Az EP-választásokat követő németeknek olyan érzésük lehetett vasárnap éjjel, mintha osztott képernyőt néznének. Emmanuel Macron francia elnök a szélsőjobboldaltól elszenvedett megsemmisítő vereségére reagálva bejelentette, hogy feloszlatja a nemzetgyűlést. A saját kancellárjuk, Olaf Scholz viszont egész egyszerűen olajra lépett.
Scholz, az éjszaka legnagyobb vesztese, néhány szelfi erejéig megjelent pártja székházában, majd eltűnt, és a stábjára hagyta azt finoman szólva sem irigylésre méltó feladatot, hogy megmagyarázza a szociáldemokraták több mint száz éve legrosszabb választási eredményét.
Ha Scholz azt hitte, hogy elkerülheti a számonkérést, miután pártját a szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) a megalázó harmadik helyre verte, akkor nagyot tévedett. A kancellár szerint az előrehozott választás nincs benne a pakliban. A gond csak az, hogy ez már nem rajta múlik.
Tény, hogy a koalíciós kormányt leszavazták, és Olaf Scholznak új választást kell kiírnia, ugyanúgy, mint Macronnak
– mondta Markus Söder bajor miniszterelnök a német közszolgálati televízióban a választás után. Még a baloldali Die Zeit egyik kommentátora is új választást sürgetett – már nyárra.
Akárcsak Franciaországban, az európai választás a kormány iránti bizalmatlansági szavazás volt
Bár konkrét terv és bejelentés eddig még nem hangzott el egy előrehozott választásról, a német kormánykoalíció képviselői a Politico című brüsszeli lapnak már elmondták, hogy felkészültek erre az eshetőségre. A vasárnapi választáson a három koalíciós pártot a németek alig 31 százaléka támogatta.
Alig két és fél évnyi hivatali idő után Scholz kormánya immár a sokadik törésponthoz érkezett. A belharcok és – a legtöbb kritikus szerint – a hozzá nem értés következtében Scholz kormánya a modern német történelem legnépszerűtlenebb kabinetjévé vált. A németek több mint kétharmada ki is fejezte ebbéli véleményét. A kancellár személyes népszerűségi mutatója is negatív rekordot döntött,
több mint 70 százalék elégedetlen az általa végzett munkával.
Scholz lejtmenete az energiaválsággal kezdődött, majd megalázó vereséget szenvedett az ország alkotmánybíróságától, amely alkotmányellenesnek ítélte a költségvetést. A novemberi döntés ráadásul több tízmilliárd eurótól fosztotta meg a koalíciót. A szövetséget azóta is belső ellentétek feszítik; a két baloldali párt, Scholz Szociáldemokrata Pártja (SPD) és a Zöldek állandó harcban állnak a Christian Lindner pénzügyminiszter vezette, fiskálisan konzervatív Szabad Demokrata Párttal (FDP).
Egyszerűen fogalmazva: az SPD és a Zöldek több pénzt akarnak költeni, az FDP pedig Németország alkotmányos adósságfékére (és saját fiskális ortodoxiájára) hivatkozva kevesebbet.
Ez a patthelyzet a következő hetekben fog kiéleződni, amikor a koalíciós pártok a 2025-ös költségvetésről szóló tárgyalások utolsó fordulójába kezdenek. Július elejéig, a nyári szünet előtt szeretnének megállapodásra jutni, de mivel az összes fél számára a politikai túlélés a tét, az alku valószínűtlennek tűnik.
Ha nem sikerül kompromisszumot kötni, az FDP, amely a kezdetektől fogva a baloldal pofozóbábuja volt, kénytelen lesz kilépni a koalícióból, hogy mentse a maradék arcát. A szabad demokraták ugyanis eddig választóik haragjától tartva maradtak bent, ám az EP-választáson kiderült, hogy a bázisuk gyakorlatilag elfogyott. Ha a vasárnapi voksolás szövetségi választás lett volna, nem kerültek volna be a Bundestagba.
