Beérőben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Nit Hungary érdekképviseleti munkájának egy újabb csomagja: megérkezett a pozitív válasz a hazai közúti áru- és szemályszállítás feltételeit segítő javaslataikra.
A két szervezet észrevételeit 2024 júniusában kérte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a készülő közlekedési törvénymódosítási csomaggal kapcsolatban. A MKFE és a Nit tíz pontban foglalta össze meglátásait. Ezekben több olyan kérdést is érintettek, amelyek az elmúlt hónapokban már rendszeresen napirenden voltak, és amelyeket fontolóra vesznek a döntéshozók, de olyanokat is, amelyek fogadtatását kifejezetten sikerként könyvelik el. A javaslatok, amelyek a közúti áru-, illetve személyszállítást is érintették, leegyszerűsítve a következők voltak:
Az MKFE arról tájékoztatta tagvállalatait, hogy a fentiek közül a jogalkotó kiemelten kíván foglalkozni tachográfkártyák igénylésével. Jelenleg a kártya személyesen és elektronikusan is igényelhető, ám személyesen csak az illetékes közlekedési hatóság ügyfélszolgálatán, ami nehézkes és lassabb is a vállalkozásoknak és a gépkocsivezetőknek. Kedvezőbb lenne, ha a kártyákat a kormányablakoknál, vagyis az illetékes járási és megyei hivatalokban is lehetne igényelni.
A jogalkotó nem zárkózott el attól a kéréstől sem, amely a kereskedelmi gázolaj árából számított jövedéki adó visszaigénylésére vonatkozik. Bár a szaktárca nem a jövedéki adó mértékében látja a problémát, de közölte, hogy az adótörvények őszi módosításakor a pénzügyi szaktárca javasolta, hogy jövőre a visszatérítés elérje az uniós szabályok által megengedett maximumot.
Szintén támogatta a szaktárca azt a javaslatot, miszerint a vizsga nélküli GKI-továbbképzésre vonatkozó jogszabályban ne a „részt vett és vizsgakötelezettségének eleget tett” szöveg szerepeljen, hanem a „továbbképzést teljesítette” kifejezés, hogy a jogszabály által támasztott kritériumok összhangban legyenek a gyakorlattal.
Megvizsgálják a jogalkotók azt a javaslatot is, hogy a menetrend szerinti helyi különcélú személyszállítás ne tartozzon az önkormányzatok kizárólagos gazdasági tevékenységi körébe.
A HU-GO alkalmazás bírságriasztási funkciójával, a bírságtételek kiértesítésével kapcsolatban a szaktárca célszerűnek tartja a NÚSZ Zrt. bevonását is további egyeztetésekhez, de lát rá esélyt, hogy 2025-ben újrainduljon a bírságriasztás. Áma az újraindításáig is célszerű – jelezte az MKFE –, ha a fuvarozók a bírságfelhalmozódás elkerülése érdekében rendszeresen ellenőrzik a járművek beállított tengelyszámát. Most ugyanis az esetleges jogsértés észlelésétől akár négy-hat hét is eltelik, amíg az érintett kézhez kapja az első határozatot.
Ezalatt viszont egy tartósan rosszul beállított tengelyszám esetén több millió forint bírság is felhalmozódhat.
Az MKFE azt is javasolta, hogy az esetleges jogsértés esetén a bírsághatározatokat 15 napon belül postázzák az érintetteknek, illetve kezdeményezte egy méltányosabb, arányosabb bírságolási gyakorlat kialakítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.