Pénzzel talán nem lehet boldogságot venni, de ha a „Föld legboldogabb helyére” vágyunk, akkor jókora összeget kell félretennünk. A Walt Disney Company legfrissebb pénzügyi jelentése szerint még az ikonikus vidámparkjaik sem tudnak jelentős mértékű növekedést produkálni ebben a pénzügyileg szűkös időszakban. Az évek óta egyre magasabbra tornászott jegyárak és további díjak miatt a látogatók türelme úgy tűnik, elfogyott.
Bár a Disney pozitív harmadik negyedéves eredményt zárt, a szórakoztatási ágazat mindössze 8,4 milliárd dolláros bevételt hozott, ami csupán 2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az üzemelési nyereség pedig 3 százalékkal, 2,2 milliárd dollárra csökkent.
A vállalat a gyengébb eredményeket a „fogyasztói kereslet mérséklődésével” magyarázta,
ami a következő negyedévekben is befolyásolhatja az amerikai parkokat.
Az elmúlt években a Disney parkok látogatottsága vegyes képet mutat. Míg az EPCOT Floridában és a California Adventure parkok növekedést értek el, addig a Disney Hollywood Studios és az Animal Kingdom látogatottsága csökkenő tendenciát mutat. Az amerikai parkok szerény növekedése különösen szembetűnő, ha az európai és ázsiai parkok jelentős látogatottsági emelkedéséhez viszonyítjuk – írja a Variety.
A lassulás egyik lehetséges oka a parkok drasztikus áremelkedése, amely már meghaladja a látogatók pénztárcáját. Az egy napos belépőjegyek ára 2014-ben 90 és 99 dollár között mozgott, jövőre azonban már 119 és 189 dollár között lesz. A jegyárak megduplázódtak 2005 óta, és szinte minden évben emelkedtek, emiatt pedig sokan hitelt is hajlandóak felvenni, hogy eljussanak:
Bár a Disney parkok látogatottsága a jegyárak emelkedése ellenére is nőtt az évek során, a fordulópont az volt, amikor a vállalat további díjakat vezetett be a jegyárak mellé. A korábban ingyenes FastPass rendszer helyett bevezetett fizetős Genie+ szolgáltatás, valamint az ingyenes reptéri transzfer megszüntetése a látogatók elégedetlenségét váltotta ki.
A Disney új stratégiája, hogy továbbra is jelentős összegeket fektet be új attrakciókba,
amelyek reményeik szerint növelik majd a látogatottságot és indokolttá teszik a magas jegyárakat. Azonban, ha a Disney ismét árat emel, kérdéses, hogy a látogatók hajlandóak lesznek-e továbbra is kifizetni a „boldogság árát.”
A befektetők sincsenek megelégedve a vállalattal, ugyanis a részvények lassan jobban hasonlítanak a híres Disney-kastélyra, mint egy szép, felfelé ívelő vonalra, ez pedig nagy hullámzást jelent. A részvényárak idén akkor voltak a legmagasabbak, amikor április elején javában zajlott cég igazgatótanácsi választása, Bob Iger akkori és jelenlegi vezérigazgató pedig nem is kampányolhatott volna mással, mint a kimagasló részvényárakkal.
A drága részvények viszont csak egy rövid időszakos fellendülést eredményeztek,
mint kiderült, sem a Disney+, sem pedig a felvásárolt címek,
nem igazán termelnek látványos nyereséget a cégnek, így pedig csak lassan, de biztosan véreztetik ki a vállalatot. A Disney+ viszont jelentős veszteséget jelent a cégnek a mai napig, ugyanis bő egy évvel a startja után már több mint 11 milliárd dolláros (közel 4000 milliárd forint) veszteséggel kellett szembenézniük – ez hatalmas pénzügyi és ideológiai útvesztőbe taszította a céget.
Már korábban bejelentették, hogy mivel a vállalat élményparkjai jelentős nyereséggel zárták a 2023-as évet, ezért eddig nem látott bővítésbe kezdenek: a Disney több tízmilliárd dollárt fordít a következő tíz évben a parkok bővítésére és fejlesztésére. Josh D’Amaro, a Disney Experiences elnökét nem kisebb feladattal bízták meg, mint hogy az élménypark-ágazatot a vállalat még nagyobb pénztermelő motorjává tegye meg:
a D’Amaro vezetésével Disney a következő tíz évben 60 milliárd dolláros (közel 22 ezermilliárd forint) beruházással bővíti a parkokat.
Jelenleg a Disney hat üdülőhelyén mintegy ezer hektárnyi terület áll rendelkezésre, melyeken új élményparkok vagy már a meglévők bővítései fognak épülni. A 2024-es adatokat vizsgálva elképzelhető, hogy a jövőben lesznek megszorítások az élményparkok terén, de egyelőre biztos nem állítják le a bővítést, mivel abban bíznak, hogy a több park több pénzt fog termelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.