a szakértőt.

mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia pár kattintással elkészít egy valósnak tűnő látványtervet / Illusztráció: Shutterstock

Egyre terjed a mesterséges intelligencia használata

Mára komoly távlatokat nyitott meg a technika, az ingatlanértékesítés folyamatát illetően, főként az elmúlt években felgyorsult mesterségesintelligencia-fejlesztések hatására. Egy nemzetközi felmérés szerint az ingatlanszakértők 28 százaléka már 2024-ben rendszeresen használt mesterséges intelligencián alapuló eszközöket, míg egy másik kutatás szerint, az ingatlanközvetítői körökben is alkalmazott MI-technológiák globális piaca 2034-re a 988,59 milliárd dollárt is elérheti, beleértve Kelet- és Nyugat-Európa országait is.

A mesterséges intelligencia ha kell szöveget ír, értékbecslést készít, vagy segít az ingatlan megfelelő pozicionálásában, esetleg éppen alaprajzot készít. 

Az MI komoly lehetőségeket hordoz magában. Ha kell, pár kattintással fel tudja javítani a képeket, olyan dolgokat alakít át, vagy helyez el az ingatlanba amely ott sincsen, amely nagyon ellentmondásos helyzet

– véli Balogh László az ingatlan.com portál vezető gazdasági szakértője, aki szerint a lehetőség pozitív oldala mellett ugyanis árnyoldalai is vannak az MI ilyen jellegű használatának. Viszonylag kis erőfeszítéssel komoly vizuális tunningot lehet elérni, amely arra jó, hogy azok is képet kapjanak róla, hogyan lehetne egy ingatlant felújítani, akik adott esetben térben nem tudnak gondolkodni, nehéz elképzelniük, milyen lehetőséget rejt magában az illető lakás.

Ez az optikai tunning árnyoldala

Az árnyoldala az, hogy amennyiben egy értékesítő egy kevésbé jó állapotú ingatlant mesterséges intelligenciával „felturbóz”, és ez alapján tekinti meg a reménybeli vevő a lakást, az előtte-utána képből többnyire csak az előtte kép marad meg, vagyis a valós állapot. Balogh László úgy látja, az esetek többségében nem ezek – a mesterségesen kreált képek alapján – döntenek a vásárlók, hanem mindig az adott ingatlan állapota befolyásolja a döntésüket. Ráadásul egyértelműen csalódást jelent, ha az érdeklődőt teljesen más, a látottaktól merőben eltérő állapot fogadja. 

A szakember szerint ez abban az esetben lenne jó ötlet és korrekt, ha a látottak mellé lehetne rendelni, hogy a látott átalakítás milyen költségekkel járna, de jelenleg még nem tart itt a technológia. Ráadásul – ha a vevő meg is veszi a lakást – az ingatlanos a későbbiekben nem fog ott állni, segíteni levezényelni, hogy az elképzelt módon sikerüljön felújítani az ingatlant, így semmi garancia nincsen rá, hogy a végeredmény pontosan úgy nézzen ki, mint a látványterv.

Az Ingatlan.com szigorú szabályokkal dolgozik

A szakértő szerint a Ingatlan.com meglehetősen határozott álláspontot képvisel ebben az ügyben, a nemzetközi ingatlanos portálok gyakorlataihoz igazodik, amelyek közül csupán kevesen engedik ennek alkalmazását. Viszonylag szigorú hirdetési szabályzattal dolgoznak annak érdekében, hogy egyenlőek legyenek a feltételek és ilyen vizuális trükközéssel ne szerezhessenek jogosulatlan előnyt hirdetőként.

A cég ennek értelmében megköveteli, hogy a portálon látható hirdetések az adott ingatlan valós állapotát tükrözzék, ezért az új építésű lakásokon kívül látványtervet nem engedélyeznek a honlapon, azért, hogy a vevőt ne érje csalódás. 

Megtudtuk, napi szinten kétezer hirdetés kerül fel az oldalra és ebből 150-200-at jelentenek a felhasználók, amelyek valamiféle hirdetési szabályba ütközik: ezeket moderátorok ellenőrzik és szűrik meg. 

„Gyakorlatból tudni, hogy nagyon el tudja venni egy vásárló kedvét, ha teljesen mással találkozik élőben, mint amit a képeken látott. Gyakorlatilag egyfajta sokkhatást okoz, amelyből már nem származhat sikeres értékesítés ” – hangsúlyozza Balogh László. A cég döntéséről ezért úgy gondolja, az az értékesítőnek is jó, mivel így tényleg tekinti meg az ingatlant, aki lát benne fantáziát és meg fogja venni.

A szakember szerint természetesen fontos, jól jöhet az új technológia, így az MI használata is más formában az ingatlanértékesítésben, így az említett szövegírásra, értékbecslésre vagy alaprajzkészítésre. Emellett léteznek hasznos módszerek az értékesítés megkönnyítésére, például a home staging, vagyis az eladásra felkészítés. Ezzel sokat lehet szépíteni az ingatlanon, előnye, hogy mindössze a valós állapotát igyekszik szebbé varázsolni, többnyire abban a formában, ahogyan a leendő vevő birtokába kerül majd a lakás. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.