A 2008-as gazdasági válság rávilágított arra, hogy lakossági befektetők a befektetési termékek egyre szélesebb palettáját érhetik el, azonban ezek sok esetben bonyolultak és nehezen érthetők számukra. E termékek esetében a tájékoztatásra és értékesítésre vonatkozó szabályok eltérőek voltak jogi formájuktól és az értékesítési csatornától függően, és ez nem segített a lakossági befektetőknek a különböző termékek összehasonlításában és megértésében.
Az egységes európai szabályozási keret hiánya miatt a fogyasztók a nem megfelelő tájékoztatás alapján olyan pénzügyi döntéseket hoztak, melyek valódi kockázatát nem látták és saját életükre is negatív hatást gyakoroltak. Ezzel a befektetési termékekbe vetett bizalom is gyengült. A befektetővédelem erősítése és a bizalom helyreállítása érdekében az európai szintű szabályozási keret kialakítása részeként született meg 2014-ben a PRIIPs rendelet (Packaged Retail and Insurance-based Investment products), amely 2018. január 1-jétől alkalmazandó.
A PRIIPs rendelet bevezette a kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) új, egységesített sztenderd formáját, hogy a lakossági befektetők jobban átlássák a lakossági befektetési csomagtermékeket, illetve a biztosítási alapú befektetési termékeket. Már 2011-től létezett egy kiemelt befektetői információkat tartalmazó dokumentum (KIID), amelynek a célja az volt, hogy a befektetési alapokat választó befektetők számára jobb és érthetőbb tájékoztatást nyújtson és megkönnyítse számukra a termékek összehasonlítását. E dokumentum elkészítése az átruházható értékpapírokkal foglalkozó kollektív befektetési vállalkozások (ÁÉKBV alapkezelők) esetében volt elvárt, a hazai szabályozás értelmében azonban minden nyilvános nyíltvégű befektetési alap esetében szükséges volt alkalmazni. A befektetési alapoknál eredetileg a már meglévő KIID-et „másolták” volna le, azonban a jogalkotók azzal szembesültek, hogy a PRIIPs rendelet hatálya alá olyan egymástól jelentősen különböző termékek tartoznak, hogy az inkább csak kiindulási pontnak tekinthető. A legnagyobb kihívást olyan szabályok felállítása jelentette, amelyek alapján a heterogén európai piacok befektetési termékei esetében a KID alkalmas lesz rövid és egységes formában bemutatni a termék főbb tudnivalóit a szerződéskötést megelőzően. A KIID és a KID formai és tartalmi szempontból is eltér.
A megfeleltetés nehézségei miatt a PRIIPs rendelet alkalmazása alól a befektetési alapkezelők mentességet kaptak: csak 2023. január 1-jétől kell megfelelniük.
A PRIIPs rendelet szabályait kiegészíti egy szabályozástechnikai sztenderd (RTS) is, amely a KID tartalmára, bemutatására, felülvizsgálatára vonatkozóan tartalmaz részletszabályokat.
A PRIIPs rendelet nemcsak a tőkepiac termékeire fogalmaz meg kötelező előírásokat, hanem minden olyan, a lakossági befektetők részére kínált befektetési lehetőségre, ahol a visszafizetendő összeg referenciaértékhez kötött vagy a nem közvetlenül vásárolt eszköz(ök) teljesítményétől függ. Ide tartoznak többek között a befektetési alapok, a befektetéssel kombinált életbiztosítások, a strukturált termékek és a strukturált betétek. A szektorokon átívelő szabályok, valamint a sztenderdizált forma alapján a KID a lakossági befektetési termékek egyfajta „önéletrajzaként” fogható fel. A különböző befektetési termék összehasonlításakor ugyanis valamennyi KID esetében ugyanott találhatók egyes információk, függetlenül attól, hogy befektetési alapról, vagy unit-linked biztosításról van szó.
