Már látszanak az idei turisztikai főszezon eredményei, amelyek nem okoztak csalódást – hangzott el az MBH Bank ágazati kitekintőjén, amelyet a közelgő, szeptember 27-i turizmus világnapja alkalmából szerveztek meg. Az ágazat a magyar a GDP-hez több mint tíz százalékkal járul hozzá, közvetlenül illetve közvetve négyszázezer ember megélhetését biztosítva – mondta Szabó Melinda, az MBH elemzési centrum ágazati területének vezetője. Hozzátette, az elmúlt négy év sok kihívást jelentett az ágazatban tevékenykedő cégek számára, a vendégéjszakák száma viszont meghaladhatja a Covid-járvány előtti szintet. Az adatok mögött ugyanakkor kettősség áll. A külföldi vendégéjszakák száma dinamikusan bővült, míg a belföldieké stagnál.
Horti Flóra, az MBH Bank elemzési centrumának szenior ágazati vezetője is megerősítette, hogy a turisztikai ágazat teljesítménye az egész világon megközelítette a pandémia előtti szintet, tavaly a szektor 9 százalék, míg idén 10-11 százalékot ad hozzá a globális GDP-hez. Görögország esetében nagyobb az arány, húszszázalékos, míg Németországé 9 százalék.
Magyarországon az NGM adatai szerint nyáron hétmillió turista fordult meg. Kormányzati cél, hogy az idegenforgalom GDP részaránya 2030-ra 16 százalékra növekedjen, ehhez évi ötvenmillió vendégéjszaka szükséges, emiatt került fókuszba a reptér fejlesztése.
Júliusban 11 százalékkal nőtt a külföldi, míg fél százalékkal csökkent a belföldi utazók száma, év/év alapon két százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma. Az MBH-nál azt várják, hogy a pandémia előtti szintet éri el a turizmus, amihez hozzájárul a reálbérek növekedése, a SZÉP-kártya költések és az infláció normalizálódása is. A ferihegyi repülőtér forgalma is nőtt, közel ötödével, éves szinten pedig jóval meghaladja ez is a pandémia előtti szintet.
A belföldi vendégéjszakák számának enyhe csökkenése a külföldre irányuló turizmus következménye, a magyarok körében továbbra is népszerű úti célok többek között Horvátország és Görögország.
A magyarok az éves átlagfizetésük négy százalékát költik belföldi-, ötöt pedig külföldi nyaralásra. A külföldiek körében Budapest a legnépszerűbb desztináció, a magyarok körében pedig továbbra is a Balaton környéke számít a legnépszerűbbnek – ismertette Horti Flóra. Hozzátette, inkább a hosszú hétvégék a jellemzők, és nem sokkal az utazás előtt foglalják le a szállást az üdülni vágyók.
A vendéglátás iparágat illetően uniós tendencia a munkaerőhiány. A vendéglátóhelyek száma csökkenést mutat, egy év alatt kétezerrel csökkent (főleg Budapesten és Békés megyében), de még így is hatezerrel több vendéglátóegység van, mint a pandémia évében. Kihívást jelentenek ugyanakkor az energiaárak és a forint-euró árfolyam is. Az is jól kimutatható, hogy a fővárostól távolodva csökken a vendéglátóhelyek száma.
Szarka László, az MBH Bank középvállalati üzletágának igazgatója örömtelinek nevezte, hogy a szálláshely-szolgáltatók, illetve vendéglátók jelentős része, körülbelül negyedük az MBH-nál vezet számlát, a középvállalati ügyfélkörben pedig a beruházások hatodát finanszírozzák. E rálátás nyomán két jelentős, sokakat érintő kihívást nevezett meg az ágazatban: az egyik a koronavírus-járvány, másik pedig az orosz-ukrán háború és következményei.
A koronavírus-járvány nyomán visszaeső forgalom mellett a fenntartás is nehézkessé vált, emiatt támogatott hiteleket nyújtottak a partnereknek a fennmaradáshoz, illetve a munkabérek kifizetéséhez. E téren jelentős a Széchenyi kártyaprogram részaránya. A cégeknek ugyanis jelentős digitalizációs fejlesztéseket kellett elvégezniük, fejlettebb technológiájú konyhákra, felszolgálóegységekre volt szükség. És alakultak ki teljesen ellentétes működésű vendéglátóegységek is, csak kiszállításra alapozva működésüket – az online megrendelés platformját kellett kialakítani.
Kelemen Tamás, az MBH Bank lakossági termék- és folyamatmenedzsment igazgatója kiemelte, hogy a SZÉP-kártya a legnépszerűbb béren kívüli juttatás Magyarországon, a szálláshelyszolgáltatás és a vendéglátás az a két terület, ahol a legtöbbet költik az emberek. A kártyabirtokosok száma idén is nőtt, közel hárommillió ember használja. Két év emelhető ki, a negatív rekord a pandémia éve, 2021, illetve pozitív értelemben az utána következő. A jelenleg is látható adatok alapján pedig joggal várhatjuk, hogy az idei költések meghaladják a tavalyi esztendőt.
A magyarok körében a július-augusztus a legnépszerűbb időpont az utazásra, lényegében ez teszi ki a főszezont. A legtöbben 4-7 napot pihennek, nyolcvan százalékuk megtakarításból finanszírozza a megtakarítását, és nem hitelből.
Külföldön nagy arányban bankkártyával vásárolunk, de sokan nem is viszik az összes bankkártyájukat, hiszen terjed a mobiltelefonos fizetés. Autóbérlésnél, szállásfoglalásnál viszont sokszor kérik a fizikai kártyát – hívta fel a figyelmet Kelemen Tamás.
Népszerű az utasbiztosítás is, a külföldre utazók közel hatvan százaléka mindig köt biztosítást, kevesebben vannak azok, akik nem élnek ezzel a lehetőséggel. A szakértő szerint nem éri meg spórolni, mivel egy síbaleset például akár tízezer eurós pluszköltséget is jelenthet. Ellenőrizni kell ugyanakkor a biztosítási csomagok tartalmát, az alapbiztosításokban nem mindig szerepelnek az extrém sportok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.