Nem várt nehézségbe ütközik a Jaguar Land Rover újabb csúcsdöntése: az indiai Tata Motors tulajdonában lévő, patinás brit luxusautó-gyártó ugyanis beszállítási problémákkal küszködik, amit egy szintén indiai kézben lévő svájci alumíniumfeldolgozó üzem kényszerű leállítása okozott.
A Svájc nyugati és északi részét június 9-én és 10-én elárasztó csapadék miatt folyóvá duzzadtak a patakok, a hegyről lezúduló áradat árvizeket és földcsuszamlásokat okozott.
Ennek áldozatává vált az indiai Aditya Birla Group tulajdonában lévő, globális réz- és alumíniumgyártó társaság, a Hindalco leányvállalata, a Novelis svájci Sierre-ben lévő alumíniumgyára is, amelyet padlótól padlásig elborított a hordalékban dús, szutykos víz. Eltávolítása és a termelőeszközök kitisztítása és megjavítása a vártnál is jóval hosszabb ideig tart.
számára is kulcsfontosságú alumíniumbeszállító gyár leállása komoly próbatétel elé állította a luxusautó-gyártó cégeket. A Mercedes-Benz viszont szerteágazó beszállítói bázisának köszönhetően más forrásból képes pótolni a kieső svájci importot, úgyhogy a termelésében nem okoz komolyabb problémát a Novelis kiesése.
A svájciak magas minőségű alumíniumötvözeteket állítanak elő elsősorban karosszériaelemekhez és autóburkolatokhoz. A Jaguar Land Rover kénytelen volt más beszállító után nézni, ám ez ilyen vészhelyzetek esetén nem megy egyszerűen, s a szóba jöhető cégeknél a nyáron szokásos karbantartási szünetek, leállások tovább rontották a helyzetet.
A Novelis vis maiort jelentett be, ami akkor fordul elő, ha egy szerződő fél az általa nem befolyásolható körülmények miatt nem tudja teljesíteni kötelezettségeit. Ez erre az esetre kétségtelenül ráhúzható, így a társaságnak elég a saját kárával foglalkoznia, a kiesésével a megrendelőinek okozott kár megtérítése legfeljebb a biztosítók feladata lesz. Mindenesetre
a Novelis mielőbb végezni akar a helyreállítási munkákkal, a gyárterület iszaptalanításával, mert nem szeretné, ha kényelmes beszállítói pozíciójából versenytársai kipöckölnék.
Azért ez nem megy egyik napról a másikra, erre utalt a Jaguar Land Rover szóvivőjének a The Telegraph által idézett nyilatkozata, miszerint a természeti katasztrófa sújtotta Novelisszel együttműködve mérik fel a károkat, az autógyártásra rövid távon gyakorolt hatást, és segítik beszállítójukat a helyreállítási munkákban.
A kiesett alkatrészek gyors és megfelelő minőségű pótlására is lépéseket tettek – írja az Euronews. Tárgyaltak más beszállítókkal, a többi között a saját csoportjukon, a Tatán belül is, hogy beszerezzék a kérdéses alapanyagokat.
Hogy ki lett a befutó, azt nem osztották meg a nyilvánossággal. A lényeg, hogy kényszerű leállásból lehetőség szerint semmit se érezzenek meg a Jaguar Land Rover megrendelői. Ők pedig nincsenek kevesen.
A társaság vezérigazgatója, Adrian Mardell nagy tervekről számolt be nemrég, cége még az idén piacra dobja első új generációs elektromos luxusjárművét, a Range Rover Electricet, amelyre már 41 ezer megrendelést vettek fel eddig, miközben a világsajtó az elektromos autók iránti kereslet visszaeséséről szolgál nap mint nap friss hírekkel.
S ha minden optimálisan alakul, akkor a Jaguar Land Rover pénzügyi teljesítményén is dob egy újabbat a bivalyerős városi terepjáró debütálása. A cég a közelmúltban számolt be a 2025-ös pénzügyi év első negyedéves bevételeiről, a 7,3 milliárd font pedig rekord volt erre az időszakra vonatkozóan, és 5 százalékos pluszt jelentett az előző év azonos időszakáról közölt forgalomhoz viszonyítottan.
Az autógyártó óriáscég adózás és rendkívüli tételek előtti nyeresége 693 millió fontot tett ki, ami 59 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.