Az örökség a családi vállalkozásoknak az az összetevője, amely összeköti a generációkat, és meghatározza a vállalkozás hosszú távú jövőképét. Ez egy nehezen meghatározható, sok tényezőből összeálló értékhalmaz, amiben lehetnek kulturális elemek, elkötelezettség, szemlélet, speciális folyamatok, vagyon és eszközök, kapcsolati háló és sok minden más is. Az örökség azonban egyszerre lehet eszköz és teher is, hiszen az identitás és az inspiráció forrásaként szolgál, de potenciálisan akadályozhatja az innovációt és a változásokat. A családi vállalkozások leggyakoribb kihívása a hagyomány és a fejlődés közötti egyensúly megteremtése, annak felismerése, hogy mikor kell ragaszkodni a korábbi értékekhez, és mikor célszerű fejest ugrani az ismeretlenbe.
Ha a vezetők túlzottan ragaszkodnak a hagyományokhoz, és folyamatosan arra hivatkoznak, hogy ezt náluk „mindig is így csinálták”, az nemcsak a fejlődés gátjává válhat, hanem szembe is fordíthatja egymással az alapító és az innovációra nagyobb súlyt fektető fiatalabb generációkat.
A KPMG 2023 második felében 80 ország 2683 családi vállalkozásainak vezetőit kereste meg, hogy megvizsgálja, mi a valódi örökségük, és hogyan lehet ezt használni a fenntartható és versenyképes növekedés érdekében.
Ezt a jelenséget nevezzük örökségi paradoxonnak, amelynek összetevőit sokféle módszerrel kutatták már. A KMPG a mostani, kérdőíven, interjúkon és kerekasztal-beszélgetéseken alapuló módszertana abból indult ki, hogy mi az, amit a családi vállalkozók maguk fontosnak tartanak. A felmérés 5 fő örökségi összetevőt tárt fel.
A KPMG felmérésének adatai azt mutatják, hogy az átfogó, több örökségi összetevőben is magas pontszámot elérő családi vállalkozásoknál az örökség ápolása a versenyképesség fontos összetevője. Az ilyen cégek 45 százaléka jelentős üzleti teljesítményt ér el a versenytársaihoz képest, miközben az alacsony örökségi pontszámmal rendelkező vállalkozásoknál ugyanez az arány 23 százalék.
A siker egyik összetevője, hogy a családi vállalkozások gyakran rendelkeznek iparág-specifikus ismeretekkel, szakértelemmel és készségekkel, amelyeket egyik generációról a másikra adnak át. Ez a felhalmozott bölcsesség felbecsülhetetlen érték lehet, amely segít a vállalkozásnak versenyelőnyhöz jutni.
Egy másik sikerösszetevő, hogy a családi vállalkozások egy része a fenntarthatósági teljesítményben is élen jár. Különösen azok a családi vállalkozások tűnnek ebben kiemelkedőnek, amelyek az identitás örökségét helyezik előtérbe, és beleszövik a családi értékeket és történelmet az üzleti döntésekbe. Fontos tanulság, hogy az anyagi örökségre való összpontosítás jól megfér a társadalmi örökség pozitív hatásainak ápolásával. Ez különösen igaz a fiatalabb generációkra, akik egyre jobban koncentrálnak az általuk vezetett társaság társadalmi és környezeti fenntarthatóságára.
Az örökség hozzájárul egy erős szervezeti kultúra kialakításához is, amely a család értékeihez igazodó pozitív munkakörnyezetben elősegíti az összetartozás, a lojalitás és az elkötelezettség érzését az alkalmazottak körében. A családi vállalkozásoknál gyakran mély érzelmi kötődés alakul ki a család történetéhez. Ez elősegítheti, hogy a családtagok és az alkalmazottak büszkék és elkötelezettek legyenek a cég iránt.
Az örökség a vállalkozás növekedésére és teljesítményére vonatkozó hosszú távú szemlélettel és stratégiai megközelítéssel ötvözve egy olyan szilárd alap, amely tükrözi a család értékeit, céljait, segít összpontosítani a stratégiai prioritásokra, és tovább építi a bizalmat az érdekelt felek között.
Ezek hozzájárulnak a vállalkozás identitásához, egyediségéhez, irányítják a döntéshozatalt, megőrzésük pedig segít fenntartani a folyamatosságot és a kohéziót a vállalkozásban és a családon belül egyaránt. Minden vállalkozásoknak alkalmazkodnia kell a változó piaci dinamikához és üzleti környezethez. A családi vállalkozások esetében az erős örökség segít szilárd alapot teremteni a generációkon átívelő innovációhoz és vállalkozói szellemhez, amely lehetővé teszi, hogy a társaság releváns és versenyképes maradjon, mert az öröksége iránytűként is szolgál a következetes döntésekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.