A Lego bejelentette, hogy 2032-re teljesen lecserélik az ikonikus építőkockák gyártásához használt, fosszilis alapú műanyagokat drágább, megújuló és újrahasznosított műanyagokra. A cég hosszú távú szerződéseket kötött gyártókkal, hogy biztosítsa a szükséges alapanyagok ellátását. A Lego évente több milliárd műanyag kockát értékesít, és több mint 600 különböző anyagot tesztelt már annak érdekében, hogy kifejlesszen egy olyan anyagot, amely teljesen kiváltja az olajalapú műanyagokat 2030-ra, azonban eddig ez csak korlátozott sikerrel járt.
A játékgyártó vállalat az elmúlt hónapokban többször közölte, hogy a környezettudatosság érdekében hajlandók drasztikus döntéseket is meghozni, a kérdéssel pedig már évek óta foglalkoznak.
A kockák olajtartalmának csökkentése érdekében a Lego akár 70 százalékkal is hajlandó többet fizet a megújuló gyantáért, ami a kockák gyártásához használt alapanyag.
Ezzel kívánják ösztönözni a gyártókat, hogy növeljék a termelést. „Ez jelentős növekedést jelent a legókockák gyártási költségeiben” – mondta Niels Christiansen vezérigazgató a Reutersnek adott interjúban. Christiansen elmondta: a vállalat célja, hogy 2026-ra a szükséges gyanta több mint felét a „mass balance” módszer szerint minősítsék, ami lehetővé teszi a fenntartható anyagok nyomon követését az ellátási láncban. Ez az arány 2024 első felében még csak 30 százalék volt.
A Lego lépése egy olyan időszakban történt, amikor a piacon túlkínálat van az olcsó, szűz műanyagból, amelyet a nagy olajtársaságok petrokémiai befektetései hajtanak. Az új olajkeresletet a következő évtizedekben várhatóan a műanyagok iránti igény fogja növelni. A Lego beszállítói
A megújuló műanyagok piaca még gyerekcipőben jár, részben azért, mert a rendelkezésre álló alapanyagok nagy része a szubvencionált biodízel gyártásában kerül felhasználásra.
A cég két évvel ezelőtt kezdett el kísérletezni az új, olajmentes, újrahasznosított műanyag palackokból készült kockák gyártásával, ám a prototípus előállítása az eddiginél is magasabb szén-dioxid-kibocsátást eredményezett. Az új típusú alkatrész előállítása olyan új berendezéseket és eszközöket kívánt volna meg, amelyek felülmúlták volna a jelenlegi eljárás szén-dioxid-kibocsátást.
A világ legnagyobb megújulóalapanyag-gyártója, a Neste szerint a fosszilis alapú műanyagok ára nagyjából fele vagy harmada a fenntartható alternatívákénak. Christiansen elmondta, hogy most több aktivitást és hajlandóságot érzékel a befektetésekre ezen a területen, mint egy évvel ezelőtt.
Az iparágban a versenytársaik, mint például a Hasbro, már növényi alapú vagy újrahasznosított anyagokat kezdtek alkalmazni egyes játékokban,
de konkrét célkitűzések nélkül a műanyaghasználat csökkentésére. A Mattel azt tervezi, hogy 2030-ra csak újrahasznosított, újrahasznosítható vagy bioalapú műanyagokat használ minden termékében. A műanyagipari érdekvédelmi csoport, a PlasticsEurope szerint jelenleg az összes műanyag 90 százaléka szűz fosszilis alapanyagokból készül.
A Lego hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben: bevétele 2023-ban akkor is képes volt 8 milliárd dollárra bővülni, amikor a játékipar teljes egészében stagnált. Az évek alatt lehagyták a Bandai Namcót, a Hasbrót és a Mattelt is. A bővülésnek is a környezetvédelem az ára, ami most a cég legfontosabb szempontja. Viszont, a vezérigazgató szerint
a Lego sikerének titka kezdetektől fogva a kreativitásban rejlik.
Christiansen szerint, ahogy az életben, úgy a munkában is fontos szerepet játszik a kreativitás és a játékosság. „Ha nem vagy kreatív, elfelejtheted a termelékenységet” – ezzel pedig jól összefoglalta a Lego történelmét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.