Mélyrepülésbe került a Bhutáni Királyság gazdasága, öt év alatt mindössze 1,7 százalékot nőtt. További probléma, hogy magas a fiatalok munkanélkülisége és a devizatartalékok is apadnak.
Bhután 2023-ban 103 ezer látogatót fogadott, ami körülbelül kétharmaddal marad el a 2019-ben elért pandémia előtti rekordtól. Most a lehető leggyorsabban szeretnének visszatérni az évente valamivel több, mint 300 ezer látogatóhoz. Minél változatosabbá szeretnék tenni a vendégkört, várják az amerikai, ausztrál, és európai vendégeket is.
Olyan módon szeretnénk növekedni, ami hű alapvető értékeinkhez
– mondta Tshering Togbay miniszterelnök. Mióta Bhután 1974-ben elkezdte fogadni a turistákat, hírnevét jól fizető vendégekre építi, az átlagos turista elérhetetlennek tartja az országot. Ugyanakkor Bhutánban most elhatározták, hogy változtatnak ezen az „elérhetetlenségen”.
Októberben indult a Drukair Royal Bhutan Airlines Dubajból Paróba heti kétszeri járata , amely először köti össze Bhutánt a Közel-Kelettel. A távolról érkezőknek így már nem kell átszállniuk nagyobb ázsiai csomópontokon, például Bangkokon, vagy Szingapúron.
Emellett egy online foglalási portált is elindítottak, azért, hogy megkönnyítsék, és átláthatóbbá tegyék egy-egy egyéni utazó számára a szállásfoglalásokat, és a programlehetőségeket. Az árak is könnyen összehasonlíthatóak, így abban bíznak, hogy az „elérhetetlen” mítosz hamarosan szertefoszlik.
Ez mindenképpen egyfajta „nyitás”, ugyanis korábban lehetetlen lett volna utazásszervező nélkül eljutni Bhutánba. A portál jelenleg több mint ezer idegenvezetőt, 471 utazásszervezőt, több mint száz szállodát, 29 magánszállást és kilenc éttermet sorol fel. Kinley Gyeltshen, a bhutáni utazásszervezők szövetségének elnöke szerint a weboldal felér egy „megváltással” a Bhutánba látogató turisták számára.
Ami külön is említést érdemel, hogy a bhutáni kormányzat felére csökkentették a napi „fenntartható fejlődés díját”, azaz
immár 100 dollárt (nagyjából 40 ezer forintot) kell fizetni minden egyes felnőttnek minden Bhutánban eltöltött nap után,
amiből az ország az egészségügyet, és az oktatást finanszírozza. A hatásra nem is kellett sokat várni: 2024 első negyedévében 97 százalékkal nőtt az országba beutazók száma, elsősorban Kínából, Németországból, Szingapúrból, az Egyesült Királyságból és az Egyesült Államokból látogattak el Bhutánba.
Brent Olson, az Ethos Bhutan alapítója szerint nem kell sok ahhoz, hogy túlterheljük az ilyen kisvárosokat és kulturális helyszíneket. A fesztiválok csúcshónapjaiban – októberben, novemberben, áprilisban és májusban – meglátogatni az országot kimondottan „tömegélmény" okozhat.
Sokszor visszaüt az ország marketingstratégiája:
influenszereket fizetnek meg, hogy népszerűsítsék Bhutánt, akik aztán elviszik a nagyobb bevételt.
A miniszterelnök igyekszik nyugtatni mindenkit: ahogy az ország látogatottsága átlépi a 300 ezres álomhatárt, „bölcsen fogják kezelni az ismertséget”.
A legtöbb utazó meglátogatja Paro arany háromszögét, elmegy az ikonikus buddhista kolostorokba és a mostani modern fővárosba, Thimphuba is ellátogat. A kicsi ország azonban akár 8-10 napra is bőven ad látnivalót: az ország közepén ott van a Bumthang-völgy, amely az ország kulturális szívének számít, és i.sz. a 8. századból származó buddhista templomoknak ad otthont.
Ugyan az online felületen immár könnyebb a szervezés, de továbbra is kihívást jelent az igazán jó ajánlatok fellelése. Ezért van olyan szervező, aki direkt „Bhután legjava” túrát is kínál. Az útitervben a legfőbb spirituális látnivalók szerepelnek, de nem hiányoznak a programból a túrák és a bhutáni művészetekkel is megismerkedhet az utazó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.