A globális olajfinomítás volumene 2025–2030-ban tetőzik, de Európa a következő 30 évben el fogja veszíteni a finomítóinak körülbelül 30 százalékát a piaci változások és az elektromos járművek számának növekedése miatt – írja a TASZSZ orosz hírügynökség a szintén orosz Üzemanyag és Energia Komplexumának elemzőközpontjára hivatkozva.
A közeljövőben a legtöbb finomító a közel-keleti országokban és az ázsiai-csendes-óceáni térségben nyílik meg, így ezen a piacon 2035-ig verseny várható. Az EU-ban ennek ellenkezője lesz a helyzet. A blokk országai
Észak-Amerikában az olajfinomítás az elemzők szerint 2040-ig közel a jelenlegi szinten marad, a világ összes többi régiójában pedig bővül a termelés.
A teljes olajfinomító kapacitás 2025-re 5,3 milliárd tonna lesz.
Ennek ellenére az elemzők következtetése meglehetősen furcsa. Noha az elektromos járművek nem voltak hatással az amerikai üzemanyag-keresletre, nem valószínű, hogy a jövőben bármilyen hatással lesznek. Az üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztást befolyásolja a gazdasági fejlődés, valamint az új finomítók megnyitása a Közel-Keleten, Indiában és Afrikában.
Fontos tényező, hogy nem érkezik orosz nyersanyag-ellátás az európai piacra, ez pedig nyereségessé tette az uniós gyárakat.
Most bezárnak, és az olajtermékek Indiából (az orosz olajból) és a közel-keleti országokból (közel-keleti olajból) özönlenek az európai piacra.
A fentiekkel egybecseng egy orosz szaklap friss összeállítása, amely szintén arról szól, hogy sok finomító számára vége a szép napoknak. A cikk (például amerikai, indiai, kínai, norvégiai és francia) nagy olajvállalatok aktuális eredményeit veszi sorra, majd arra következtet, hogy az alacsony árak és a finomítói árrések miatt szerepeltek az előző időszakénál rosszabbul a vizsgált társaságok Európában, Ázsiában és még az Egyesült Államokban is. Pedig sokan még több olajat termelnek, mint korábban, és néhány éve még rekordnyereségről számoltak be.
Legszembetűnőbben a brit BP profitja esett az idei harmadik negyedévben, 30 százalékkal 2,3 milliárd dollárra. Ez annak ellenére történt, hogy a társaság az olaj- és gáztermelése 3 százalékkal nőtt 2023 azonos időszakához képest. A cég a csökkenést elsősorban az olajfinomítás kisebb jövedelmezőségével magyarázza, de az olajkereskedelmének az eredményessége is esett. Ezért a BP lemondott fő céljáról, a szénhidrogén-termelés 2030-ig történő csökkentéséről a megújuló üzletág javára. Közölte, hogy eladja az Egyesült Államokban működő szárazföldi szélerőműparkjait, és talán kiszáll a tengervízből energiát kinyerő projektből is. A BP egyébként még mindig nem heverte ki az orosz piacról 2022-ben történt kivonulása miatti veszteségét, amelyet a Reuters 25,52 milliárd dollárra tett.
A lap összességében arra jut, hogy a nagy olajnagyvállalatok profitcsökkenésének legnyilvánvalóbb oka, hogy éves összevetésben estek az olajárak. A harmadik negyedévben az olaj világpiaci átlagára 75 dollár volt, csaknem 8 százalékkal alacsonyabb, mint 2023 azonos időszakában. Emiatt Szaúd-Arábiában a fekete arany eladásából származó bevételek augusztusban 6 százalékkal estek júliushoz képest. Összesen 17,4 milliárd dollárt tettek ki, ami több mint 3 éves mélypont.
Európa és az Egyesült Királyság esetében az adópolitika és a környezetvédelmi követelmények is fontos szerepet játszottak. A világ más részein ezzel nem volt nagy probléma. A legtöbb esetben azonban az közös a különböző országok olajvállalatainál a profit csökkenésében, hogy szűkült az olajfinomítás bevétele. A fent hivatkozott elemzőközpont vezetője, Vjacseszlav Miscsenko felhívta a figyelmet, hogy a finomítói árrés csökkenésének több oka volt, de mindenekelőtt a downstream (olajfinomítás, kőolajtermékek forgalmazása és értékesítése) országonként eltérő adózása.
Emellett minél szabályozottabb egy piac, azon annál alacsonyabb az árrés, de az árrést a környezetvédelmi előírások betartása is csökkenti. Vjacseszlav Miscsenko emlékeztetett, hogy már többször temették az európai olajfinomítást, tíz éve szintén estek az árrések. Azután 2016-ban mégis robbanásszerűen felpörgött az iparág, amelynek akkor a jólét aranykorát jósolták neki. Most ismét hanyatlás tapasztalható, de ezt az elemző nem tartja hosszú távú tendenciának, mindössze
által együtt okozott helyzetnek.
A Freedom Finance Global vezető elemzője, Natalja Milcsakova az olajárak esésének hatása mellett kiemeli az elektromos autók és a hibridek iránti erős keresletet is, mert emiatt – elsősorban Kínában – csökken az olajigény.
Kínában 2024 augusztusában 43 százalékkal több elektromos jármű kelt el, mint az előző év azonos időszakában.
A teljesen elektromos járművek és a hibridek részesedése együtt elérte a piac 53 százalékát. Európában kisebb a kereslet az elektromos járművek iránt, elsősorban a magas infláció miatt. Emellett – magyarázta – jelentősen nőtt az olajfinomítás költsége Európában és az Egyesült Államokban, elsősorban a logisztikai nehézségek és ennek megfelelően a magas infláció miatt. A finomítási árrések tehát emiatt is csökkentek. Azonban a magas infláció jövőre már nem annyira meghatározó mint idén és az előző két évben, így 2025-ben nőhetnek az olajfinomítási árrések az Egyesült Államokban és Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.