A befektetők magasabb szintű védelme és a tőkepiac átláthatóságának növelése érdekében a MIFID II (Markets in Financial Instruments Directive) irányelv alapján a befektetési szolgáltatást nyújtó intézményeknek szerződéskötés előtt részletesen tájékoztatniuk kell a lakossági befektetőket. A számos információ közötti eligazodásban segítséget jelenthet a maximálisan 3 oldalnyi KID, ami nagy vonalakban bemutatja a befektetési termék legfontosabb tulajdonságait.
Fontos elvárás, hogy a KID egyértelműen megkülönböztethető és különálló legyen bármely marketingkommunikációs anyagtól. Ez ugyanis nem marketingcélt szolgál, hanem olyan kiegészítő dokumentum, mely hozzásegíti a fogyasztót megalapozott befektetési döntés meghozatalához.
Minden befektetésnél fontos, hogy milyen költségekkel számolhat a fogyasztó. A befektetési alapoknál az alapot és a befektetőt terhelő költség létezik. Ezek együttesen fedezik az alap működésével és forgalmazásával kapcsolatos ráfordításokat.
Az MNB minden évben közzéteszi a nyilvános befektetési alapok teljes költséghányad mutatóját, a TER mutatót.
Ez (néhány kivételtől eltekintve) az alapra terhelt költségeket egyetlen számba sűrítve mutatja be, s így látható, hogy mennyire költségesen működik az alap. A TER mutató a sikerdíjon és az értékpapírok kereskedésével kapcsolatos költségeken kívül mindent tartalmaz. A sikerdíj az alap működtetéséért járó előre megállapított díjon felül egy bizonyos hozamszint feletti további jutalmazás az alap jó teljesítményéért.
A PRIIPs KID-ben valamennyi költségnek szerepelnie kell egy előre meghatározott formában. A költségeket szét kell bontani aszerint, hogy belépéskor vagy kilépéskor keletkeznek, esetleg a befektetés megléte alatt folyamatosan felmerülnek, illetve csak bizonyos feltétételek esetén kell velük számolni. Az alapkezelőnek közérthető módon kell ismertetnie az adott költségtípust. Például egy belépési költségnél így: „Az Ön által az e befektetés kezdetekor fizetett összeg x százaléka”.
Az alapkezelőnek figyelmeztetést is adnia kell arról, hogy a termékről tanácsadó, vagy értékesítő személy egyéb költségeket is felszámíthat.
A KID-ben a múltbeli teljesítményen alapuló előretekintő, előrejelzett hozamokat is be kell mutatni. A PRIIPs rendelet eredetileg olyan módszertant határozott meg, amely a megfigyelt hozamot növelő teljesítmény-forgatókönyvet eredményezett. Ezt a módszertant a PRIIPs rendelet első éveiben szerzett tapasztalatok alapján módosították, hogy a lakossági befektetők számára a bemutatott teljesítmény-forgatókönyvek ne adjanak túl pozitív kilátásokat a lehetséges jövőbeli hozamokra nézve. A teljesítmény-forgatókönyveknek hosszabb időszak során megfigyelt hozamokon kell alapulniuk, mind a pozitív, mind a negatív növekedési időszakot tükrözve.
Az alapkezelőnek a befektetés tervezett megtérülését 4 verzióban kell bemutatnia aszerint, hogy milyen események, szempontok lehetnek kedvező vagy kedvezőtlen hatással a befektetésre.
A teljesítmény-forgatókönyvek bemutatása kötött formátumú. Egy példán keresztül kell szemléltetni azt, hogy a fogyasztó várhatóan milyen hozamot érhet el és milyen összeget kaphat vissza.
A könnyebb összehasonlíthatóság érdekében a példában a befektetés összege a magyar KID-ek esetében 4 millió forint. A példában jelezni kell, hogy az alapkezelő milyen ajánlott tartási időt javasol.
Ezt követően négy helyzetet kell bemutatni:
a kedvező forgatókönyvet, ami a legoptimistább szemléletet követi. A mérsékelt forgatókönyvet, ami egy realistább szemléletmódot tükröz. A kedvezőtlen forgatókönyv egy pesszimistább jövőképet, valamint a stresszforgatókönyv a lehető legrosszabb helyzetet vázolja fel.
