Kiadták a NASA éves biztonsági jelentését, melyet az Aerospace Safety Advisory Panel (ASAP) készített, a dokumentum pedig egyszerre dicséri az amerikai űrügynökséget, és fel is sorol számos aggasztó problémát, melyek többsége az Artemis-programot érinti – ezzel pedig jelentősen megnőtt az esélye annak is, hogy késleltetni kell az új holdra szállást. A jelentés továbbá különös figyelmet fordít a Holdról a Mars felé tartó program biztonsági vonatkozásaira, valamint a Nemzetközi Űrállomás alacsony Föld körüli pályán (LEO) zajló műveleteire.
A NASA számára az egyik legnagyobb kockázat az alacsony Föld körüli pályán található kereskedelmi célú űrállomásokra való átállás – mutat rá az ASAP, melyet a NASA egykori űrhajósa, Susan J. Helms altábornagy vezet. Az ASAP szakértői hangsúlyozzák, hogy az átállás számos kockázati tényezőt rejt magában, és ezek egy része nem kizárólag a NASA irányítása alatt áll. A jelentés kitér az űrbeli emberi egészséggel és orvostudománnyal kapcsolatos kérdésekre is, különösen azokra a biztonsági aggályokra, amelyeket a költségvetési megszorítások és bizonytalanságok okoznak.
A jelentés különösen aggasztónak tartja az Artemis-program fejlesztésével, integrációjával és végrehajtásával kapcsolatos kockázatokat.
Az emberi mélyűri kutatás, a Marsra vezető út rendkívül összetett és tele van bizonytalanságokkal: „Az interplanetáris utazások fejlesztésének és a szükséges űrtechnológiák kialakításának egyik kulcsfontosságú lépcsőfoka a Hold biztonságos elérése, és az oda való visszatérés. A Hold egyedülálló lehetőséget nyújt a bolygófelszíni működés tapasztalatainak megszerzésére, valamint egy olyan közeli tesztkörnyezetet biztosít, amely sok tekintetben hasonlít a Mars viszonyaira” – áll a jelentésben. Ugyanakkor a NASA számos kihívással néz szembe:
miközben az Artemis-programot előre kell mozdítania és fenn kell tartania az Egyesült Államok jelenlétét az alacsony Föld körüli pályán.
Az ASAP kiemelte, hogy 2024-ben az Orion-program tovább vizsgálta a hőpajzs leválását és anyagveszteségét, amely az Artemis I. küldetés során, 2022. december 11-én következett be a Földre való visszatéréskor. A jelentés szerint a NASA proaktívan dolgozott a probléma fizikai hátterének megértésén és a megfelelő helyreállító intézkedések kidolgozásán, hogy a 2026-os Artemis II. küldetés során már a meglévő hőpajzzsal repülhessenek. Az ASAP ugyanakkor megjegyzi, hogy még nem tekintették át részletesen ennek a munkának a mérnöki vonatkozásait és kockázatelemzéseit, ezért 2025 elején erre külön figyelmet fordítanak.
Az ASAP szerint az 2027-es emberi holdra szállás jelenleg igencsak aggályos, mivel a NASA-nak túlterheltnek tűnik a jelenlegi ütemezés és a technikai készültségi szint alapján.
A jelentés arra figyelmeztet, hogy túl sok első alkalommal elvégzendő, kritikus teszt és demonstráció zsúfolódik össze egyetlen küldetésbe, ami növeli a kockázatokat. Az Artemis III. további aggályai közé tartozik az is, hogyan juttatják az üzemanyagot alacsony Föld körüli pályára, hogyan töltik újra és tárolják hosszú ideig a kriogént, de a leszállórendszerrel és az Orion űrhajóval kapcsolatban is megfogalmaztak problémákat. Ezeknek a rendszereknek a sikeres tesztelése kulcsfontosságú a biztonságos személyzetes küldetés előtt.
A jelentés külön foglalkozik a Boeing Starliner emberes tesztrepülésével is, melyet „egy biztonsági kultúra esettanulmányának” nevez. „A Starliner tesztrepülésén felmerült anomáliák ellenére a NASA továbbra is szilárdan elkötelezett a biztonság mellett. A Challenger és Columbia tragédiáiból levont tanulságok továbbra is befolyásolják az ügynökség biztonsági kultúráját, biztosítva, hogy a kockázatkezelés és a személyzet biztonsága minden döntés középpontjában álljon” – áll a dokumentumban.
A jelentés rámutat arra is, hogy a Starliner hajtóműveivel kapcsolatos problémák mellett újra kellene tervezni az akkumulátorokat, és meg kell erősíteni a leszálló légzsákokat rögzítő panelt.
Az ASAP szintén figyelmeztetést adott ki a SpaceX működésének fokozott tempója miatt is: a Falcon 9 indítások növekvő száma, a Dragon űrhajók nyugati parti indításai és a Starship fejlesztési program mérete mind potenciális kockázati tényezőként szerepelnek. A NASA-nak és a SpaceX-nek meg kell őriznie a Crew Dragon küldetések iránti intenzív biztonsági fókuszt, és nem szabad elkényelmesednie a rutin miatt.
A jelentés legnagyobb kihívásként a NASA költségvetésének bizonytalanságát nevezte meg, melyet az okoz, hogy az Egyesült Államok kongresszusa nem biztosít időben egyértelmű és végleges finanszírozást. „Ez a bizonytalanság jelentős mértékben akadályozza a NASA azon képességét, hogy megfelelően tervezze meg és hajtsa végre a technikailag rendkívül összetett küldetéseket. A költségvetési kiszámíthatatlanság növeli a fejlesztési kockázatokat, hátráltatja az operatív döntéseket, és közvetlen hatással van a biztonságra és a küldetések sikerére” – olvasható a dokumentumban. Az ASAP jelentését Janet Petro, a NASA megbízott adminisztrátora, J.D. Vance, az Egyesült Államok alelnöke és a szenátus elnöke, valamint Mike Johnson, a képviselőház elnöke is megkapta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.