A Forma–1 döntéshozói a versenysorozat hivatalos honlapján hétfőn közölték, hogy elvi megállapodást kötöttek a General Motorsszal, melynek értelmében az amerikai autógyártó óriás a tervek szerint 2026-tól GM/Cadillac néven csapatot indít a száguldó cirkuszban.
Az új istálló csatlakozásával 11 csapat és 22 versenyző alkotja majd az F1 kibővült mezőnyét. A GM úgy tervezi, hogy 2028-tól már saját maga gyártja az erőforrásokat a versenyautóinak, az első két idényben viszont valószínűleg a Ferrari motorjait használják.
„Arra törekszünk, hogy növeljük a bázisunkat az Egyesült Államokban, ehhez pedig fontos lépés lehet egy ilyen nagy amerikai márka csatlakozása a Forma–1 mezőnyéhez, mint amilyen a General Motors” – fogalmazott a Greg Maffei, a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media elnök-vezérigazgatója.
„A General Motors és a Cadillac elkötelezettsége ez iránt a projekt iránt fontos és pozitív bizonyítéka a sportágunk fejlődésének, teljes mellszélességgel támogatjuk a csatlakozó csapatot és izgatottan várjuk a velük való közös munkát” – fűzte hozzá Stefano Domenicalli, a Formula–1 elnök-vezérigazgatója.
A Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA vezetője, Mohammed ben Szulajem ugyancsak támogatásáról biztosította a csapatot, és hozzátette, mindent megtesz azért, hogy zökkenőmentes legyen a csatlakozás folyamata.
A General Motors elnöke, Mark Reuss elmondta, számukra megtiszteltetés, hogy csatlakozhatnak az autósport csúcsát jelentő Formula–1-hez.
A csatlakozás egyébként nem lesz olcsó, a BBC-nek nyilatkozó belsős források szerint a General Motors 450 millió dollár (176 milliárd forint) körüli belépési díjat fizet, ezt az összeget szétosztják majd a mezőny jelenlegi tíz csapata között kompenzációként azt ellensúlyozandó, hogy a bevételeket 2026-tól tíz helyett tizenegy felé kell osztani.
Már jó ideje napirenden van a mezőny esetleges bővítése egy tizenegyedik csapattal, a legendás világbajnok korábbi pilóta, Mario Andretti fia, Michael Andretti a GM/Cadillackel közösen nyújtott be pályázatot, amit viszont elutasítottak a Forma–1 döntéshozói. Michael Andretti, aki maga is autóversenyző volt korábban, megosztó személyiség és többekkel összerúgta a port a száguldó cirkusz vezetésében, aminek következtében kvázi nemkívánatos személlyé vált.
Andrettiék a háttérben így is ott vannak a mostani projekt mögött, amelynek alapját az általuk korábban létrehozott csapat és infrastuktúra adja, Mario Andretti pedig elnökségi tag lett, igaz, a napi feladatokban nem vesz részt és döntéshozói joggal sem rendelkezik kapcsolatrendszerével és tapasztalataival tanácsadóként segíti majd az istállót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.