BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végre hozott kis profitot a közúti fuvarozás

Átmenetileg javult a közúti fuvarozók eredménye 2024 negyedik negyedévében, de még alacsony és törékeny a szektor profitja a Digilog Consulting stratégiai tanácsadó cég által közzétett, 2024. negyedik negyedéves közúti fuvarozási árindex (KFX 24Q4) iparági elemzése szerint. Azonban nagyon rossz hír a nemzetközi fuvarozóknak az ipari termelés mélyrepülése.

A korábbiaknál kedvezőbbnek értékelte az elmúlt év utolsó negyedét a hazai közúti fuvarozók költségeinek alakulása szempontjából a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadó cég, de több okból is csak óvatosan optimista.  

fuvarozó
Jót tenne az ipari növekedés a nemzetközi közúti fuvarozók megbízásainak is / Fotó: Barat Roland / Shutterstock

A szerencsén múlt a fuvarozók év végi eredménye!

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 5,3, a belföldi fuvarozásban pedig 11,9 százalékos díjemelkedést mért a Digilog Consulting 2024 negyedik negyedévében, viszont az összköltség a nemzetközi fuvarozásban 8,2, a belföldi fuvarozásban pedig 14,6 százalékkal nőtt. 

Az aktuális infláció háromszorosát is meghaladó költségemelkedés több mint háromnegyede a használatarányos útdíj növekedéséből származott, amelynek egy részét a fuvarozók az év végéig sem tudták áthárítani ügyfeleikre.

Rájuk mosolygott a szerencse: az üzemanyagár és az árfolyam segített

A gázolaj árának 4,2 százalékos esése ebben a negyedévben jócskán csökkentette az önköltséget 2023 negyedik negyedévéhez képest, de minden más költségtétel emelkedett:

  • a gépjárművezetői bérek 10–14 százalékkal,
  • az amortizáció 15–17 százalékkal,
  • a lízingkamatok 20–25 százalékkal,
  • míg a közvetett költségek 5–8 százalékkal.

A forint jelentős gyengülése (az előző negyedévhez mérten 3,3, 2023 negyedik negyedévéhez képest pedig 6,6 százalék) meghatározóan segítette a nemzetközi cégek nyereségességét az utolsó negyedévben.

A korai gyárleállások miatt a szektor hatékonysági és termelékenységi mutatói romlottak ugyan a harmadik negyedévhez viszonyítva, de javultak az előző év azonos időszakához mérten.

Végre ismét voltak nyereséges fuvarozók, de az eredmény ingatag

A díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a 8,2, illetve 14,6 százalékos költségemelkedést az október és december közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 2,9, a belföldi fuvarozás esetében további 2,8 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek ellensúlyozásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést. Az ötödik veszteséges negyedév után, a költségek szerencsés csökkenése miatt mindkét alágazatban szerény profitot érhetett el a szolgáltatók egy része. Az elért nyereség szintje azonban jelentősen elmarad a szokásos 4–6 százaléktól, és fenntarthatósága is kétséges, mivel az árfolyam és az üzemanyag ára a legbizonytalanabb tényezők közé tartozik, amit a vállalkozások nem tudnak befolyásolni.

 

Még mindig kevés a szállítani való áru

Kilábalt a technikai recesszióból a magyar gazdaság a negyedik negyedévben, így a GDP már 0,5 százalékkal haladta meg az előző negyedévit, de az előző év azonos időszakához képest csak 0,2 százalékos növekedést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint. A belföldi fuvarozásnak árualapot biztosító hazai kiskereskedelmi forgalom tovább nőtt az előző évhez képest

  • október: 3,6 százalék;
  • november: 4,1 százalék;
  • december: 0,2 százalék

a naptárhatástól megtisztított adatok szerint, dea trendje lefelé görbült. Az építőipar alulteljesítése viszont kifejezetten negatívan hat a belföldi fuvarozás keresleti oldalára.

Nagyon rossz hír a nemzetközi fuvarozók számára az ipari termelés mélyrepülése. Annak ellenére, hogy a negyedik negyedévben látszik némi javulás az előző negyedévhez mérten, sajnos az előző év azonos időszakához képest még mindig jókora az elmaradás

  • október: mínusz 0,3 százalék;
  • november: mínusz 4,0 százalék;
  • december: mínusz 5,3 százalék

a nyers KSH-adatok szerint. Különösen nagyon visszaesett az elektromos berendezések gyártása (elektromos motorok és lítiumion-akkumulátorok), valamint a járműgyártás.

 

A nemzetközi fuvarozók még leépítettek, a belföldesek már kapacitást növeltek

A nemzetközi fuvarozásban a kisebb árumennyiség nem tette lehetővé az extrém mértékben növekvő költségek teljes áthárítását, így már a harmadik negyedévben megindult flottacsökkentés folytatódott, illetve fel is gyorsult az év utolsó felében (az előző negyedévhez képest 0,9, az előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 1,5 százalékkal csökkent a kamionok száma). Optimistábbak a belföldi fuvarozók, akik – vélhetően a belföldi kiskereskedelmi forgalom lassú, de stabil növekedésére reagálva – az előző negyedévhez mérten 2,7, az előző év negyedik negyedévéhez képest pedig 9,9 százalékkal növelték kapacitásukat.

A költségek tovább nőnek, és a díjak emelkedése sem áll meg

A fuvardíjak további növekedése várható 2025-ben, annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés valószínűleg még gyengélkedik a következő fél évben. Az idén a költségek tovább emelkedhetnek, de számottevően elmaradva a tavalyi, két számjegyű értéktől.

A fuvarozók többsége öt veszteséges negyedév után nem képes továbbra is mínuszosan vagy minimális profittal működni, így kénytelenek az önköltségük fölé emelni fuvardíjaikat. A közúti szolgáltatók, ha lassan is, de biztosan áthárítják megbízóikra megnövekedett költségeiket, és a járművek számát is csökkentik, ha szükséges.

A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a közúti fuvarozási árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben – olvasható még a közleményben. Ebben Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője hangsúlyozta, hogy az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek köszönhetően megbízók, fuvarozók és szállítmányozók is már széles körben használják az indexet.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.