BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Atommeghajtással zöldítené a tengeri szállítást az egyik legnagyobb konténeres cég

Miközben számos nukleáris hadihajó szeli a habokat világszerte, a kereskedelmi hajózásban nem terjedt el az atomenergia használata. A negyedik generációs reaktorok azonban a következő évtizedre elhozhatják az atommeghajtású konténerhajókat.

Az atommeghajtású konténerszállító hajók megvalósíthatóságát vizsgálja Európában a dán Maersk a tengerészeti szolgáltató Lloyd’s Registerrel (LR) és a Core Powerrel közösen – jelentette be pénteken az LR.

The MV Maersk Rubicon arrives at the Port of Melbourne, Australia's largest port for containerised and general cargo, to unload its containers in Melbourne on March 19, 2024. (Photo by William WEST / AFP) atommeghajtású
A Maersk lát fantáziát az atommeghajtásban / Fotó: William West / AFP

Az iparág a technológiai fejlődésnek köszönhetően vizsgálja újra az atommeghajtás lehetőségét a kereskedelmi hajózásban, ám tavaly a szektor több szereplője is arról beszélt, hogy a nukleáris konténerhajók még legalább egy évtizedre vannak a megvalósítástól – idézi fel a Reuters.

Az atommeghajtású konténerhajók előtt a szabályozás lehet a legfőbb gát

Bár több atommeghajtású hadihajó működik a tengeralattjáróktól a rombolókon át az anyahajókig, a kereskedelmi cégek helyzetét a szabályozói környezet is nehezíti, hiszen számos országban kell megfelelniük az elvárásoknak. A Maersk, az LR és a Core Power a bejelentés szerint megvizsgálja az atommeghajtású konténerhajók megvalósíthatóságát a szabályozás tükrében a negyedik generációs atomreaktorok segítségével.

A vállalatok vizsgálják a biztonsági követelményeket éppúgy, mint az atomenergia használatával kapcsolatos működési és szabályozói kihívásokat a konténerszállításban.

A tengeri szállítás kizöldítése nem egyszerű feladat

A világkereskedelem 90 százalékát a tengereken szállítják, így nem csoda, hogy az iparág felel a globális szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékáért, ám az iparágra egyre erősebb nyomás nehezedik, hogy használjon kevésbé szennyező üzemanyagokat.

Ole Graa Jakobsen, a Maersk flottatechnológiai vezetője is kiemelte, hogy az atomenergia használata a hajózásban számos kihívással jár a biztonságtól a hulladékkezelésen át a különböző régiók szabályozói környezetéig, melyek eddig többet nyomtak a latban, mint a technológia előnyei. 

Azonban ha ezeket a kérdéseket az úgynevezett negyedik generációs reaktorokkal ki lehet küszöbölni, az újabb lehetőséget nyithat a tengeri szállítmányozás dekarbonizálása előtt a következő tíz-tizenöt évben.

Egy tavalyi iparági felmérés szerint az atommeghajtás iránt többen érdeklődnek, mint 2021-ben, és többen úgy vélik, hogy a nukleáris konténerszállítók már a következő évtizedben megérkezhetnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.