Az alkoholfogyasztás Írországban az elmúlt két évtizedben majdnem egyharmaddal csökkent – derült ki az Írországi Italipari Csoport (DIGI) által készített jelentésből. A 2001-es csúcshoz képest az egy főre jutó alkoholfogyasztás 31 százalékkal esett vissza. A turisták körében Írország sokszor a sör és a whisky miatt kerül be az úti célok közé, a helyiek viszont máshogy tekintenek az alkoholra.
Barry Reilly, a louth megyei Carlingford egyik bárjának vezetője jelentős változásokat figyelt meg az alkoholfogyasztási szokások terén:
„Régebben szombatonként jöttek be a fiúk két sörre, mielőtt focimeccsre mentek, de most már nem látom ezt. Az emberek egészségtudatosabbak lettek.
A fiatalok egyre inkább elfordulnak az alkoholtól, és inkább kávézókba járnak” – mondta a BBC-nek. Az okokat keresve Reilly úgy véli, hogy az emberek egészségtudatossága az egyik fő tényező. A Carlingfordban élők is hasonló okokat említettek:
mind közrejátszhatnak abban, hogy egyre kevesebben fogyasztanak alkoholt. A legfrissebb adatok szerint
a sör a legnépszerűbb ital Írországban,
2023-ban az alkoholfogyasztás 42,9 százalékát tette ki, noha ez enyhe csökkenést jelent a 2022-es 43,5 százalékhoz képest. A bor a második legnépszerűbb ital 28,3 százalékkal, a harmadik helyen a szeszes italok állnak 22,6 százalékkal, míg a cider 6,2 százalékot tesz ki.
A DIGI szóvivője, Anthony Foley szerint az alkoholfogyasztás hosszú távú csökkenése azt mutatja, hogy az ír felnőttek mérsékeltebben fogyasztják a sört, bort és más szeszes italokat. „Nem csak kevesebb alkoholt fogyasztunk, hanem másként is fogyasztjuk, amit az alkoholmentes termékek iránti kereslet növekedése is bizonyít” – mondta. A Drinks Ireland friss jelentése szerint
az alkoholmentes sörök eladása tavaly 18 százalékkal nőtt,
miközben a termelés 50 százalékkal emelkedett a növekvő fogyasztói keresletre reagálva. Ez a növekedés az alkoholmentes italok piacán Írországban felzárkózik az európai és globális trendekhez. Spanyolországban például az alkoholmentes sör már közel 14 százalékos piaci részesedéssel bír, míg az EU-s átlag szerint 7 százaléka a sörfogyasztásnak alkoholmentes.
A carlingfordi bárban dolgozó Aidan Baker is észrevette az alkoholmentes sörök iránti kereslet növekedését, és ezt lehetőségnek tekinti: „Saját alkoholmentes lagert készítünk. Sok turista látogat el Carlingfordba, és nem mindenki akar alkoholt fogyasztani, így alkoholmentes italokat is kínálunk” – mondta a bártulajdonos.
Az Irish Spirits Market 2023-as elemzéséből kiderült, hogy az ír röviditalok exportjának értéke 1,3 milliárd euró (513 ezermilliárd forint) volt tavaly, ami 9,3 százalékos csökkenés a gyenge fogyasztói költés miatt. Ezen belül az ír whisky exportja enyhén, 2,6 százalékkal emelkedett.
Az ír whisky exportja viszont 14 százalékkal csökkent értékben, amit a Drinks Ireland „rövid távú visszaesésnek” nevezett.
A jelentés megjegyezte, hogy a GTR- (globális utazási kiskereskedelmi) értékesítések jól helyreálltak a Covid–19 után, bár még nem érték el a járvány előtti szinteket. A 2023-as GTR-értékesítések nem érték el a 2022-es szinteket több okból kifolyólag, beleértve az európai vámmentes piac gyenge teljesítményét, valamint a szeszes italok versenyképes árait az Egyesült Királyság kiskereskedelmi piacán – áll a jelentésben.
Százszámra zárnak be a falusi kocsmák az Egyesült Királyságban, és a folyamat egyre gyorsul, mert nem isznak a fiatalok. Az elmúlt 23 évben több mint 15 ezer pub zárt be a szigetországban, nagyrészt azért, mert a fiatalabb generációk egészség- és fitneszcentrikusabbak, ráadásul idejük is kevesebb van, mint a szüleiknek.
A pub az egyetlen, ami a falu közösségét képviselte, és többé már nincs. Pedig fontos a közösségnek ez az érzése, különben csak egy csapat ketrecbe zárt hörcsög vagyunk
– mondta a Sky Newsnak egy kocsmatulajdonos. Egyre drágább elvégezni az egyetemet, ezért a diákok kénytelenek legalább részmunkaidős állást vállalni, így a szociológus szerint kevesebb idejük van szórakozásra abban az időszakban, amikor kialakulhatnának az alkoholfogyasztási szokások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.