A kulturális és kreatív iparágak (kki) nemzetgazdasági hatása sok esetben nem kap méltó rivaldafényt, miközben globálisan hozzávetőlegesen 30 millió munkahelyet teremt, az európai uniós tagállamok szintjén átlagban a munkavállalók 6,2 százalékát foglalkoztatja, míg a vállalkozások több mint 12 százalékát adja. Emellett a kulturális és kreatív szektor nagyon szoros kapcsolatokat ápol számos más iparággal, olyanokkal, mint az építőipar, a turizmus, az egészségügy vagy a közlekedés, közvetett hatást gyakorolva ezekre.
A kki-szektor jelentősége azonban még ennél is meghatározóbb egy ország vagy város működésében, mert a számokban könnyen kifejezhető hatásokon túl egyértelmű a jelentősége az állampolgárok mindennapjaiban: a jóllétükre, egészségükre és életmódjukra egyaránt befolyást gyakorol.
A kulturális és kreatív iparágak különösen fontos szerepet töltenek be annak alakításában, hogy egy város mennyire élhető, hiszen itt kapcsolódik össze talán leginkább mindaz, ami a mindennapjaink és a közvetlen környezetünk kapcsolatát meghatározza. Ezt ismerte fel az Európai Unió, amikor a városoknak szóló Intelligens Városok Kihívás (Intelligent Cities Challenge – ICC) programba a közlekedés, az energiaellátás és az építészet – azaz a jelentős városi károsanyag-kibocsátó szektorok – mellé beemelte a kki-szektort is olyan területként, amely a felsoroltakhoz hasonlóan hatékonyan befolyásolhatja a jó gyakorlatok elterjedését és a városi környezeti lábnyom csökkentését.
Az ICC program a legjobb gyakorlatok felkarolásával és azzal, hogy azokat széles körben is ismertté teszi, igyekszik irányt mutatni a városoknak,
hogy azok minél hatékonyabban tudjanak hozzájárulni a környezeti fenntarthatóság megóvásához és a digitális transzformációhoz. A program olyan helyi, a fenntarthatóságot előtérbe helyező kezdeményezések (Local Green Deals – LGD) megvalósítását segíti, amely az állami és a magánszféra összefonódásával, közös kezdeményezésként, közös cél megvalósítására jön létre.
Az ICC programot vezető szakértőként támogató KPMG elemzése szerint a városok a szektor öt művészeti alágazatában (vizuális művészetek, előadó-művészet, audiovizuális és multimédia, dizájn, nyomtatott sajtó és irodalom) használhatják ki a bennük rejlő lehetőségeket a települések élhetőbbé és fenntarthatóbbá tételéhez. Ehhez a kulturális intézmények, illetve kreatív közösségek mellett érdemes bevonni a vállalkozói szférát is, akik egyfelől érdekeltek lehetnek a különböző tevékenységek, akciók támogatásában, másfelől részt is vehetnek bennük.
Az üzleti szférát is bevonó kreatív várostervezési akcióként említhetjük a Lánchíd oroszlánjainak legószoborral történő helyettesítését, amely minden elemében megfelel egy LGD-projekttel szemben támasztott elvárásnak. Az alkotás minden elemében hazai: az együttműködés Budapest város és négy vállalat bevonásával valósult meg, az oroszlánokat Dóczy Balázs hivatásos legóépítő mester tervezte, 850 ezer legókockáját a cég magyar gyárában készítették egy olyan fenntarthatóságot előtérbe helyező formátumban, amely bármikor lehetővé tenné annak teljes lebontását és az alkotóelemek, azaz a legókockák ismételt felhasználását. Miután a kőoroszlánok a felújítást követően visszatértek a helyükre, a legószobor a Városháza parkba került látványosságként. |
Az ICC elsősorban a vállalkozók szerepvállalásával létrejövő projekteket kívánja ösztönözni a fenntarthatóság mellett a digitalizációt is a fókuszba helyezve.
Ilyenek lehetnek:
Ezeknek a céloknak a megvalósításához a városok számos módon hozzájárulhatnak. Alkalmazhatnak klasszikus ösztönzőket, adókedvezményeket és támogatásokat, biztosíthatnak üzlethelyiségeket vagy közlekedési infrastruktúrát, elősegíthetik inkubátorok és klaszterek működését, vagy segíthetnek összekötni az egyes témákban megjelenő kezdeményezéseket az azokban érdekelt nagyvállalatokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.