A Fidesz választási programjának egyik fontos eleme volt, hogy „megállítjuk a lakossági rezsiköltségek emelkedését”. Bár a hatósági árak kiterjesztésére, a világpiaci árak érvényesítésének korlátozására sor került, a rezsiköltség aránya a lakossági kiadásokban nem csökkent, hanem inkább tovább nőtt többek között a lakossági költés 5–6 százalékos visszaesése, a korábbi gázártámogatás teljes megszüntetése és a világpiaci árak emelkedése miatt. Időközben súlyos válságadót vezettek be, és az áfa is emelkedett 2 százalékponttal. Mindezek együttesen nem csak a tiszteletre méltó politikai szándék teljesülését akadá-
lyozták meg, hanem a lakossági szolgáltatás szinte egészét már 2011-ben nonprofittá tették.
Nem érintve, hogy a tervezett intézkedés hogyan is harmonizál az EU piacgazdasági elkötelezettségével és egységes energiapiaci törekvéseivel, inkább arra próbálok válaszolni, hogy csökkenthető-e ilyen hatalmi beavatkozással a lakossági rezsiköltség kétségtelenül igen magas szintje.
A nonprofit jellegű gazdálkodás felvetése azon a hiedelmen alapul, hogy a magas lakossági rezsiköltségeket a szolgáltatók irreálisan magas nyeresége okozza. A hazai energiaszolgáltatási áraknak az EU-tagállamokéival való összevetése ezt nem igazolja: a magyarországi árak átlagosnak mondhatók; a probléma gyökere az, hogy a magyar energiafogyasztás kétharmada import – kőolaj és földgáz –, ahol a világpiaci ár nem kerülhető meg. Ráadásul a hazai deviza a dollár jelenlegi 220 forintos árfolyama alapján is súlyosan leértékelt. Tetszik, nem tetszik, ennek költsége a nemzetgazdaságra hárul.
Amennyiben nem a lakossági fogyasztók viselik, úgy a lakossági árakban nem megjelenő költséget a költségvetésnek vagy a piaci szereplőknek, a vállalkozásoknak kell átvállalniuk. A gázártámogatás megszüntetése után a költségvetés a következő években aligha vállalhat 100 milliárdos további terheket, de a súlyos versenyképességi problémákkal küzdő vállalkozási szféra terheinek további növelése sem ígérkezik lehetségesnek. Az ilyen esetleges további költség rontja a növekedés és a foglalkoztatás bővülésének esélyeit.
Megítélésem szerint hamis a feltételezés, mely szerint a magas lakossági rezsiköltségek kizárólagos okozója a szolgáltatások irreális profitja. Sokkal inkább arról van szó, hogy a nem befolyásolható világpiaci áron beszerezhető energiahordozók az uniós átlag harmada körül alakuló lakossági vásárlóerőhöz képest igen drágák. A magas lakossági rezsiköltség többé-kevésbé minden hazánkhoz hasonló importkitettségű és alacsonyabb fejlettségű országra jellemző.
A lakossági rezsiköltségeket meghatározó energiaköltség nagysága és emelkedése a magyar gazdaság és a társadalom számára olyan külső adottság, amelyet a gazdálkodás átalakításával, nonprofittá tételével tartósan változtatni, oldani nem lehet. Természetesen erőfeszítéseket kell tenni az energiafelhasználás mérséklésére, az energiaszektor hatékonyságának javítására, az importforrások diverzifikálására és a versenyképes hazai energiaforrások kihasználására.
A forrásoldali költségcsökkentés mértéke a sokak által reméltnél jóval szerényebb, a jelenleg nem létező profit megszüntetése pedig árcsökkentést nem eredményezhet, így a megoldás kulcsa a lakossági jövedelmet is előbb-utóbb érezhetően növelő gazdasági növekedés beindításában és a tartós, dinamikus növekedés feltételeit biztosító gazdaságpolitikában van.
Az energiaszektor egy részének hatalmi szóval nonprofittá tétele a politikai célokat, a hazai közvéleményt talán jobban kiszolgálja, de rövid távon nem csökkentheti, hosszabb távon pedig inkább növeli a már ma is fájdalmas lakossági kiadásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.