BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kőbe vésett tarifák

Az elmúlt évekhez hasonlóan jövőre sem változnak az országos közösségi közlekedési tarifák, és Budapesten sem kell áremelkedésre számítani

Jövőre sem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem kezdeményez változást a közlekedésért felelős tárca – tudta meg a Világgazdaság. Legutóbb 2010 februárjában drágult a közösségi közlekedés. Az utóbbi két inflációmentes év ezúttal sem indokolta volna a viteldíjak emelését. A fővárosban sem várható változás – legalábbis a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. azt közölte lapunkkal, hogy nincs információja 2017-re vonatkozó módosítási tervekről. Igaz, a jegy- és bérletárak meghatározása nem a BKK, hanem a Fővárosi Közgyűlés hatásköre. A viteldíjak 2013 óta nem emelkedtek, sőt 2014-ben a természetes személyek által vásárolható Budapest-bérletek árát átlagosan tíz százalékkal csökkentették.

A helyközi járatokat üzemeltető buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái is változatlanok maradnak – tudtuk meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Itt is 2010-ben volt legutóbb emelés. Az NFM emlékeztetett, hogy harminc vasúti mellékvonalat ma már 25 százalékkal olcsóbb regionális jegyekkel és bérletekkel használhatnak az utasok. A szolgáltatás színvonalán viszont emelni szeretnének, ezt célozzák a folytatódó vasúti infrastrukturális rekonstrukciók, melyekre – döntően uniós forrásból – 1200 milliárd forintot költenek 2020-ig.

Áremelésként élhetik meg viszont a Vas megyében élők és az arra közlekedők, hogy januártól bekerülnek az évi 5 ezer forintos megyematricás körbe, amely alól már csak Békés, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok jelent kivételt. Az októberben átadott Hegyfalu–Csorna szakasszal Szombathelyig teljes hosszban elkészült az M86-os út, így a vasi megyeszékhely is bekapcsolódhatott a gyorsforgalmi hálózatba.

A következő időszak fejlesztéseinek eredményeként az autósoknak hamarosan a hiányzó megyékre is lehet vagy kell majd matricát vásárolniuk. A kétezer kilométeresre bővülő gyorsúthálózatba bekapcsolják a megyei jogú városokat, miközben az utakat elvezetik az országhatárig. Erre a kormány 2020-ig 2500 milliárd forintot fordít – felét uniós forrásból. A fejlesztési tárca az e-matricás rendszer egyéb érdemi módosítását nem tervezi, a vásárlást megkönnyítő szabályváltozás előkészítésén dolgozik, de erről többet nem árultak el. A sztrádamatricák árán sem kívánnak jövőre változtatni. A külföldre utazóknak viszont érdemes lesz lassan hozzászokniuk ahhoz, hogy a német autópályákon sem lehet ingyen utazni. Az Európai Bizottság ugyanis jóváhagyta, hogy Berlin külföldiektől is kérjen úthasználati díjat, amit várhatóan 2018-tól vezetnek majd be. A tervek szerint az e-matrica tíz napra két és fél, két hónapra húsz euró lehet, míg az éves matricáért 130 eurót fizettetnének a személyautóval érkezőkkel.

Várakozó állásponton a taxisok

A budapesti taxiszolgáltatás ára nem változik januártól, bár a taxizás költségei emelkedtek. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke lapunknak elmondta, hogy az üzemanyagár időnkénti némi csökkenését azért nem érvényesítik az árakban, mert időközben új költségek jelentek meg: emelkedett a droszthasználat díja, és az online pénztárgépek bevezetése is újabb költséget jelent majd a fuvarosoknak. A taxi hatósági díjas szolgáltatás, az erről szóló szabályt és díjszabást viszont rendre felülvizsgálja a Fővárosi Önkormányzat a taxis érdekvédők és a kamarák bevonásával. Az érintettek azonban egyelőre nem kezdeményezték a hatósági tarifák megváltoztatását – tette hozzá Metál Zoltán.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.