Szinte mindenki felhúzta a szemöldökét, amikor megtudtuk, mennyibe fog kerülni az új PlayStation 5 Pro. Senki sem számított a 700 dolláros árra, arra pedig végképp nem, hogy ez egy lemezmeghajtó nélküli verzió lesz, amihez plusz 80 dollárért lehet megvásárolni a külső lemezolvasót. Első ránézésre ennek az árnak semmi értelme, hiszen jó 200 dollárral drágább a versenytársaknál, miközben nem beszélhetünk ugrásszerű fejlődésről – a PS5 Pro ára új stratégia a Sony részéről, amivel szakít az eddigi hagyományaival.
A Sony már nem a hagyományos üzleti modellre épít, felhagyott az eddigi stratégiájával, amely a hardverek és a szoftverek méretgazdaságosságára alapozott. Tehát jelenleg nem az a célja, hogy a PS5 Pro mindenképpen visszatermelje a gyártási költségeit, mellyel egyébként megszenvedett a cég.
A PS5 Pro ára körülbelül 200 dollárral magasabb, jelezve, hogy a cég most inkább a magasabb haszonkulcsokra összpontosít,
mivel a globális online játékipar bővüléséből próbál profitálni – írja a Bloomberg.
Az olyan eszközök, mint az okostelefonok, tabletek és okostévék már képesek magas minőségű játékokat futtatni, vagy interneten keresztül streamelni őket, így a felhőalapú játékok egyre inkább felváltják a hagyományos konzolokat. A Sonynál a félvezetőgyártás fejlődése is stagnál, így nem tudja a korábbi évek költségcsökkentéseit kihasználni.
Ennek következtében a cég most inkább a legelkötelezettebb fogyasztókra koncentrál, nem pedig a tömeges értékesítés a cél. Ezt a megközelítést az is bizonyítja, hogy a korábbi PS4 Pro modell az előző generációs konzolok eladásainak csak 15 százalékát tette ki. Ahelyett, hogy középidős árcsökkentést alkalmazott volna, a Sony egy hardverfrissítést kínál magas áron, amit sokan szkeptikusan fogadtak. Ez a lépés azt is tükrözi, hogy a hagyományos konzolpiac jövője bizonytalan.
A videójáték-ipar jelenlegi helyzetében a hardverfejlesztések visszaszorulnak, mivel kevés játék használja ki a konzolok teljes kapacitását.
Bár vannak játékok, melyek még a jelen generációs konzolokat is megizzasztják, mégsem ez az általános. Kino Naoko konzultáns szerint a AAA játékok előállítása költséges, és a játékok árának jelentős emelkedése nélkül nehéz elképzelni, hogy a játékok kihasználják a megnövekedett teljesítményt. A konzolok már nem tudnak olyan olcsók lenni, mint régen, mivel a felhasználók elvárásai egyre magasabbak. A PS5 Pro példája azt jelezi, hogy a konzolpiac hagyományos modellje már nem működik, és a jövőben egyedi, kiemelkedő konzolok kellenek ahhoz, hogy vonzóak legyenek.
A 200 dolláros árrés még tovább nő, ha az egyre fejlettebb kézikonzolok piacára is teszünk egy kitérőt. A legolcsóbb Steam Deck jelenleg 400 dollárba kerül, viszont létezik 650 dolláros verzió is, ami lényegesen eltér az olcsóbb változattól. Viszont már a 400 dolláros Steam Deck is rendelkezik azzal a vonzó tulajdonsággal, hogy képes a Steam-könyvtárunk legtöbb játékát futtatni, ami sok játékos esetében több száz játékot jelent.
A Steam Deckhez hasonló kézikonzolok a széles játékfelhozatal és a kényelmi funkciók miatt kelendők,
ami jelentős hátrány egy tévéhez kötött konzollal szemben. Miközben egyre valószínűbb, hogy a Nintendo 2025 első hónapjaiban piacra dobja a Switch 2-t, addig a Sony és a Microsoft nagy hátrányban van, mivel még egyáltalán nem hallani arról, hogy kézikonzolokat fejlesztenének. A Nintendo jól példa arra, hogy egy olcsóbb, könnyen népszerűsíthető kézikonzol hatalmas bevételeket tud produkálni, ami a Sonynak sem ismeretlen, hiszen egyszer már sikerült csodát tenniük a PSP-vel. A Sony természetesen nem fog felhagyni a csúcskategóriás PlayStationök gyártásával, de úgy tűnik, eljött az idő, hogy újra fontolóra vegyék az olcsóbb, hordozható kézikonzolok koncepcióját, hogy a konzolpiacról is lássanak érzékelhető bevételt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.