BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elmúlt évtized legjelentősebb felújítása jön: hetekre bezár az egyik legnagyobb pályaudvar

A nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik az ország egyik legnagyobb pályahálózatának felújítása, ezért augusztus 25-én négy hétre bezár a központi állomás: a megszokott járatok átmenetileg nem ide érkeznek és nem innen indulnak. A Keleti pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlására az érintett térségek helyközi Volán-járatait javasolja a MÁV.

Hazánk egyik legnagyobb vonatforgalmat lebonyolító vasúti csomópontján, a Keleti pályaudvaron a 2019-es felújítást követő legnagyobb beruházást hajtja végre a MÁV. A vasúttársaság közleményéből kiderült, hogy a beavatkozások nagyobb része a műszaki, kisebb része az utasforgalmi tereket érinti.

Budapest,,Hungary,-,May,13,,2016:,Facade,Of,Keleti,Station
A Keleti pályaudvar teljes lezárására során olyan munkákat végeznek el, amelyek a vonatforgalom teljes szüneteltetését igénylik / Fotó: Shutterstock

A szeptember 20-ig tartó teljes forgalomszünetelés idején éjjel-nappal dolgoznak majd a szakemberek és a munkagépek, így megvalósul számos megbízhatóságot javító és a pályasebesség emelését lehetővé tévő karbantartás: síneket, váltókat és több mint kétezer talpfát is cserélnek; ágyazatot pótolnak és három kilométernyi szakaszon ágyazatrostálást végeznek; 14 kilométeren szabályozzák a vágányokat; mintegy 16 kilométeren pedig a felsővezetéki hálózatot javítják. Emellett a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint ezek távfelügyeleti rendszerbe kötését is tervezik. Átépítik az 1. és 2. vágányok közötti peront, az összes perontetőn, valamint a peronok járdáin is javításokat végeznek.

 

Ezért most kezdik a felújítást

A szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítették az iskolai szünet végéhez.

Az ideiglenes forgalmi rend kínálta lehetőségek minél pontosabb megismerése és minél teljesebb kihasználása érdekében arra kérik az utasokat, hogy ebben a néhány hétben ne megszokásból utazzanak, indulás előtt tájékozódjanak a MÁV csoport hivatalosan felületein. A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval utazhatnak.

A Budapest–Miskolc közötti intercityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az interrégiós és az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek. A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek biztosítására pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.

A pécsi és a kaposvári intercityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át. A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, átszállási lehetőséget biztosítva az M3-as metróra. A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.

A 400-450 szakember közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével tervezett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron javulni fog a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken majd a meghibásodások, az üzemzavarok száma. A vágányokon, a váltókon (kitérőkön) és a felsővezetéki hálózaton végzendő munkálatok jelentős mértékben javítani fogják a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok menetrendszerű közlekedését, azaz a pontosságot, kiszámíthatóságot is. A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – az előírt őszi utószabályozásokat követően – visszaemelik a pályára engedélyezett sebességet a fővágányokon, a nyílt vonalon, továbbá a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét, ez azért is fontos, mert a sebességkorlátozások átlagosan másfél perces késéseket okoznak. Csökkenni fog a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje, így megnő a pályaudvar kapacitása, csökkenek a feltorlódások.

A teljes lezárást követően a vágányzárat, jelentős forgalomkorlátozást nem igénylő munkák, karbantartások folytatódni fognak a Keletiben az utasforgalom fenntartása, annak lehető legcsekélyebb zavarása mellett.

A Keleti pályaudvar teljes lezárására idején olyan munkákra kerül sor, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetésekor lehet elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető, valamint a rendelkezésre álló, a MÁV saját forrásából finanszírozott mintegy 4,4 milliárd forintos költségkeretet is hatékonyan lehet felhasználni.

Ezt tudjuk használni a Keleti helyett

A pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlására az érintett térségek helyközi Volán-járatait javasolják használni, illetve a BKK-val egyeztetve készülnek a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére, jegyelfogadásra is.

A földszinten csak a kormányablak és a rendőrség üzemel a csarnokban végzett munkálatok miatt. A belföldi és a nemzetközi jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat az Utascentrumban lesz elérhető, amely a munkálatok ideje alatt, augusztus 25-től szeptember 20-ig az aluljáró szint felől lesz megközelíthető – biztonságos, fedett folyosón keresztül. Valamennyi jelenlegi Utascentrum-szolgáltatás elérhető marad, és  a csoportos utazások szervezése és a jegyátvétel is biztosítva lesz. Fontos, hogy

  • a jegykiadó automaták,
  • valamint a 9. vágány melletti Prémium váró (Premium Lounge)
  • és a csomagmegőrző automaták

nem lesznek elérhetők ebben az időszakban.

A több hónapos egyeztetések során kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények az online felületeinken – MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu – legkésőbb augusztus 10-től lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Erről időben újabb tájékoztatást ad a MÁV a megszokott felületein. Alternatív utazási javaslatokkal is készülnek a közösségi közlekedést választók számára.

A vonatokat és az alternatív járatokat, azok összehangoltságát, valamint az utasforgalmat is folyamatosan figyelemmel kísérik, így az első napok tapasztalatai alapján még a szeptemberi iskolakezdés előtt javítani, igazítani tudják a forgalmi rendeket, menetrendeket. Szükség szerint az Országos Haváriaközpont munkatársai is beavatkoznak az alternatív járatok közlekedésébe. A pénztári forgalmak alakulását fokozottan figyelik, és ha szükséges, a rendelkezésre álló erőforrásokból pénztári erősítést biztosítanak, akár a nyitvatartást is meghosszabbják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.