Finoman szólva sem hozott egyelőre bombasikert a magyarországi értékesítését várhatóan még az idén megkezdő Nio elektromosautó-gyártó kisautója, a Firefly: a megfizethetőséget előtérbe helyező „tömegautó” árcéduláját látván méltán finnyáskodnak a potenciális érdeklődők, ugyanis meglehetősen húzósnak számít az árcsökkentési verseny lázában égő Kínában.
A vállalat az értékesítés április 19-i nyitányát követően a hónapot 231 darabos statisztikával tudta le, de az első teljes hónap, a májusi is szerény, 3680 darabos volumennel zárult. A Fireflyt globális márkaként teríteni kívánó Niónál időben észlelték a bajt, és előrehozták az eredetileg augusztus 1-jétől startoló „akkumentes megoldást”, csaknem a harmadával csökkentve a kisautó kereskedelmi árát.
Ezt úgy érik el, hogy az eddig beépített, a gépkocsihoz tartozó, s azzal együtt megvásárolt akkumulátort cserélhetőre váltják. A Niónak Kína-szerte több mint háromezer akkucsere-konténere van, ahol percek alatt feltöltöttre cserélik a lemerülőfélben lévő energiatárolókat az úgynevezett BaaS (Battery as a Service) szolgáltatás keretében.
Ennek van egy fix havi díja, ami 399 jüan, forintban mérve 19 250, ami a hálózathoz való hozzáférés költségét fedezi, magáért a feltankolásért külön szolgáltatási díjat és áramdíjat számolnak fel, az előbbi 30 jüan (1447 forint), az utóbbi 0,87 és 1,11 jüan között lehet kilowattóránként.
Az 42–53 forintos áramdíj húzósabb az otthoni töltésnél, de így is összehasonlíthatatlanul kisebb a magyarországi töltőállomásokon alkalmazottnál.
Kínai közösségi források beszámolója szerint egy akkucserét tokkal-vonóval 4300 forintból ki lehet hozni, ennyibe kerül egy 30 százalékon álló akku 90 százalékosra cserélése. A kínai Nio-vásárlók körében általános a BaaS szolgáltatás használata, mert így
Az érem másik oldalán a hálózati díj felszámítása szerepel. A Nio vevőcsalogató eszközként az akkucsere-állomások jellemzően havi hatszori ingyenes (szolgáltatásidíj-mentes) felkeresését kínálja, de nem az idők végezetéig, az áramért ugyanis vagy így, vagy úgy, de fizetni kell.
A kétfajta akkuhasználati modell összevetéséhez matematikai képletek szükségesek, de az biztos, hogy a Niónak a BaaS szolgáltatás jobban megéri. Érdekesség, hogy a kínai cég Biatorbágyon szereli össze az európai piacra szánt akkucsere-kontérereit.
Az akkucserés Firefly így 119 800 jüanról 79 800-ra zuhant, azaz 3,85 millió forintnyi jüanért már hazavihető a kereskedésből. Ez 33,4 százalékos kedvezmény, ami nagyjából be is árazza, hogy az autó vételárából mennyit képvisel jelenleg az akkumulátor.
Ugyancsak 40 ezer jüannal vágták meg a magasabb felszereltségű Firefly árát, most 85 800 jüanba kerül (4,15 millió forint). A Nio a rendelések számottevő emelkedését várja az árcsökkentésektől. Kedvcsinálóként meghirdették, hogy a hó végéig leadott rendeléseknél minden második akkucsere szolgáltatási díját elengedik három éven keresztül.
A kiugrás azonban még várat magára,
a Fireflyból június első két hetében összesen 940 darabot helyeztek forgalomba a világ legnagyobb autópiacán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.