Az első dunai zöldterminál egy hónapos próbaüzeme alatt kilenc hajó élt az ingyenes hulladékkezelés lehetőségével – tudtuk meg Nagy Lászlótól, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő ügyvezető igazgatójától. Döntően magyar lobogójú hajók adták le a keletkezett szennyet, amely főleg fáradt olajból, olajos szemétből, olajos rongyból, illetve kommunális, szelektíven gyűjtött hulladékból tevődött össze. A második ingyenes üzemelés a héten kezdődött.
A Bajai Országos Közforgalmú Kikötőben májusban nyílt meg az első, kifejezetten a hajóhulladékok kezelését célzó létesítmény a magyarországi Duna-szakaszon. A zöldterminál a hajókon keletkező hulladékok fogadására és előkezelésére alkalmas. A beruházás infrastrukturális része hazai forrásból valósult meg, a szolgáltatás pedig az EU támogatásával futó – a hét Duna menti országot képviselő kilenc partnerszervezet, közöttük a KTI Közlekedéstudományi Intézet együttműködésével zajló – Wanda projekt (hulladékkezelés a belvízi hajózás számára a Dunán) keretében indult útjára.
A hajók mindennapi működése során többféle veszélyes hulladék is keletkezik: olajos törlőrongyok, akkumulátorok, olajos és zsíros fenékvíz. A bajai létesítmény alkalmas mindezek fogadására, a kommunális jellegű hulladék szelektív gyűjtésére és – speciális berendezése révén – az olajos fenékvízből különválasztani a veszélyes és nem veszélyes összetevőket. Az olaj ezt követően további ártalmatlanításra hulladékkezelőhöz, a viszszamaradó igen alacsony olajtartalmú víz pedig a kommunális szennyvízhez hasonlóan a csatornahálózatba kerül, majd a szennyvíztisztítóban újabb tisztításon esik át.
A beruházás két ütemben készült el, először a parti, majd a vízoldali egység. Az utóbbit ez év május 18-án adták át. A hajóhulladékok kezelésével foglalkozó nemzetközi Wanda projekt keretében üzembe helyezett első Duna menti zöldterminálnál júniusi próbaüzeme alatt ingyenes volt a hulladékkezelés a dunai hajók részére. Ez kiterjedt az olajos fenékvízleszívásra, egyéb veszélyes hulladékok lerakására, továbbá a kommunális hulladék szelektív begyűjtésére. A négy hét során a hajóüzemeltetők kipróbálhatták és megismerhették a rendszert, hogy a jövőben – immár a finanszírozásban is részt vállalva – eleget tehessenek a törvényben előírt hulladékleadási kötelezettségüknek. A második ingyenes üzemelés szeptember 12-től egy hónapig tart. A tesztidőszak lehetővé teszi a forgalom, a hajókon keletkező veszélyes és egyéb hulladékok előfordulási gyakoriságának, menynyiségének, kezelési lehetőségeinek a vizsgálatára.
l hajók olajos fenékvize
l hajókon gyűjtött kommunális szennyvíz
l egyéb, kannákban vagy konténerekben gyűjtött veszélyes és nem veszélyes hulladékok
l kommunális hulladék
l hajók olajos fenékvize
l hajókon gyűjtött kommunális szennyvíz
l egyéb, kannákban vagy konténerekben gyűjtött veszélyes és nem veszélyes hulladékok
l kommunális hulladék-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.