Lejtőn volt a magyarországi közúti árufuvarozás az elmúlt év utolsó negyedében is, és még messze a talpra állás: az idén akár a hatodával, de az ötödével is tovább emelkedhetnek az érintett vállalkozások költségei a Digilog Consulting Kft. előrejelzése szerint. A stratégiai tanácsadó cég által kiszámolt legfrissebb közúti fuvarozói árindexből (KFX) és a cég elemzéséből egyebek mellett kiderül, hogy a fuvarozók nagyobb költségnövekedést szenvedtek el 2023 utolsó negyedében, mint amekkora díjemelést érvényesíteni tudtak.
Egyelőre nem számíthatnak sok jóra a hazai közúti árufuvarozók, ami egyenes ági következménye a kedvezőtlen makrokörnyezetnek. A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javul ugyan, de az elmúlt negyedévben még mindig 4 százalékos mínuszban volt az egy évvel korábbihoz képest. Az ipari termelés, amely a fuvarozás másik nagy árubázisa, 7,4 százalékkal maradt el 2022 utolsó negyedévének adatától. A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az import. Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exporttal jutnak ki az uniós piacokra, majd – néhány harmadik országos fuvar után – importtal térnek haza.
A fuvarozók mintegy 2,4–2,6 százalékkal tankoltak drágábban a vizsgált időszakban, mint az előző negyedévben, de legalább még mindig 10-15 százalékkal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.
Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden kiadásuk emelkedett, beleértve a gépkocsivezetők bérét, az autópályadíjakat, a járművek finanszírozását, valamint az alkatrész- és szervizköltségeket. Legjelentősebb drágító tételként a hazai autópályadíj 17,6 százalékos emelkedése említhető meg, ez önmagában 2,2–3,1 százalékos fuvardíjnövelést tett volna szükségessé 2023. október 1-jétől.
Összességében a negyedik negyedévben, a nemzetközi fuvarozásban 5,1 százalékos, a belföldiben pedig 5,4 százalékos összköltség-növekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,4, illetve 8,2 százalékos az emelkedés.
A tavalyi utolsó negyedévében is romlott a közúti alágazat hatékonysága és termelékenysége, főként az alacsony rendelésállomány miatt. Csökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, illetve termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét.
A forint euróhoz viszonyított árfolyama jelentősen hat a nemzetközi fuvarozás eredményességére, mivel a bevételek túlnyomó részét euróban, a költségek jó részét viszont forintban számolják el. A forint erősödése az előző negyedévhez képest 0,2 százalékkal, míg 2022 harmadik negyedévéhez képest 2,2 százalékkal növelte a szállítási tevékenység önköltségét.
Igaz ugyan, hogy 2023 harmadik negyedévéhez képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését. Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,4, míg belföldes kollégáik 8,2 százalékos díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, azonban a díjszintjük 2,7, illetve 3,7 százalékkal csökkent. Így iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 negyedik negyedévében, ez alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.
A díjcsökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll. A fuvarozók ugyanis rövid távon nem tudták kapacitásaikat a recessziós környezet miatt lecsökkent áruforgalomhoz igazítani, ez pedig az árak esésében köszön vissza.
A magyar gazdaságunk technikai recesszióból való kilábalása , az infláció nagyarányú csökkenése és a kiskereskedelmi forgalom lassú emelkedése nagyon ígéretes jel a gazdasági növekedés közeledtére vonatkozóan – vetíti előre az elemzés. A német gazdaság gyengélkedése azonban – hatodik hónapja esik az ipari termelés – komoly árnyékot vethet a hazai növekedési kilátásokra. Az alacsony infláció lelassíthatja ugyan a fuvarozás egyes költségeinek emelkedését, de brutális, akár átlagosan 50-60 százalékos emelkedés lépett életbe a hazai, és akár átlagosan 80-85 százalékos a német használatarányos útdíj esetében. Ráadásul Magyarországon 2024. január 1. óta jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója.
Az általános drágulás és az említett adóemelések idén akár további 16–21 százalékkal növelhetik a költségeket.
Ennek áthárítása pedig nagyon komoly kihívás a fuvarozóknak egy kapacitásfelesleggel küzdő közúti fuvarpiacon. A veszteséges működés elhúzódása gyorsíthatja a kamionok számának leépítését és a csődök számát, ami viszont a recesszió véget értével okozhat súlyos kapacitáshiányt.
„A Digilog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a közúti fuvarozási árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a kft. ügyvezetője.
A KFX-et, a Digilog 2022-ben hozta létre 2022-ben. Az árindexet és az ahhoz kapcsolódó szakértői elemzését negyedévente publikálja. Az indexet és az elemzést mára a teljes közúti iparág, beleértve a fuvarozókat, megbízókat és szállítmányozókat, szakmai iránytűként használja. A KFX megmutatja, hogy a különböző gazdasági hatások mekkora árváltozást indokolnak a közúti áruszállításban. Hitelességét és pontosságát a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztálya ellenőrzi. Az árindex transzparenssé teszi a közúti fuvarozás árait befolyásoló gazdasági hatásokat és azok árhatását, ezáltal lehető téve átlátható áralkuk megkötését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.