BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzemanyag Magyarországon: nincs vége az árcsökkenésnek, megtudtuk, mennyivel lehet még olcsóbb a benzin és a dízel – de van egy rossz hír is

Még érzékelhetően tovább csökkenhet a hazai üzemanyagok ára, a benziné és a gázolajé is, miután a közel-keleti fejlemények hatására jelentősen olcsóbb lett az olaj a világpiacon. Ráadásul a forint jóval erősebb, mint az elmúlt két évben bármikor, így minden esély megvan arra, hogy a nyári hónapokban stabilan 600 forint alatti literenkénti árakkal találkozzunk a kutakon. Ahhoz viszont csoda kellene, hogy ennél egy nagyságrenddel lejjebb lépjen az árszint.

Ha abból indulunk ki, hogy az olajár korrigált a közel-keleti konfliktus előtti szintre, a forint pedig erősebb, mint három héttel ezelőtt, még mindig van hova csökkennie a hazai üzemanyagáraknak mondta a Világgazdaságnak Bujdos Eszter, a Holtankoljak ügyvezető igazgatója. 

Ahogy beszámoltunk róla, keddtől jelentősen csökkennek az üzemanyagárak a magyarországi kutakon, a benzin nagykereskedelmi ára 7, míg a gázolajé 8 forinttal mérséklődik. Sorozatban ez lesz a negyedik alkalom, hogy a Mol mérsékli a beszerzési árakat, amelyek kezdenek visszatérnek oda, ahol voltak a közel-keleti események előtt.

üzemanyagárak, MOL, tankolás, benzinkút, benzin, üzemanyag
Üzemanyagárak: nincs még vége az árcsökkentésnek Magyarországon / Fotó: Móricz-Sabján Simon

Üzemanyagárak: megrángatta az olaj árát az iráni–izraeli háború

Alaposan próbára tette az autósok idegeit a hazai üzemanyagárak alakulása az utóbbi hetekben. Június 13-án tört ki az iráni–izraeli konfliktus, a közel-keleti háborús hírek hatására az európai piacon mérvadó Brent olaj ára szinte kilőtt, egy nap leforgása alatt 12 százalékkal emelkedett, ilyen mértékű áremelkedésre pedig öt éve nem volt példa. A 75-76 dolláros olajár egyből megjelent a magyarországi kutak áraiban, másfél hét alatt

  • a benzin nagykereskedelmi ára 19 forinttal, 
  • a gázolajé 41 forinttal emelkedett. 

Nagyon úgy tűnt, hogy ezzel pedig nincs vége a drágulásnak, a közel-keleti helyzet eszkalációs veszélye azután erősödött fel, hogy az amerikai hadsereg lebombázott három iráni atomlétesítményt. Noha Irán a világ olajtermelésének 3 százalékáért felel, ennél nagyobb aduász is a kezében volt a Hormuszi-szoros esetleg lezárásával. 

Egy ilyen döntés a globális olajkereskedelmet nagymértékben befolyásolná, ugyanis az alig 40 kilométer széles vízi szakaszon halad keresztül a világ tengeri szállítású kőolajának negyede és az LNG egyötöde, a szoros lezárásával óriási mennyiségű olaj esne ki a világpiacról, és megugranának az árak. 

Az ING Bank alapforgatókönyve például azzal számolt, ha Irán beváltja a fenyegetését, akkor a korábbi 75-76 dollárról 120 dollárra ugorhatott volna az olaj ára. Egészen extrém esetben, ha az év végéig fenntartja a blokádot a perzsa állam, akkor pedig soha nem látott szintre, 150 dollárig is emelkedhetett volna. Ebben az esetben 700 forint fölötti üzemanyagárakkal is találkozhattak volna a hazai kutakon az autósok, ami az inflációt is jócskán feljebb tolta volna. Hogy erre végül nem került sor, az a június 24-én bejelentett fegyverszünetnek köszönhető. Azóta visszatért a nyugalom az olajpiacra, a Brent ára hétfő délelőtt 67 dollár alatt tartózkodott. 

