BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nemzeti kulturális örökséggé nyilváníthatják a Vespát Olaszországban

A Vespa vitathatatlanul egyike a globális járműipar kultikus márkáinak, a lépéssel pedig elérnék, hogy mentesüljön bizonyos környezetvédelmi korlátozások alól.

Olaszországban nemzeti kulturális örökséggé nyilvánítanák a kultikus Vespa robogót. Erre terjesztett be a parlament elé törvényjavaslatot a Lega kormánypárt. A márka ezzel mentesülne az emissziós határértékek miatti regisztrációs korlátozások alól – jelentette az MTI.

Egy felújításra váró darab (balról) a szintén legendának számító Piaggio Ape platóján, Olaszországban / Fotó: VG 

Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként kell elismerni – fogalmaz a Matteo Salvini közlekedési miniszter által támogatott törvénytervezet.

„A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan észszerű javaslat, amelyet aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében” – hangsúlyozta Salvini a törvényjavaslatot támogató levélben. A politikus egyetért azzal a javaslattal is, hogy a Vespa nemzeti örökségként „szabadon közlekedhessen”, függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.

Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki

– írta Salvini.

Az Interbrand globális márkatanácsadó cég a Piaggio csoport eszmei értékét 2022-re 1,079 milliárd euróra tette, ami 19 százalékos növekedés az előző évhez képest. 

Az elmúlt tíz évben a Piaggio több mint 1,6 millió Vespa modellt gyártott és adott el világszerte.

A sikertörténet 1946-ban kezdődött a Vespa 98cc sorozatgyártásának elindításával. A kultikus robogót Corradino D’Ascanio olasz mérnök tervezte, aki harci repülőgépek tervezőjeként egy egyszerű, gazdaságos és könnyen kezelhető járművet akart létrehozni. Enrico Piaggio vállalkozó megbízásából aztán egy a háborúban megrongálódott pontederai gyár területén kezdett tervezni „valami újat”.

A Vespa diadalmenete hamarosan megkezdődött a fél világon – egészen Hollywoodig. Az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as Római vakáció című sikerfilmben egy Vespán zötyögött végig Rómán. A jelenet az olasz robogóikonnak tett „szerelmi vallomásként” vonult be az olaszok kollektív emlékezetébe.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.