Az alacsony alkoholtartalmú sörök értékesítése az Egyesült Királyságban 2023-ban a világon a legnagyobb mértékben növekedett, elsősorban az alkoholadó-rendszer Brexit utáni átalakítása miatt. A sörfőzdék kihasználták az alacsonyabb adókulcsokat, és új vagy felújított termékeket dobtak piacra, amelyek kevesebb mint 3,5 százalékos alkoholtartalmúak. Az IWSR adatszolgáltató szerint az ilyen sörök értékesítése megduplázódott 2022 és 2023 között, 650 ezer hektoliterről közel 1,3 millió hektoliterre nőtt.
A brit piac növekedése kétszer akkora volt, mint a második helyen álló Venezueláé, ahol 325 ezer hektoliterrel nőtt az értékesítés. Románia és Japán közösen a harmadik helyen végzett az IWSR 160 országot felölelő felmérésében.
Az Egyesült Királyság mostanra a nyolcadik legnagyobb piaccá vált az alacsony alkoholtartalmú sörök terén,
míg 2022-ben még a 13. helyen állt – írja a Financial Times.
Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes sörök iránti kereslet az elmúlt években jócskán megnövekedett, mivel az egészségtudatos fogyasztók egyre inkább mérsékelni szeretnék az alkoholfogyasztásukat. A világ legnagyobb sörgyárai, mint a
már bevezették fő márkáik alkoholmentes alternatíváit. Elemzők szerint a piac fellendülése nagyrészt a tavaly augusztusban bevezetett új alkoholadó-rendszernek köszönhető, amely alacsonyabb adókulcsot szab a 3,5 százaléknál kisebb alkoholtartalmú sörökre.
Az új szabályozás szerint a 3,5 százalék és 8,5 százalék alkoholtartalmú italok literenként 21,01 font adót viselnek,
míg az ennél gyengébb italok után literenként 9,27 fontot kell fizetni. Az 1,2 százalék alkoholtartalom alatti termékekre egyáltalán nem vetnek ki adót.
Az elemzők azt is megjegyzik, hogy az elkövetkező években az alacsony alkoholtartalmú sörök értékesítése valószínűleg stagnálni fog. Számos népszerű márka, például a Carlsberg és a John Smith, átalakította termékeit, hogy megfeleljenek az új adózási küszöbértékeknek, míg a BrewDog, az Egyesült Királyság legnagyobb kézműves sörfőzdéje új, 3,4 százalékos lagert dobott piacra.
A British Beer and Pub Association (BBPA) szerint a sörfőzők pozitívan reagáltak a fogyasztói ízlések változására, az adócsökkentések pedig lehetőséget adtak számukra új termékek fejlesztésére és befektetésekre az alacsony alkoholtartalmú szegmensben.
A gyengébb sörök iránti kereslet különösen a fiatalabb generáció körében növekszik,
hiszen a 18–24 évesek 39 százaléka egyáltalán nem fogyaszt alkoholt. Emellett a sörözők és pubok kínálatában is egyre több csapolt alacsony alkoholtartalmú ital jelenik meg. Az Egyesült Királyság alkoholfogyasztása 2023-ban 2 százalékkal csökkent.
Az alkoholfogyasztás Írországban is drasztikusan átalakult az elmúlt évek során: 20 év alatt majdnem egyharmaddal csökkent – derült ki az Írországi Italipari Csoport (DIGI) által készített jelentésből. A 2001-es csúcshoz képest az egy főre jutó alkoholfogyasztás 31 százalékkal esett vissza. A turisták körében Írország sokszor a sör és a whisky miatt kerül be az úti célok közé, a helyiek viszont máshogy tekintenek az alkoholra. Azok között, akik még fogyasztanak alkoholos italokat,
a sör a legnépszerűbb ital Írországban,
2023-ban az alkoholfogyasztás 42,9 százalékát tette ki, noha ez enyhe csökkenést mutat a 2022-es 43,5 százalékhoz képest. A bor a második legnépszerűbb ital 28,3 százalékkal, a harmadik helyen a szeszes italok állnak 22,6 százalékkal, míg a cider 6,2 százalékot tesz ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.