A különböző helyzeteket különböző befektetési időtávokra vonatkozóan kell bemutatni. Az első eset azt mutatja be, hogy hogyan alakul a befektetés, ha az az ajánlott tartási idő előtt zárul. A második esetben a befektető megvárja az ajánlott tartási időt mielőtt kiszáll. A harmadik esetnél az ajánlott tartási időn túl is megtartja a befektetését.
A KID-ben a hozamokat százalékosan és összegszerűen is bemutatja az alapkezelő a kezdeti befektetett összeghez képest. Így a lakossági befektető egy példán keresztül könnyen végig követheti befektetése alakulását a különböző események bekövetkezésekor különböző időtávokra vetítve.
A KID egyik fejezete az előállító nemteljesítésének esetére vonatkozik. Befektetési alapoknál szigorúan véve a befektetési alapkezelő az előállító. Befektetési alapok működése során több, egymástól teljesen független jogi személyt kell azonban megkülönböztetni, akiknek esetleges nemteljesítése komoly hatással lehet a befektetőkre.
Elsőként ez a befektetési alap, amely a befektetők közös tulajdonában lévő vagyontömeg. Ezt kezeli a befektetési alapkezelő. Fontos szereplő a letétkezelő is, akinek egyik feladata az alap eszközeinek az őrzése, valamint az alapkezelő tevékenységének ellenőrzése. Ilyen szereplő a forgalmazó is, aki a befektetési jegyek értékesítése mellett sok esetben értékpapír- és ügyfélszámlát is vezet. Hazánkban az alapkezelők forgalmazóként, illetve megfelelő engedély birtokában értékpapír- és ügyfélszámlát vezető intézményként is megjelenhetnek, azonban ezzel a lehetőséggel elenyésző számú alapkezelő él.
Az MNB jelezte az alapkezelőknek, hogy befektetővédelmi szempontból a KID-ben meg kell nevezni azokat a szervezeteket is, akik nemteljesítése miatt a befektetőnek pénzügyi vesztesége kapcsán a Befektető-védelmi Alapnál (BEVA) kártalanítási igénye merülhet fel. Befektetési jegyek esetén – az esetleges BEVA kártalanítás miatt – ilyen a befektetési alap és a letétkezelő.
Az MNB több esetben ellenőrizte a befektetési alapoknál a PRIIPs rendelet alapján elkészített KID-eket és az alábbi visszatérő hibákat, hiányosságokat azonosította:
1. A befektetési alap céljai és a célok eléréséhez használt eszközök között szereplő információk között nem határozzák meg a hozamot befolyásoló főbb tényezőket és a hozam meghatározásának módját.
2. A PRIIPs rendelet és az ahhoz kapcsolódó uniós végrehajtási rendelet (RTS) módosítását követően az alapkezelők számos esetben nem vették figyelembe a módosult jogszabályokat és a korábbi szövegezéssel készítették el a KID-eket.
3. Sok esetben egy figyelemfelhívás nem az RTS-ben elvárt szövegezés szerint szerepelt a KID-ben.
4. Sok esetben nem szerepelt valamennyi olyan esetlegesen nemteljesítő szereplő a dokumentumban, amelyek feltüntetését az MNB szükségesnek tartja, csupán az alapkezelő nemteljesítése esetére adtak információt.
5. A KID-ben megjelenő az alapkezelő webhelyére történő hivatkozással szemben elvárás, hogy az ne legyen túl általános. Pontosan meg kell jelölni, hogy a befektetők számára fontos információk milyen konkrét útvonalon érhetők el. Ez több esetben nem valósult meg.
Az MNB felügyelési tevékenysége során vizsgálja a KID-eket, az azokat hibásan elkészítő alapkezelők figyelmét felhívja a hiányosságokra és javíttatja a dokumentumokat. A lakossági befektetők számára így könnyebben érthető és összehasonlítható formában állnak rendelkezésére a dokumentumok. Az MNB a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a befektetők részére szóló teljes körű tájékoztatás biztosítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.