A kulacsok iránti keresletnövekedés már körülbelül tíz éve elkezdődött Magyarországon, köszönhetően a környezettudatos szemléletmód terjedésének, valamint az egészséges életmód népszerűvé válásának. A pandémia alatt robbanásszerűen tovább nőtt a kereslet, hiszen a túrázás, kirándulás volt szinte az egyetlen lehetőség a bezártság elkerülésére. Körülbelül ebben az időszakban jelentek meg a választékban a magas minőségű, a hőmérsékletet hosszan megtartó, dupla falú fém-, üveg- és egyéb kulacsok is, amelyek tovább erősítették a keresletet. Ezek valójában egy szűkebb réteget szolgálnak ki, keresletük az utóbbi ideig töretlen volt, az elmúlt két évben bekövetkezett ugrásszerű árnövekedésük azonban jelentősen visszavetette a keresletüket.
A januárban életbe lépő visszaváltási rendszernek véleményem szerint két olyan pontja is van, amely a kulacsok keresletének kedvezhet.
Az egyik az ár: a beépített visszaváltási díjak 1 decilitertől 3 literig terhelik majd a fogyasztót. A másik a tárolás: a PET-palackokat, fém- és üdítősdobozokat sem lehet majd összetömörítve tárolni otthon, és úgy visszavinni az automatákhoz.
Várható, hogy a fogyasztók inkább vásárolnak majd nagyobb – 1,5–2 literes – kiszerelésű termékeket, mint több darab 0,5–1 literes italt. Ezeket azonban nem fogják magukkal vinni, hanem átöntik a tartalmukat újratölthető kulacsokba. Egyetlenegy újratölthető palack egyébként több ezer egyszer használatos műanyag palackot képes helyettesíteni a folyadékbeviteli szokásainktól függően. Ez a fenntarthatóságot és környezettudatosságot egyre inkább előtérbe helyező szemlélettel nagyon jól összeegyeztethető.
Sokan használják a PET-palackokat újratöltésre, szeretném azonban felhívni mindenki figyelmét arra, hogy ez mennyire veszélyes.
Mind az üdítő- és ásványvízgyártók, mind pedig maguk a PET- (poliatelén-tereftalátból készült) palackok gyártói kimondottan egyszer használatos műanyagnak árulják ezeket. Ezekből káros vegyületek oldódhatnak ki, törés, melegedés, hosszan tartó tárolás következtében, illetve a tárolt termék sav-bázis egyensúlyától függően.
Véleményem szerint először a palackozott vizek iránti kereslet eshet vissza a betétdíjrendszer bevezetését követően. Magyarországon a 2000-es évek közepén rendkívüli keresletnövekedés volt tapasztalható a palackozott vizek iránt, ez pedig jelentős mennyiségű PET-hulladék keletkezésével járt. Hazánkban a palackos vizek állandó, rendszeres fogyasztása indokolatlan, hiszen kiváló minőségű vízkészletekkel rendelkezik az ország. A PET-palackok szakszerű visszagyűjtése, újrahasznosítása pedig még ma is jelentősen alul marad a kibocsátás mértékéhez képest, ez várhatóan az EU-rendelettel most változni fog.
Sokan nem tudják, de a kulacsoknak is van szavatossági idejük.
Az, hogy egy kulacs mennyi ideig használható biztonságosan, több tényezőtől függ. Különbséget kell tenni az üveg- és a fémkulacsok, valamint a műanyagok között, a rendszeres és alapos tisztításuk viszont elengedhetetlen. Rendeltetésszerű használat esetén az üveg- és fémkulacsokra jellemző, hogy a használat sűrűségétől függetlenül is több év után lehet indokolt a csere, és akkor is elsősorban a zárószerkezet alkatrészeinek kopása vagy elöregedése miatt. Ezzel szemben a műanyag palackokat érdemes cserélni anyagelhasználódás miatt legkésőbb háromévente (vagy a zárószerkezet alkatrészeinek kopása esetén).
Az elmúlt két évben jelentős áremelkedés következett be a piacon az alapanyagárak, energiaköltségek, az árfolyamok és a szállítási költségek miatt. Egy adott termék ára akár megduplázódhatott két év alatt, ami jelentősen befolyásolta az elmúlt időszak keresletét. Elkezdődött a „lefelé vásárlás” és a hosszabb használati idő, azaz nem abban az ütemben cserélik a terméket, mint korábban. Emiatt és a környezettudatossági szempontból is egyre népszerűbbek a kiegészítő alkatrészek: kulacstető, kulacstetőbe való plusz szilikon stb. A kereslet ennek ellenére még mindig nő, és várhatóan tovább erősödik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.