A korábbiaknál kedvezőbbnek értékelte az elmúlt év utolsó negyedét a hazai közúti fuvarozók költségeinek alakulása szempontjából a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadó cég, de több okból is csak óvatosan optimista.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 5,3, a belföldi fuvarozásban pedig 11,9 százalékos díjemelkedést mért a Digilog Consulting 2024 negyedik negyedévében, viszont az összköltség a nemzetközi fuvarozásban 8,2, a belföldi fuvarozásban pedig 14,6 százalékkal nőtt.
Az aktuális infláció háromszorosát is meghaladó költségemelkedés több mint háromnegyede a használatarányos útdíj növekedéséből származott, amelynek egy részét a fuvarozók az év végéig sem tudták áthárítani ügyfeleikre.
A gázolaj árának 4,2 százalékos esése ebben a negyedévben jócskán csökkentette az önköltséget 2023 negyedik negyedévéhez képest, de minden más költségtétel emelkedett:
A forint jelentős gyengülése (az előző negyedévhez mérten 3,3, 2023 negyedik negyedévéhez képest pedig 6,6 százalék) meghatározóan segítette a nemzetközi cégek nyereségességét az utolsó negyedévben.
A korai gyárleállások miatt a szektor hatékonysági és termelékenységi mutatói romlottak ugyan a harmadik negyedévhez viszonyítva, de javultak az előző év azonos időszakához mérten.
A díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a 8,2, illetve 14,6 százalékos költségemelkedést az október és december közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 2,9, a belföldi fuvarozás esetében további 2,8 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek ellensúlyozásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést. Az ötödik veszteséges negyedév után, a költségek szerencsés csökkenése miatt mindkét alágazatban szerény profitot érhetett el a szolgáltatók egy része. Az elért nyereség szintje azonban jelentősen elmarad a szokásos 4–6 százaléktól, és fenntarthatósága is kétséges, mivel az árfolyam és az üzemanyag ára a legbizonytalanabb tényezők közé tartozik, amit a vállalkozások nem tudnak befolyásolni.
Kilábalt a technikai recesszióból a magyar gazdaság a negyedik negyedévben, így a GDP már 0,5 százalékkal haladta meg az előző negyedévit, de az előző év azonos időszakához képest csak 0,2 százalékos növekedést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint. A belföldi fuvarozásnak árualapot biztosító hazai kiskereskedelmi forgalom tovább nőtt az előző évhez képest
a naptárhatástól megtisztított adatok szerint, dea trendje lefelé görbült. Az építőipar alulteljesítése viszont kifejezetten negatívan hat a belföldi fuvarozás keresleti oldalára.
Nagyon rossz hír a nemzetközi fuvarozók számára az ipari termelés mélyrepülése. Annak ellenére, hogy a negyedik negyedévben látszik némi javulás az előző negyedévhez mérten, sajnos az előző év azonos időszakához képest még mindig jókora az elmaradás
a nyers KSH-adatok szerint. Különösen nagyon visszaesett az elektromos berendezések gyártása (elektromos motorok és lítiumion-akkumulátorok), valamint a járműgyártás.
A nemzetközi fuvarozásban a kisebb árumennyiség nem tette lehetővé az extrém mértékben növekvő költségek teljes áthárítását, így már a harmadik negyedévben megindult flottacsökkentés folytatódott, illetve fel is gyorsult az év utolsó felében (az előző negyedévhez képest 0,9, az előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 1,5 százalékkal csökkent a kamionok száma). Optimistábbak a belföldi fuvarozók, akik – vélhetően a belföldi kiskereskedelmi forgalom lassú, de stabil növekedésére reagálva – az előző negyedévhez mérten 2,7, az előző év negyedik negyedévéhez képest pedig 9,9 százalékkal növelték kapacitásukat.
A fuvardíjak további növekedése várható 2025-ben, annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés valószínűleg még gyengélkedik a következő fél évben. Az idén a költségek tovább emelkedhetnek, de számottevően elmaradva a tavalyi, két számjegyű értéktől.
A fuvarozók többsége öt veszteséges negyedév után nem képes továbbra is mínuszosan vagy minimális profittal működni, így kénytelenek az önköltségük fölé emelni fuvardíjaikat. A közúti szolgáltatók, ha lassan is, de biztosan áthárítják megbízóikra megnövekedett költségeiket, és a járművek számát is csökkentik, ha szükséges.
A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a közúti fuvarozási árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben – olvasható még a közleményben. Ebben Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője hangsúlyozta, hogy az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek köszönhetően megbízók, fuvarozók és szállítmányozók is már széles körben használják az indexet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.