A darabszámot tekintve megfordulni látszik a tavalyi évet jellemző csökkenő trend, a realizált árbevétel szempontjából azonban ez a folyamat még nem váltott egyértelműen előjelet, és lényegében a 2008-as szinten stagnál - derül ki az ÁAK Zrt. első negyedéves értékesítési adataiból. Az idei első három hónapban a tavalyi hasonló időszakhoz képest a járművezetők összességében mintegy két százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, de eközben a bevétel csak elhanyagolható mértékben (bruttó 19,09 milliárd forintról közel 19,17 milliárdra nőtt.
A legszembetűnőbb emelkedés a teherjárművek számára érvényes 1 napos (D2, D3, D4) e-matricák forgalmában tapasztalható, ebből a típusból ugyanis 10 százalékkal vásároltak többet tavalyhoz képest. A meredeken emelkedő trend hátterében valószínűleg az áll, hogy a válság leginkább ezekben a kategóriákban éreztette hatását, ezért a 2009-es mélyponthoz képest az idén remélhetőleg újra növekedési pályára álló teherfuvarozás a most tapasztalható forgalomélénküléssel is ilyen arányú növekedést produkál.
Az egyéb kategóriákban csak egy-két százalékos pozitív elmozdulás figyelhető meg, ez alól csupán a havi e matricák eladási darabszáma képez kivételt: ennél a típusnál ugyanis hat százalékot esett a forgalom-visszaesés. Ebben – a szakértők szerint – a tavaly év végén lehetőségként felmerült, majd végül kormányzati döntés hiányában elmaradt e-matrica áremelés is közrejátszhatott. A sajtóban is megjelent hírek hatására azok közül, akik 2009-ben több alkalommal is a havi változatot választották, sokan a feltételezett áremelés előtt inkább éves e-matricát vásároltak.
Járműkategóriánként vizsgálva az adatokat, a legnagyobb változás a D3-as és a D4 es e-matricák esetében következett be: előbbiből 11, utóbbiból nyolc százalékkal fogyott több 2009 hez képest. Ez a növekedés valószínűleg a válság hatásainak enyhülését jelzi, hiszen ezeket többnyire vállalkozások használják, amelyek forgalma arányos a termelés és kereskedelem volumenével.
Bár az értékesítési mutatószámok 2009-ben tapasztalt csökkenő trendje valóban megfordulni látszik, az idei húsvéti hosszúhétvége eladási adatai messze elmaradnak a tavalyi szinttől. A darabszám és a bevétel is hét százalékot esett vissza. Ezt valószínűleg az okozta, hogy tavaly ez idő tájt nyárias volt az időjárás, az idén pedig mostohább.
Az értékesítések enyhe növekedése mellett 2010 első negyedévében az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is újra emelkedő tendenciát mutat az elmúlt évhez képest. Ez a pályánként eltérő mértékű pozitív változás azonban még mindig jelentősen elmarad a 2008 előtti időszak évi 8-10 százalékos forgalomnövekedéséhez képest. Az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán és az M0-s autóúton – a 2009. I. negyedévében mért 5-10 százalékos csökkenéséhez képest – mintegy 1,5 százalékos, az M7-esen pedig három százalékot élénkült a forgalom az idei első negyedévben. Tovább folytatódott viszont a csökkenés az M3-ason és az M30-ason: az előbbin 1,5, az utóbbin 10 százalék körül esett vissza a tavalyi első három hónaphoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.