BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Óperenciapodcast Óperencia
ÜZLETRE HANGOLUNK

Olcsóbban utazhatunk, de egyre több a változás

Jóval nagyobb a turizmus hozadéka, mint amennyi problémát okoz, a turistaáradatra kevesebben panaszkodnak, mint ahányan belőle élnek, vagyis a túlturizmus miatt született korlátozások és szabályozások logikusan ezekhez a gazdasági racionalitásokhoz igazodnak – mondta Kiss Róbert Richard Prima Primissima díjas turisztikai szakújságíró a VG Óperencia friss epizódjában. A szakértő szerint mindeközben a környezeti terhelés ellen is igyekeznek tenni a piaci szereplők, karbonsemleges repülőterek és szállodák épülnek, ami hozzájárulhat bolygónk megmentéséhez.
A podcast vendége: Kiss Róbert Richard, Prima Primissima-díjas turisztikai szakújságíró

Érdemes úgy felfedezni a világot, hogy közben legyünk itthon is turisták, a saját városunkban, például Budapesten, ahová mások sok ezer kilométerről jönnek, hogy megcsodálják – hangsúlyozta a turisztikai szakújságíró, aki persze az átlagembernél jóval többet utazik, de épp ezért van megfelelő összehasonlítási alapja, és tartja kihagyhatatlannak a vidéki Magyarország számtalan különleges attrakcióját.

utazás
Télen-nyáron teljes fordulatszámon igyekeznek járatni gépeiket a légitársaságok / Fotó: Shutterstock

Nézzünk körül itthon is!

Budapest és Magyarország jó pár attrakcióját néha a külföldi turisták jobban ismerik, mint mi – mondta Kiss Róbert Richard.

Mindeközben sok olyan gyerek van már, akik jártak Horvátországban, Görögországban, Olaszországban, de a határon túli magyar településekre még nem jutottak el még a szüleik sem. A turisztikai szakújságíró szerint ezért is remek program a Határon túl, amelynek keretében az általános iskolások elutazhatnak a határon túli magyar területekre, amiről azt gondolták, hogy ott már nem beszél senki magyarul, vagy maximum nyelvtanfolyamon tanul meg.

A Balaton nélkül nincs igazi nyár 

– vélik az átlagos magyar családok, akik ha tehetik, évente pár napra igyekeznek eljutni a tóhoz. A Balatonnál az utóbbi években látványosan és dinamikusan fejlődik a kapacitás, egyre több a program, alakul a négy évszakos vonzerő. A belföldi turizmus a Covid járvány óta trendi lett, a Balaton fejlődése látványos, a vendégforgalmat kiszolgáló infrastruktúra és programkínálat folyamatosan bővül.

A Balaton nem drága 

a szakújságíró szerint, rámutatott, akkor lenne drága, ha csapnivaló minőséget kapnánk borzasztó áron.

Túlturizmus, az új idők kihívása

A túlturizmus szabályozása érdekében különböző irányba lépnek az érintettek, 

  • a teljes és részleges tiltás, 
  • a korlátozások, 
  • adók és belépődíjak, azaz a bevételnövelés mellett

az egyensúlyt igyekeznek megtalálni az egyes országok, szigetek, városok.

Fontos, hogy élvezhető és működőképes maradjon a hely, amit a bevételekből kell tudni biztosítani. 

A teljes tiltás nem feltétlenül szerencsés, inkább fizessen többet a turista, a többletbevételből pedig oldják meg az infrastruktúra fejlesztését, és kompenzálják azokat, akiknek romlott az életminőségük.

A budai Várbuszra is lehet ez a megoldás, az érintett családokat havi több százezer forintos bevétel mellett talán már kevésbé zavarná – véli a szakértő.

utazás
A Balaton nélkül nincs igazi nyár – tartják a magyarok, de a tóhoz egész évben várják a vendégeket / Fotó: Shutterstock

Vannak megoldások a túlturizmusra, csak nem kell megsértődni, ha pénzt kérnek azért, ami korábban ingyen volt 

– szögezte le Kiss Róbert Richard.

