Megérkezett Kínából az első vasúti szállítmány a szeged-kiskundorozsmai PSP terminálra. A következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett árut kell vasúton Szegedre szállítani a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója első európai üzemének az építéséhez.
Az intermodális terminálról közvetlenül az építkezés területére szállítják az anyagokat a kínai építőipari vállalkozónak, elkerülve a lakott területeket. Az első szállítmány az épülő BYD-gyár acél csarnokelemeit tartalmazza a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) közleménye szerint. A kötegelt egységrakományok és konténerek és a további tételek Kínából hajón érkeznek európai kikötőkbe, ahonnan vasúton folytatják az utat Szegedre. Az első vonat a cégcsoport vasútvállalatával, a PSP Cargo Group Romaniával futott be a terminálra. A BYD kérésének és a dekarbonizációs elvárásoknak megfelelően
ez környezetkímélőbb megoldás, mint az eredetileg tervezett útvonal, aszerint a vonatok Budapestre érkeztek volna, és onnan közúton szállították volna tovább a szegedi építkezésre.
Az első szállítmányt hamarosan újabb négyhajónyi acélszerkezet és két-háromezer konténer építési anyag követi augusztustól év végéig. A következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett árut juttatnak el közvetlenül az autógyár területére, várhatóan az intermodális terminálon keresztül.
A terminálról az építkezésre a kamionos kiszállításokat továbbra is a lakosság zavarása nélkül, az önkormányzattal és a Magyar Közúttal egyeztetve végzik. A több lépcsőben épülő gyár az eddig engedélyezett csarnokok mellé újabb egységek, többek között egy tízhektáros óriásépítmény létesítésére is engedélyt kapott. A gyár működésének kezdetén napi kétszáz konténert tervez fogadni, ami a későbbieknek háromszáz konténerre is emelkedhet. Az első évben százötvenezer, majd a további években évi háromszázezer kész autó szállítását is vasúton tervezik.
A PSP terminál komplett szolgáltatást nyújt a vasúti szállítástól a termináli szolgáltatáson át a közúti kiszállításig. Az építkezés és a gyár későbbi, folyamatos működésének biztosítása érdekében folyamatosan fejlesztik a terminált.
„A növekvő konténerforgalom elvárásaihoz igazítottuk az elegyfeldolgozási technológiát, a meglévő reach stacker (konténerrakodó jármű) mellé hamarosan érkezik egy újabb, hasonló targonca is. A terminál informatikai rendszerét újabb kamerákkal egészítjük ki, ami a konténerek azonosítását és a nyilvántartását segíti. A közúti kiszállítások és átadások pontos dokumentálását valós idejű időbélyeggel és GPS-koordinátákkal alátámasztott, elektronikus átadási bizonylattal végezzük” – idézi a közlemény Kovács Attilát, a terminál ügyvezető igazgatóját.
Az MLSZKSZ évek óta hangoztatja, hogy az autó- és akkumulátoripari beruházások felfutása elengedhetetlenné teszi a vasúti infrastruktúra haladéktalan fejlesztését:
Enélkül a már most is túlterhelt közúthálózatra szorítja a bővülő forgalmat, növelve a környezetterhelést és a balesetveszélyt. Az MLSZKSZ célja – mint írja – a környezetkímélő vasúti szállítás elősegítése, a szervezet ezért is egyeztet a szükséges fejlesztésekről a minisztériumokkal és a MÁV-val, valamint konferenciáinkon párbeszédre hívja az ipar, a logisztika és a kormányzat szereplőit. A legközelebbi rendezvény az októberi Kelet-Európai Intermodális Konferencia lesz, amelynek egyik vezető témájának is az intermodális szállítás térnyerésének támogatását választották.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.