Több mint két éve nem volt ilyen erős a forint a dollárral szemben

A hazai üzemanyagárakat meghatározó másik komponens, a forint árfolyama is kedvező irányba mozdult el az utóbbi egy hétben, hétfő délelőtt is 340 forintot adtak egy dollárért a bankközi devizapiacon, ami szintén azt vetíti előre, hogy további üzemanyagár-csökkenés jöhet a hazai kutakon. Utoljára 2023 májusában volt ezen a szinten a hazai fizetőeszköz árfolyama, akkor az üzemanyagárak a mainál jóval alacsonyabb szinten álltak, a benzin literje május 12-én 556 forintba, a gázolajé 542 forintba került úgy, hogy közben az olaj ára 70 dollár fölött tartózkodott.

A maximum az a 10 forint, ez az optimista előrejelzés

mondta Bujdos Eszter a további üzemanyagár csökkenés mértékéről. Ennek bázisa a jelenlegi 590 forint körüli literenkénti átlagár. Ez sem biztos, hogy egy lépcsőben, inkább több lépcsőben várható a héten, és inkább az 5 és 10 forint közötti áresésnek van nagyobb esélye. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a kiskereskedelmi árak sem biztos, hogy ennek megfelelően esnek, ugyanis a nagykereskedelmi árak változását nem követték le egy az egyben az elmúlt hetekben.

Mindenesetre az ügyvezető szerint ezzel stabilizálódhatnak a kiskereskedelmi árak, így a nyár folyamán 580 forint körüli átlagárakkal találkozhatnak az autósok a kutakon a benzin és a gázolaj esetében is.

Arra a kérdésre, hogy mekkora realitása van annak, hogy 550 forint körüli átlagárakat alakuljanak ki, mint 2023 májusában, azt mondta, több további adóteher került az üzemanyagárakra az elmúlt két évben, ezért szinte kizárja, hogy újra annyi legyen a benzin és a gázolaj ára. „Ötvendolláros olajárnak kell lennie, vagy egy sokkal erősebb forintnak ahhoz, hogy a plusz adóterhekkel együtt is az 550 forintos átlagárat el tudjuk érni”. Hozzátette:

a lakosság számára kedvező forgatókönyv, hogy nem a 800 forintos üzemanyagárakkal találkozik, ahogy rémisztgettek sokan az elmúlt hetekben, hanem egy stabilan 600 forint alatti átlagárról.

Arról is beszélt, hogy korábban volt jelzés a Mol részéről, hogy átállhat a napi árazásra, az indoklás az volt, hogy gyorsabban tudjon reagálni a piaci folyamatokra. Ennek kiváló oka az volt, hogy a közel-keleti konfliktus kitörése péntekre esett, erre viszont csak hétfőn tudtak reagálni, ami kedden jelent meg a kutak áraiban. Tehát hosszabb idő telt el, a napi árazással pedig ez kiküszöbölhető. Bár Nyugat-Európában a napi árazás bevett gyakorlat, nem hiszi, hogy a jövőben is átállunk erre a rendszerre, szerinte a nyugalmasabb időszakokban megmaradunk a heti kettő-három bejelentésre.

További olajáresés jöhet, ha az OPEC+ felpörgeti a termelést

Egyelőre nem kell szűkös kínálattól tartani a globális olajpiacon, az OPEC+ további napi 411 ezer hordóval tervezi növelni a termelést augusztusban a bizonytalan keresleti kilátások közepette írja a Reuters. Egy hét múlva összeülnek az OPEC+ küldöttei, hogy a májusi és a júniusi kitermelésnövelés után a júliusi szintekről döntsenek. 

A piacon biztosra veszik, hogy újabb 411 ezer hordós kitermelésnövelés jön.

Azonban a globális olajkereslet csökkenése miatti aggodalmak közepette a medve nyomás valószínűleg továbbra is fennmarad. Hosszabb távon az Egyesült Államokban a működő olajfúró tornyok száma, amely a jövőbeni termelés mutatója, a múlt héten hattal, 432-re csökkent, ami 2021 októbere óta a legalacsonyabb szint.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.