A Formula–1 visszatér a kaszinók városába. Ez a mondat nem lenne meglepő, hiszen a világbajnokság programjában a kezdetektől szerepel a Monacói nagydíj. Monte-Carlo utcái az 1950-es első kiírás óta csupán négy alkalommal maradtak ki a vb-futamok sorából (legutóbb 2020-ban a koronavírus-járvány miatt). Ezúttal azonban nemcsak az európai hercegségbe, hanem az amerikai Las Vegasba is ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye.
November 19-én a történelemben először kerül sor a nagydíjra, valójában azonban már járt a Forma–1 mezőnye a Nevada-sivatagban található nagyvárosban. A Caesars Palace Grand Prix néven futó verseny 1981-ben és 1982-ben volt része a világbajnokság programjának: először az ausztrál Alan Jones győzött ott a Williams Forddal, majd az olasz Michele Alboreto diadalmaskodott egy Tyrrell Ford volánja mögött. 2023-ban azonban nem a bő negyven évvel korábbi aszfaltcsíkon versenyeznek, hanem egy teljesen új pálya várja őket.
A tengerentúli terjeszkedés nem véletlen, amióta az amerikai Liberty Media 2016-ban megvásárolta az F1 tulajdonjogait, és egyre inkább próbál nyitni az amerikai piac felé. Persze nincs könnyű helyzetben, az Indicar és a Nascar révén igen komoly versenytársakkal kell megküzdenie az ottani motorsportrajongók kegyeiért és pénzéért. Las Vegas ennek ellenére nem tűnik reménytelen projektnek a sportban, ott van például a jégkorongcsapata, üstökösként robbant be a sportágba. A Vegas Golden Knights 2017-ben mutatkozott be az észak-amerikai profi ligában (NHL), amelyben egyből a döntőbe jutott, csak ott vereséget szenvedett. A 2022–2023-as idényben megtört a jég, és sikerült elhódítaniuk a Stanley-kupát.
A Liberty érthető módon kincsesbányaként tekint erre a viadalra. A Financial Times cikke szerint 500 millió dolláros (több mint 175 milliárd forint) bevétellel számolnak a háromnapos versenyhétvégén. Persze költségei is vannak a cégnek.
A társaság nem épített saját versenypályát, és a négy évtizeddel ezelőtt használt aszfaltcsíkot sem hasznosította, hanem utcai versenyként valósítja meg a futamot. Ezt úgy kell elképzelni, mint a már említett Monte-Carlo esetében, azaz a hétvége idejére a város egyes utcáit lezárják, és a sportág szakmai és biztonsági követelményeinek megfelelően átalakítják.
Saját állandó bokszutcát és paddockot azonban fel kellett húzni. Ehhez a Liberty egy 39 hektáros területet vásárolt potom 240 millió dollárért (mintegy 85 milliárd forint), amely kiszolgálja majd a 6,12 kilométeres pályát.
Az 50 körös versenyt éjszaka, villanyfénynél rendezik majd, így a hangulat is garantált.
A jegyárak azonban elég borsosak. Olyannyira, hogy a legolcsóbb belépő 500 dollárba (több mint 175 ezer forint) kerül, amelyből azonban már nem is lehet kapni, mert az összes elkelt több mint három hónappal a rajt előtt. Szintén nem lehet már venni az 1500 dollárba (több mint félmillió forint) kerülő tikettekből sem, csak a 2000 (715 ezer forint) és a 2500 dollárosra (890 ezer forint) csaphatnak le a szurkolók.
Összehasonlításként: a július 23-i, a holland Max Verstappen győzelmével zárult magyar nagydíjon 184 dollárba (62 523 forint) került a legolcsóbb belépő. Bár sokak számára ez sem tűnik kis összegnek, valójában
a Hungaroringen rendezett verseny jegyárai a legolcsóbbak az idei huszonkét helyszín közül, míg a hamarosan debütáló Las Vegas-ira a legdrágábbak.
Bár egy új helyszín bemutatkozását a száguldó cirkuszban, főleg ilyen különleges helyen, mindig kiemelt érdeklődés övezi, a vb szempontjából sok izgalomra már nem számíthatunk a kaszinóváros utcáin, de egy eseménydús és látványos versenyben talán még reménykedhetünk.
Egyrészt azért, mert a huszonkét futamos világbajnokság huszonegyedik állomásáról van szó, másrészt az eddigi tizenkét futamból tízet a címvédő Max Verstappen nyert meg, a másik kettőt pedig csapattársa, a mexikói Sergio Pérez – a Red Bull addigra már bőven bebiztosíthatja világbajnoki címét.
Hungaroring: már keresik a kivitelezőt az új paddocképülethez és a tízezres főlelátóhozA tervezett fejlesztés célja, hogy a meglévő épület helyett új, korszerű, gazdaságosan üzemeltethető, minden sportszakmai igénynek megfelelőt építsenek. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.