BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiállná a válság próbáját a magyarországi járműgyártás

A nálunk gyártott autók jellemzően modellciklus elején álló presztízsautók, ezeknél a kereslet kevésbé eshet vissza, mint más típusoknál.

Alapvetően válságállók a Magyarországon gyártott autómodellek, ha lesz gazdasági visszaesés, az kevésbé érintheti az itteni gyárakat, mint a globális ágazatot – mondta a Világgazdaság kérdésére Várkonyi Gábor autóipari szakértő.

A nálunk gyártott autók jellemzően modellciklus elején álló presztízsautók, ezeknél a kereslet kevésbé eshet vissza, mint más típusoknál.

Az esztergomi Suzuki olyan városi terepjárókat, SUV-okat gyárt, amelyek iránt 20-40 százalékkal emelkedhet a kereslet a következő években, ha csak az eddigi viszonyokat nem forgatja fel egy gazdasági turbulencia. Várkonyi Gábor hozzáfűzte:

még nem tudni, hogy a debreceni BMW-üzemben milyen típusokat gyártanak majd, azonban az ottani gyárat úgy alakítják ki, hogy rugalmasan követni tudja a keresletet, vagyis többféle modell összeszerelésére lesz alkalmas.

Az autógyártás ciklikus iparág, vagyis konjunktúra idején felmegy a termékek iránti kereslet, válság idején pedig leesik – foglalta össze lapunknak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. Mivel a válságot követő években az elektronikai gyárak jelentős része bezárt, a járműgyártás került a termelés középpontjába, ezzel viszont sokkal egyoldalúbb lett a GDP-termelés, mint 2008 előtt. Éppen ezért Virovácz szerint bár

Magyarország egy kis, nyitott gazdaság, lényegében egy ágazatra támaszkodik.

Lényeges, hogy nemcsak a járműipart érinti közvetlenül egy esetleges átrendeződés, hanem a beszállítói láncot egyaránt, így a fém-, műanyag- és gumigyártókat is. Az ING Bank szakértője hangsúlyozta: azt nem tudjuk előre jelezni, hogy mennyivel csökkenhet az autók iránti kereslet, ha lassul a GDP-növekedés.

Fotó: SUZUKI

A magyar gazdaság bővülése fél-egy százalékponttal lehet alacsonyabb a prognózisnál, ha elfajul a kereskedelmi háború – bocsátotta előre Virovácz Péter.

A magyar–amerikai közvetlen hatás nem erős, mivel a direkt exportunk fél százalékát érinthetik a vámrendelkezések.

Németországon keresztül viszont aránylag jelentős közvetett hatással számolhatunk, a teljes kivitelünk 14 százalékát érintheti az Egyesült Államok vámrendelete. A kereskedelmi háború azonban nagy valószínűséggel az USA és Kína között folyik majd, az európai kereskedelmet kevésbé zavarja meg. Az elemző szerint ráadásul hiába tesznek pluszterheket az Egyesült Államokba importált német prémiumautókra, ezek kereslete kevésbé rugalmas, mint az árérzékeny autóké, vagyis a Mercedest és az Audit – és később a BMW-t – akkor is megveszik az amerikaiak, ha többet kell érte fizetni – tette hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.