BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteségben fuldokolnak a magyar közúti árufuvarozók

Hiába ért véget a technikai recesszió, és csökkent jelentősen az infláció, továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80 százalékát lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés – mutatta ki legfrissebb elemzésében a Digilog Consulting stratégiai tanácsadó cég, amely minden negyedévben közzéteszi az általa szerkesztett közúti fuvarozási árindexet.

Lejtőn volt a magyarországi közúti árufuvarozás az elmúlt év utolsó negyedében is, és még messze a talpra állás: az idén akár a hatodával, de az ötödével is tovább emelkedhetnek az érintett vállalkozások költségei a Digilog Consulting Kft. előrejelzése szerint. A stratégiai tanácsadó cég által kiszámolt legfrissebb közúti fuvarozói árindexből (KFX) és a cég elemzéséből egyebek mellett kiderül, hogy a fuvarozók nagyobb költségnövekedést szenvedtek el 2023 utolsó negyedében, mint amekkora díjemelést érvényesíteni tudtak.

20220210 Budapest Elindult az első elektromos hajtású konténerszállító kamion tegnap a Metrans Kft. vasúti áruszállító társaság csepeli termináljáról. A jármű a Metrans csoport partnere, a Win Capital flottájába tartozik. Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG A képen: elektromos kamion
Egyre kevesebb a fuvaroznivaló.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

 

Egyre kevesebb a fuvaroznivaló

Egyelőre nem számíthatnak sok jóra a hazai közúti árufuvarozók, ami egyenes ági következménye a kedvezőtlen makrokörnyezetnek. A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javul ugyan, de az elmúlt negyedévben még mindig 4 százalékos mínuszban volt az egy évvel korábbihoz képest. Az ipari termelés, amely a fuvarozás másik nagy árubázisa, 7,4 százalékkal maradt el 2022 utolsó negyedévének adatától. A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az import. Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exporttal jutnak ki az uniós piacokra, majd – néhány harmadik országos fuvar után – importtal térnek haza. 

Tankolni olcsóbb volt, de az se segített sokat

A fuvarozók mintegy 2,4–2,6 százalékkal tankoltak drágábban a vizsgált időszakban, mint az előző negyedévben, de legalább még mindig 10-15 százalékkal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.
Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden kiadásuk emelkedett, beleértve a gépkocsivezetők bérét, az autópályadíjakat, a járművek finanszírozását, valamint az alkatrész- és szervizköltségeket. Legjelentősebb drágító tételként a hazai autópályadíj 17,6 százalékos emelkedése említhető meg, ez önmagában 2,2–3,1 százalékos fuvardíjnövelést tett volna szükségessé 2023. október 1-jétől.
Összességében a negyedik negyedévben, a nemzetközi fuvarozásban 5,1 százalékos, a belföldiben pedig 5,4 százalékos összköltség-növekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,4, illetve 8,2 százalékos az emelkedés.

Romlott a hatékonyság

A tavalyi utolsó negyedévében is romlott a közúti alágazat hatékonysága és termelékenysége, főként az alacsony rendelésállomány miatt. Csökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, illetve termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét.
A forint euróhoz viszonyított árfolyama jelentősen hat a nemzetközi fuvarozás eredményességére, mivel a bevételek túlnyomó részét euróban, a költségek jó részét viszont forintban számolják el. A forint erősödése az előző negyedévhez képest 0,2 százalékkal, míg 2022 harmadik negyedévéhez képest 2,2 százalékkal növelte a szállítási tevékenység önköltségét.

 

 

Kapacitásfelesleg, szerény emelés, nagy veszteség

Igaz ugyan, hogy 2023 harmadik negyedévéhez képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését. Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,4, míg belföldes kollégáik 8,2 százalékos díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, azonban a díjszintjük 2,7, illetve 3,7 százalékkal csökkent. Így iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 negyedik negyedévében, ez alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.
A díjcsökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll. A fuvarozók ugyanis rövid távon nem tudták kapacitásaikat a recessziós környezet miatt lecsökkent áruforgalomhoz igazítani, ez pedig az árak esésében köszön vissza.

A most leépítendő kamionok hiányozni fognak a recesszió elmúltával

A magyar gazdaságunk technikai recesszióból való kilábalása , az infláció nagyarányú csökkenése és a kiskereskedelmi forgalom lassú emelkedése nagyon ígéretes jel a gazdasági növekedés közeledtére vonatkozóan – vetíti előre az elemzés. A német gazdaság gyengélkedése azonban – hatodik hónapja esik az ipari termelés – komoly árnyékot vethet a hazai növekedési kilátásokra. Az alacsony infláció lelassíthatja ugyan a fuvarozás egyes költségeinek emelkedését, de brutális, akár átlagosan 50-60 százalékos emelkedés lépett életbe a hazai, és akár átlagosan 80-85 százalékos a német használatarányos útdíj esetében. Ráadásul Magyarországon 2024. január 1. óta jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója. 

Az általános drágulás és az említett adóemelések idén akár további 16–21 százalékkal növelhetik a költségeket. 

Ennek áthárítása pedig nagyon komoly kihívás a fuvarozóknak egy kapacitásfelesleggel küzdő közúti fuvarpiacon. A veszteséges működés elhúzódása gyorsíthatja a kamionok számának leépítését és a csődök számát, ami viszont a recesszió véget értével okozhat súlyos kapacitáshiányt.

„A Digilog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a közúti fuvarozási árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a kft. ügyvezetője.

A KFX-et, a Digilog 2022-ben hozta létre 2022-ben. Az árindexet és az ahhoz kapcsolódó szakértői elemzését negyedévente publikálja. Az indexet és az elemzést mára a teljes közúti iparág, beleértve a fuvarozókat, megbízókat és szállítmányozókat, szakmai iránytűként használja. A KFX megmutatja, hogy a különböző gazdasági hatások mekkora árváltozást indokolnak a közúti áruszállításban. Hitelességét és pontosságát a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztálya ellenőrzi. Az árindex transzparenssé teszi a közúti fuvarozás árait befolyásoló gazdasági hatásokat és azok árhatását, ezáltal lehető téve átlátható áralkuk megkötését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.