BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készül a Forma–1 arany tojást tojó tyúkja: már építik a Las Vegas-i pályát

Negyven év után idén novemberben felbőgnek a motorok a Nevada-sivatagban, ahol korábban még soha nem rendeztek F1-es nagydíjat.

A Formula–1 visszatér a kaszinók városába. Ez a mondat nem lenne meglepő, hiszen a világbajnokság programjában a kezdetektől szerepel a Monacói nagydíj. Monte-Carlo utcái az 1950-es első kiírás óta csupán négy alkalommal maradtak ki a vb-futamok sorából (legutóbb 2020-ban a koronavírus-járvány miatt). Ezúttal azonban nemcsak az európai hercegségbe, hanem az amerikai Las Vegasba is ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye.

Prep is Underway for the Las Vegas F1 Circuit
epa10782293 Construction is underway for the Las Vegas Formula 1 Grand Prix in Las Vegas, Nevada, USA, 02 August 2023. The Grand Prix will take place between 17-19 November 2023.  EPA/CAROLINE BREHMAN epa10782293 Construction is underway for the Las Vegas Formula 1 Grand Prix in Las Vegas, Nevada, USA, 02 August 2023. The Grand Prix will take place between 17-19 November 2023.  EPA/CAROLINE BREHMAN
Már javában zajlik a Las Vegas-i bokszutca és paddock építése.
Fotó: Caroline Brehman / MTI

November 19-én a történelemben először kerül sor a nagydíjra, valójában azonban már járt a Forma–1 mezőnye a Nevada-sivatagban található nagyvárosban. A Caesars Palace Grand Prix néven futó verseny 1981-ben és 1982-ben volt része a világbajnokság programjának: először az ausztrál Alan Jones győzött ott a Williams Forddal, majd az olasz Michele Alboreto diadalmaskodott egy Tyrrell Ford volánja mögött. 2023-ban azonban nem a bő negyven évvel korábbi aszfaltcsíkon versenyeznek, hanem egy teljesen új pálya várja őket.

A tengerentúli terjeszkedés nem véletlen, amióta az amerikai Liberty Media 2016-ban megvásárolta az F1 tulajdonjogait, és egyre inkább próbál nyitni az amerikai piac felé. Persze nincs könnyű helyzetben, az Indicar és a Nascar révén igen komoly versenytársakkal kell megküzdenie az ottani motorsportrajongók kegyeiért és pénzéért. Las Vegas ennek ellenére nem tűnik reménytelen projektnek a sportban, ott van például a jégkorongcsapata, üstökösként robbant be a sportágba. A Vegas Golden Knights 2017-ben mutatkozott be az észak-amerikai profi ligában (NHL), amelyben egyből a döntőbe jutott, csak ott vereséget szenvedett. A 2022–2023-as idényben megtört a jég, és sikerült elhódítaniuk a Stanley-kupát.

A Liberty érthető módon kincsesbányaként tekint erre a viadalra. A Financial Times cikke szerint 500 millió dolláros (több mint 175 milliárd forint) bevétellel számolnak a háromnapos versenyhétvégén. Persze költségei is vannak a cégnek.

Az első Las Vegas-i nagydíjat november 19-én rendezik.
Fotó: Wade Vandervort/ AFP

A társaság nem épített saját versenypályát, és a négy évtizeddel ezelőtt használt aszfaltcsíkot sem hasznosította, hanem utcai versenyként valósítja meg a futamot. Ezt úgy kell elképzelni, mint a már említett Monte-Carlo esetében, azaz a hétvége idejére a város egyes utcáit lezárják, és a sportág szakmai és biztonsági követelményeinek megfelelően átalakítják.

Saját állandó bokszutcát és paddockot azonban fel kellett húzni. Ehhez a Liberty egy 39 hektáros területet vásárolt potom 240 millió dollárért (mintegy 85 milliárd forint), amely kiszolgálja majd a 6,12 kilométeres pályát.

Az 50 körös versenyt éjszaka, villanyfénynél rendezik majd, így a hangulat is garantált.

 

A jegyárak azonban elég borsosak. Olyannyira, hogy a legolcsóbb belépő 500 dollárba (több mint 175 ezer forint) kerül, amelyből azonban már nem is lehet kapni, mert az összes elkelt több mint három hónappal a rajt előtt. Szintén nem lehet már venni az 1500 dollárba (több mint félmillió forint) kerülő tikettekből sem, csak a 2000 (715 ezer forint) és a 2500 dollárosra (890 ezer forint) csaphatnak le a szurkolók.

Összehasonlításként: a július 23-i, a holland Max Verstappen győzelmével zárult magyar nagydíjon 184 dollárba (62 523 forint) került a legolcsóbb belépő. Bár sokak számára ez sem tűnik kis összegnek, valójában

a Hungaroringen rendezett verseny jegyárai a legolcsóbbak az idei huszonkét helyszín közül, míg a hamarosan debütáló Las Vegas-ira a legdrágábbak.

A Red Bull idén is verhetetlennek tűnik.
Fotó: Wade Vandervort / AFP

Bár egy új helyszín bemutatkozását a száguldó cirkuszban, főleg ilyen különleges helyen, mindig kiemelt érdeklődés övezi, a vb szempontjából sok izgalomra már nem számíthatunk a kaszinóváros utcáin, de egy eseménydús és látványos versenyben talán még reménykedhetünk.

Egyrészt azért, mert a huszonkét futamos világbajnokság huszonegyedik állomásáról van szó, másrészt az eddigi tizenkét futamból tízet a címvédő Max Verstappen nyert meg, a másik kettőt pedig csapattársa, a mexikói Sergio Pérez – a Red Bull addigra már bőven bebiztosíthatja világbajnoki címét.

Hungaroring: már keresik a kivitelezőt az új paddocképülethez és a tízezres főlelátóhoz

A tervezett fejlesztés célja, hogy a meglévő épület helyett új, korszerű, gazdaságosan üzemeltethető, minden sportszakmai igénynek megfelelőt építsenek.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.