Hogy a Hyundai mekkora utat járt be az elmúlt években, azt hiszem, senkinek sem kell bemutatni. Most a paletta megújítása az európai tervezésű és törökországi gyártású i10-essel folytatódik, mely legalább olyan mértékben tér el elődjétől, mint ahogyan a jelenlegi i30-as a korábbi nemzedéktől. A félénk kiállású első generációs i10-eshez képest kifejezetten vállasnak hat az újdonság, a hatalmas hűtőmaszk, a LED-es nappali fény (plusz 60 000 forint) és a jelentősen, 80 mm-rel megnyújtott karosszéria sokkal komolyabbá teszi.
Persze a méretnövekedés csak akkor áldásos, ha ebből a beltérben is lehet valamit érezni. Bár az utastér tágasságát nagyban befolyásoló tengelytáv csak 5 mm-rel gyarapodott, az i10-es kétséget kizáróan a szegmens egyik legtágasabb modellje. Hátul átlagos termetű felnőttek gond nélkül elférnek, miközben nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy az ennyire jól formázott ülések ritkaság számba mennek a minik mezőnyében. Ezek után nem meglepő a csomagtér mérete sem, a 252 literes alaphelyzeti érték 27-tel múlja felül a korábbi modellét, ami arányaiban szép növekedést jelent. Nyilván nagyobb tárgyak szállítása kivitelezhetetlen a hátsó ülések lehajtása nélkül, ám hiába nagy a befogadóképesség (1046 liter), mozgatható csomagtérpadló híján méretes küszöb keletkezik (dacára az előrebillenthető ülőlapoknak).
A belső kialakítását ugrásszerű optikai előrelépés jellemzi, ráadásul a kék vagy narancs színben elérhető műszerfali betétek (az ülések színe is ilyen) oldják az egyhangúságot. Puha műanyagokat persze ne keressünk, ám a kormányra és az ajtókra nem feltétlenül minőséget sugalló bevonat került. Ettől függetlenül dicséretes, hogy jelentősen bővült az extralista, így mini létére, több mint tisztességes szolgáltatásokat nyújt az i10-es. Ha hajlandóak vagyunk áldozni rá, kulcs nélküli indítás, tempomat, volánfűtés és visszagurulás gátló is lehet a modellben, az abroncsnyomás-ellenőrző pedig alapáron jár. Ezek után érthetetlen, hogy a szellőzőventillátor miért dolgozik ennyire hangosan, illetve hogy az ablakmozgatás gombjai miért kerültek az ajtópanelen túlságosan hátra – célszerűbb lett volna a tükörmozgatás kapcsolóival felcserélni, azokat lényegesen ritkábban használjuk.
Az áttervezett futómű és a hatékonyabb zajcsillapítás azonnal szembetűnik a vezetőülésben ülve, hiszen egészen jól rugózik a modell és a motor hangja nagy sebességnél sem lesz tolakodó. Nyilván, a változó szelepvezérlésű, 87 lóerős, 1,2-es benzinmotor alapból sem lármás, de akkor is dicséret jár a hangszigetelésért. A kis benzines, ahogy várható volt, elegendő erőtartalékkal ruházza fel az i10-est, az autópályán megengedett maximális sebességet az erőlködés legkisebb jele nélkül tartja. Egy valamire kell csak odafigyelni: mivel alacsony fordulaton szerény az erőforrás nyomatéka, indulásnál könnyű lefullasztani, és menet közben kerülni kell, hogy „leessen” a fordulat – a maximális nyomaték csak 4000-es fordulaton ébred. A benzinkúthoz érve csal igazi mosolyt az arcunkra az 1,2-es egység, hiszen 5,7 literes fogyasztást mértünk, nagyrészt mínuszokban használva az autót. Örömteli az is, hogy az ötfokozatú váltó csuklóból kapcsolható, illetve a verziótól függően elöl 83-95, hátul 55-67 mm-rel szélesebb nyomtáv miatt lényegesen stabilabbnak érezni az i10-est, ha netán forszíroznánk a tempót. Nem mellesleg a karosszéria torziós merevsége 27 százalékkal javult.
Az 1,0 literes, 66 lóerős bázismodell 2 349 000 forintos, illetve az 1,2-es 2 549 000 forintos ára jó vevőcsalogató, de érdemes beruházni a Comfort felszereltségbe (légkondicionáló, elektromos tükrök, állítható magasságú vezetőülés, riasztóberendezés), így is csak 2,7, illetve 2,9 millió forint a vételár.
Hyundai Grand i10 – nyújtott kivitel
10 centivel hosszabb az Európában kapható i10-esnél az Indiában gyártott és az ottani piacon forgalmazott Grand i10-es. A két modell a B-oszlopig szinte teljesen megegyezik (nincs LED-es nappali fény és más a hűtőmaszk), a mögötte lévő részletek viszont jelentősen különbözők, például az ablakvonal közel sem olyan lendületes. A Grand i10-es fogadtatását jól jelzi, hogy elnyerte a 2014-es indiai év autója díjat (ICOTY), illetve, hogy a szeptemberi piaci bevezetést követő három hónapban 35 ezer megrendelés érkezett a minire.
•utastér mérete
•takarékosság
Nem tetszett
•lefulladási hajlam
•vaskos csomagtérperem
•1,2-es verzióhoz nincs start-stop rendszer
Összegzés
A minik között ritka az ennyire tágas modell, melynek a csomagtartója is jól használható. Az i10-es kisebb hibáit bőven ellensúlyozza a menetkomfort és a kilométer-korlátozás nélküli, 5 éves garancia. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.