A legtöbb parlamenti rendszerben a demokratikus illem íratlan szabályai azt írják elő az ország vezetőjének, hogy új választást írjon ki egy ilyen vereség után – lásd a franciákat. (Mondjuk, náluk Macron arra játszik, hogy Le Penék kormánya gazdasági káoszba taszítja az országgyűlési választásig Franciaországot, és Marine Le Pen elveszti majd a két év múlva esedékes elnökválasztást.)
Németországban azonban más a politikai berendezkedés. Annak érdekében, hogy elkerüljék a weimari korszak zűrzavaros politikájának megismétlődését, amely hozzájárult a nácik felemelkedéséhez, a háború utáni Németország alaptörvényének megalkotói olyan politikai rendszer létrehozásával igyekeztek biztosítani a stabilitást, amely megköveteli, hogy a konfliktusokat gyorsan, a lehető legkisebb fennakadással oldják meg.
Ezért magasra tették a mércét az előrehozott választások tekintetében. Németországban két lehetőség van a bizalmi szavazásra. Az első, az úgynevezett konstruktív bizalmatlansági szavazás keretében a parlament leválthatja a kancellárt, de csak akkor, ha 48 órán belül megszavazza a helyettest.
A jelenlegi koalíció fő problémája azonban nem a kancellár személye, hanem az, hogy a pártok nem tudnak megegyezni a legfontosabb szakpolitikákban. Tehát
a kancellár leváltása nem oldana meg semmit.
A második forgatókönyv szerint a kancellár bizalmi szavazást írhat ki. A politikai logika akkor diktálja ezt, ha a koalíciót egy fontos jogszabály mögé akarja állítani.
Gerhard Schröder volt SPD-kancellár 2001-ben például ezt tette, amikor a szeptember 11-i támadások után a német hadsereg Afganisztánba küldésére vonatkozó vitatott javaslatát, amelyet a koalíciójában is sokan elleneztek, saját kancellári jövőjével kötötte össze. Ő győzött.
Egyesek a Bundestagban úgy vélik, Scholz a költségvetéssel is hasonló lépésre szánja el magát, hogy az FDP-t meghátrálásra kényszerítse. Ez azonban roppant kockázatos lenne, mert
az FDP a szavazást arra is felhasználhatná, hogy mentve maradék politikai tőkéjét távozzon a koalícióból.
Ha Scholz veszítene egy ilyen bizalmi szavazáson, akkor az államfőn múlna, hogy kiírja-e az új választást.
Frank-Walter Steinmeier szövetségi elnök azonban megteheti azt is, hogy új választás kiírása helyett felkéri a jobbközép kereszténydemokratákat (CDU), hogy a 2021-es választás eredménye alapján próbáljanak kormányt alakítani – akkor a CDU–CSU-pártszövetség a második helyen végzett. Ha a kereszténydemokratáknak nem sikerül koalíciót kötniük, még mindig kiírhatja az új választást.
Ez a körülményes folyamat az oka annak, hogy a háború utáni Németországban ritkák voltak a bizalmi szavazások (eddig mindössze öt volt), és azokat is általában a kancellárok politikai pozíciójuk megerősítése érdekében kezdeményezték.
Az egyetlen eset, amikor egy kancellárt akaratán kívül távolítottak el,
A kereszténydemokraták most 14 pontos előnnyel vezetnek a közvélemény-kutatásokban, ami, ha a szavazóurnáknál is realizálódna, lehetővé tenné számukra, hogy egy új koalíció vezető erejévé váljanak. (Az EP-választáson 30 százalékot kaptak, az AfD második befutóként 15,9 százalékot.)
Logikusnak tűnik tehát azt feltételezni, hogy hasonló játékot játszanának, mint annak idején Kohl.
Friedrich Merz pártelnök nem szólította fel Scholzot, hogy indítsa el a folyamatot, de világossá tette, hogy kész átvenni a helyét.
Scholzon pedig egyre nagyobb lesz a nyomás, hiszen szeptemberben három tartományi választást is tartanak az ország keleti részén, ahol az AfD a legerősebb; a párt valószínűleg mindhárom megmérettetést megnyeri. Ez egy újabb szög lesz a jelenlegi koalíció koporsójába és egy újabb érv a mellett, hogy Olaf Scholz napjai meg vannak számlálva a kancellári poszton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.