Ötmillió 100 dolláros laptop előállítását tervezte tavaly januárban Nick Negroponte, az elképzelés szülőatyja, de ebből mindöszsze 300 ezer darabot gyártott le az idén Kínában a Quanta Computer Inc. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) professzora eredetileg a fejlődő országoknak szánta a számítógépet, ennek ellenére a legyártott készülékek nagy részét – egyedi akció keretében – magánvásárlóknak adták el az Egyesült Államokban. Mi több, kiderült, hogy a korábban beharangozott száz dollár helyett majdnem a duplájáért, 188 dollárért lehetett hozzájutni a készülékhez.
Nick Negroponte a terméket a One Laptop per Child (Laptopot minden gyereknek – OLPC) elnevezésű program keretében 2005-ben indította útjára, s a fejlődő országok diákjainak szánta, akik így internet-hozzáféréshez jutottak volna – legalábbis az alapelgondolás szerint. Negroponte hangsúlyozta: nem számítógép-, hanem oktatási projektről van szó, ebbe több mamutcég – köztük az Intel – is beszállt. Néhány afrikai ország azonban azzal utasította vissza a kezdeményezést, hogy nem szeretnének az olcsó elektronika hulladéklerakójává válni – írják a német lapok.
De nem csak az afrikai államok – éppen azok, amelyek segítésére létrejött a projekt – tiltakoztak. A skandináv FAIR segélyszervezet azzal vádolja az OLPC projektet, hogy félrevezetik és kizsákmányolják azokat a szegény országokat, amelyeknek a százdolláros laptopot szánják, mert olyan igényeket generálnak, amelyek a gazdag államokban sem léteznek, s elterelik a figyelmet a fejlődő országok valós szükségleteiről. A projekt minden elemében drága, nagy kockázatú. A szervezet azt állította, hogy internet-hozzáféréssel együtt – szerződéstől függően – 208 dollárra jön ki fejenként egy OLPC-készülék. A programhoz való csatlakozás egy átlagos iskolában 500-1000 tanuló számára 100–200 ezer dollár közötti összegbe kerül. Ez a világ ötven legszegényebb országában működő iskolák esetében körülbelül az intézmények tízéves költségvetési öszszegével egyenlő. A szervezet szerint egy Pentium 4-es típusú gépekkel berendezett tanulószobában ezt a fenti költség tizedéért ki lehetett alakítani.
Az OLPC program az idén csak adományokból 16 millió dolláros bevételre tett szert, a legnagyobb összegek a Google-tól, a News Corp. médiavállalattól és a csipeket gyártó AMD-től származtak. (VG)
Az igazi üzlet
Az Intel mintha már érezte volna a projekt bukását, 2006 májusában saját „olcsó” laptoppal jelent meg a piacon, amely kísértetiesen hasonlított a Negroponte által elképzelt modellhez. A különbség annyi, hogy az AMD-processzor helyett Intelt, a Linux operációs rendszer helyett pedig Microsoftot kapott. A cég felszereltségtől függően 230–300 dollár közötti áron értékesíti a készüléket – eddig sikerrel. Nigéria a közelmúltban 17 ezer darabot vásárolt belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.