BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljesen megújul a Lego: történelmi változást vezetnek be

A Lego a cég fennállás óta először olyan anyagi döntést hozott, amely számára nem kedvező, a környezetre nézve viszont annál inkább. Már hónapok óta beszélnek arról, hogy a környezetvédelem érdekében kísérleteznek más anyagokkal, amivel leválthatnák az építőkockák összetételét, most pedig megtalálták a megoldást. A Lego hajlandó drágább alapanyagot használni, csak azért, hogy jobban védje a környezetet.

A Lego bejelentette, hogy 2032-re teljesen lecserélik az ikonikus építőkockák gyártásához használt, fosszilis alapú műanyagokat drágább, megújuló és újrahasznosított műanyagokra. A cég hosszú távú szerződéseket kötött gyártókkal, hogy biztosítsa a szükséges alapanyagok ellátását. A Lego évente több milliárd műanyag kockát értékesít, és több mint 600 különböző anyagot tesztelt már annak érdekében, hogy kifejlesszen egy olyan anyagot, amely teljesen kiváltja az olajalapú műanyagokat 2030-ra, azonban eddig ez csak korlátozott sikerrel járt.

LEGO Release New X-Wing Model For Star Wars Day, Lego
A Lego a cég fennállás óta először olyan anyagi döntést hozott, amely számára nem kedvező, a környezetre nézve viszont annál inkább / Fotó: Zumapress.com

Mindent a cél érdekében

A játékgyártó vállalat az elmúlt hónapokban többször közölte, hogy a környezettudatosság érdekében hajlandók drasztikus döntéseket is meghozni, a kérdéssel pedig már évek óta foglalkoznak.

A kockák olajtartalmának csökkentése érdekében a Lego akár 70 százalékkal is hajlandó többet fizet a megújuló gyantáért, ami a kockák gyártásához használt alapanyag. 

Ezzel kívánják ösztönözni a gyártókat, hogy növeljék a termelést. „Ez jelentős növekedést jelent a legókockák gyártási költségeiben” – mondta Niels Christiansen vezérigazgató a Reutersnek adott interjúban. Christiansen elmondta: a vállalat célja, hogy 2026-ra a szükséges gyanta több mint felét a „mass balance” módszer szerint minősítsék, ami lehetővé teszi a fenntartható anyagok nyomon követését az ellátási láncban. Ez az arány 2024 első felében még csak 30 százalék volt.

A Lego útja a környezettudatossághoz

A Lego lépése egy olyan időszakban történt, amikor a piacon túlkínálat van az olcsó, szűz műanyagból, amelyet a nagy olajtársaságok petrokémiai befektetései hajtanak. Az új olajkeresletet a következő évtizedekben várhatóan a műanyagok iránti igény fogja növelni. A Lego beszállítói

  • biohulladékot, például használt sütőolajat vagy élelmiszeripari hulladékzsírokat használnak,
  • valamint újrahasznosított anyagokat, hogy kiváltsák a szűz fosszilis alapanyagokat a műanyaggyártásban.

A megújuló műanyagok piaca még gyerekcipőben jár, részben azért, mert a rendelkezésre álló alapanyagok nagy része a szubvencionált biodízel gyártásában kerül felhasználásra.

A Legónak nem jött be az olajmentes alkatrészek gyártása

A cég két évvel ezelőtt kezdett el kísérletezni az új, olajmentes, újrahasznosított műanyag palackokból készült kockák gyártásával, ám a prototípus előállítása az eddiginél is magasabb szén-dioxid-kibocsátást eredményezett. Az új típusú alkatrész előállítása olyan új berendezéseket és eszközöket kívánt volna meg, amelyek felülmúlták volna a jelenlegi eljárás szén-dioxid-kibocsátást.

A világ legnagyobb megújulóalapanyag-gyártója, a Neste szerint a fosszilis alapú műanyagok ára nagyjából fele vagy harmada a fenntartható alternatívákénak. Christiansen elmondta, hogy most több aktivitást és hajlandóságot érzékel a befektetésekre ezen a területen, mint egy évvel ezelőtt.

Az iparágban a versenytársaik, mint például a Hasbro, már növényi alapú vagy újrahasznosított anyagokat kezdtek alkalmazni egyes játékokban, 

de konkrét célkitűzések nélkül a műanyaghasználat csökkentésére. A Mattel azt tervezi, hogy 2030-ra csak újrahasznosított, újrahasznosítható vagy bioalapú műanyagokat használ minden termékében. A műanyagipari érdekvédelmi csoport, a PlasticsEurope szerint jelenleg az összes műanyag 90 százaléka szűz fosszilis alapanyagokból készül.

A siker titka

A Lego hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben: bevétele 2023-ban akkor is képes volt 8 milliárd dollárra bővülni, amikor a játékipar teljes egészében stagnált. Az évek alatt lehagyták a Bandai Namcót, a Hasbrót és a Mattelt is. A bővülésnek is a környezetvédelem az ára, ami most a cég legfontosabb szempontja. Viszont, a vezérigazgató szerint 

a Lego sikerének titka kezdetektől fogva a kreativitásban rejlik.

Christiansen szerint, ahogy az életben, úgy a munkában is fontos szerepet játszik a kreativitás és a játékosság. „Ha nem vagy kreatív, elfelejtheted a termelékenységet” – ezzel pedig jól összefoglalta a Lego történelmét.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.