Az utazási lázra reagálva folyamatosan bővülő nyári repülőjáratok késései is szóba kerültek, amelyek miatt a légi forgalmi irányítókra mutogattak sokan, noha abban a minél nagyobb profitra törekvő, a gépeiket maximális fordulatszámon üzemeltető fapadosok a ludasak – állítja Kiss Róbert Richard.

A légi forgalmi irányítást nem a nyári két hónapra kell optimalizálni, hogy utána tíz hónapon keresztül malmozzanak az irányítók. Ehelyett a különböző időszakokban a fapados légitársaságoknak úgy kellene megtervezniük a járataikat, hogy a nyári időszakban, 

amikor zsúfoltabbak a repterek, akkor is legyen idő mindenre, és ne legyen dominóeffektus, akár többnapos késés egy váratlan történésből.

Ha azonban nem akarjuk, hogy a repülőjegyek kétszer annyiba kerüljenek, akkor érthetőbb, hogy a légitársaságok számára a legdrágább idő a földön parkoló repülőgépé.

Védeni kell a fogyasztót, az utast, a nagyon súlyos eseteket a kormányzati ellenőrzésre hivatott szervek, a Gazdasági Versenyhivatal, a fogyasztóvédelem vizsgálja ki, és próbálja rászorítani a légitársaságokat arra, hogy azért az mégsem jó, amikor a családok egy napon keresztül a reptéren várakoznak.

VG-exkluzív: Repülőjáratot ritkán töröl a Wizz Air, de megint több a késés – vajon meddig lesz ez így?

Több a késés ezen a nyáron, mint korábban, de jóval kevesebb, mint két éve volt. A nagy visszhangot kiváltó járattörlések dacára a Wizz Air járatainak 99,9 százalékát üzemelteti, vagyis mindent megtesz azért, hogy minden utasa célba érjen, még akkor is, ha ennek többórás késés az ára – mondta Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője, akit az idei nyári esélyekről kérdeztünk utas- és utaztatói szempontból. Megtudtuk: járatot csak akkor törölnek, ha a dominóeffektust kell megelőzni, amikor már nem egy, hanem több tucat gép menetrendje és személyzetének beosztása borulna.

Utazni manapság jóval olcsóbban lehet, mint korábban, például 

egy repülőjegy a kilencvenes évek legelején is 66 ezer forint volt Londonba, vagyis annyi, amennyiért most is elutazhatunk oda. 

Vagy akár a töredékéért is, mert van jegy 20 ezerért és 200 ezerét ugyanoda, mivel manapság már algoritmusok szabályozzák, hogy pillanatnyilag mennyiért mehetünk. A különböző szállásfoglalási portálok révén pedig rengetegféle lehetőségünk van arra, hogy ki tudjuk választani a számunkra legideálisabb szállást.

A terézvárosi Airbnb-népszavazás is szóba került a beszélgetés során, és azok az aktualitások, amelyek a jövő utazásait, az árakat és a körülményeket is alapvetően meghatározzák majd.

A beszélgetés tartalmából:

  • Várható-e, hogy drágábbak lesznek-e a szállások, az utazás, az attrakciók a jövőben, vagy új megoldások születnek a túlturizmus megfékezésére tervezett és meghirdetett intézkedések nyomán? 0:50
  • A túlturizmus szabályozásának új eszközei, módszerei hol, mitől remélnek változást? 6:25
  • Az utazási láz, a kapacitásbővítések hogyan hozhatók össze a fenntartható turizmussal 12:26
  • Az utazás a mentális egészség része, a közvetlen környezetet is érdemes felfedezni 17:20
  • A Határtalanul program lényege és előnyei 19:14
  • A Balaton fejlődése, a négy évszakos vonzerőt szolgáló infrastruktúra és programkínálat 20:55
  • Drágának számít a Balaton? 24:44
  • Télen mit érdemes felkeresni, merre menjünk mostanában? 30:51
  • Budapest, illetve Magyarország jó pár attrakcióját néha a külföldi turisták jobban ismerik, mint mi – programajánló a helyieknek, 33:42
  • Télből a nyárba, mi lehet az idei év slágere, 37:49
  • A nyár a repülőtéri káosz időszaka volt, mitől javult a helyzet? 39:23

Podcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.