BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leépítésekre készülnek a fuvarozók

Folytatódott a közúti fuvardíjak emelkedése a harmadik negyedévben annak ellenére, hogy kevés a megrendelés – írja a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadó cég a 2024. harmadik negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) iparági elemzésében. A fuvarozók leépítésekre kényszerülnek.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,8, a belföldi fuvarozásban pedig 14,9 százalékos díjemelkedést mért a DigiLog Consulting 2024 harmadik negyedévében. Eközben a nemzetközi fuvarozásban 10,2, a belföldi fuvarozásban pedig 17,8 százalékos összköltség-növekedés volt kimutatható.

fuvar
Egyre kevesebb a fuvar

Az extrém költségemelkedés több mint kétharmada a használatarányos útdíj növekedéséből származott.

  • A hazai tarifák átlagosan 50–60 százalékkal nőttek, 
  • a németországiak 80–85 százalékkal,
  • az ausztriaiak 8–12 százalékkal.

Az üzemanyagár csökkenése ebben a negyedéveben lefelé tolta az önköltséget, de minden más költségtétel változása felfelé hatott (a gépjárművezetői bérek 7–12, az amortizáció 6–9, a lízingkamatok pedig 30–50 százalékkal emelkedtek). 

A fuvarozók hatékonysága és termelékenysége romlott ugyan az előző negyedévhez képest, de javultak az előző év azonos időszakához mérten.

A forint gyengülése kismértékben segítette a nemzetközi cégek eredményét a tárgyidőszakban.

A túlélésért küzdenek a közúti fuvarozócégek

A szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült teljes mértékben áthárítani a 10,2, illetve 17,8 százalékos költségemelkedést a július és szeptember közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 3,4, a belföldi fuvarozás esetében további 2,9 százalékos díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már az ötödik veszteséges negyedévet zárják a hazai fuvarozók.

Elhúzódik a recesszió, kevesebb a szállítanivaló

A legnagyobb probléma a gazdasági recesszió elhúzódása, ami nagy visszaesést okoz a fuvarozókat árukkal ellátó gazdasági ágazatokban. A hazai GDP a harmadik negyedévben már nemcsak az előző negyedévhez viszonyítva maradt el 0,7 százalékkal, de az előző év azonos időszakához képest is 0,7 százalékos visszaesést mutatott a KSH szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatai szerint. A belföldi fuvarozásnak forgalmat biztosító kiskereskedelmi forgalom ugyan még növekedést jelez az előző évhez képest (július: 2,5 százalék, augusztus: 4,1 százalék, szeptember: 1,7 százalék, a naptárhatástól megtisztított adatok szerint), de a trendje lefelé mutat. Ezzel szemben az építőipar mélyrepülése kifejezetten negatívan hat a belföldi fuvarozás keresleti oldalára. 

Még rosszabb hír a nemzetközi fuvarozók számára az ipari termelés megbicsaklása.

 A harmadik negyedévben nemcsak az előző évhez képest (július: mínusz 1,5 százalék, augusztus: mínusz 9,6 százalék, szeptember: mínusz 7,2 százalék a nyers adatok szerint), hanem az előző hónapokhoz viszonyítva is negatív eredményeket mutatott, és a trendje is romló. Különösen nagy elmaradást mutat az elektromos berendezések gyártása (elektromos motorok és litiumion-akkumulátorok), valamint a járműgyártás.

Mindezek hatására az áruszállítási teljesítmény is esett. A második negyedévben az előző év azonos időszakához képest még láthatunk egy szerény, 1,1 százalékos többletet, de az előző negyedévtől már 2,7 százalékos elmaradás mutatkozik az árutonna-kilométerben mért szállítási adatokban. Hasonlóan kedvezőtlen adatra számíthatunk a harmadik negyedévre is a DigiLog szerint.

 

A fuvarozók leépítésre kényszerülnek, már csökkentik a kapacitásukat

A kisebb árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek gazdasági harapófogóba szorították a fuvarozókat, akik mégsem tudták rövid távon a lecsökkent kereslethez igazítani a járműveik számát. 2023-ban ugyanis jelentős mennyiségű, még 2022-ben megrendelt jármű érkezett meg, ugyanakkor a használt kamionok eladása szinte lehetetlenné vált. Így 2024 első negyedévéig még nőtt is az áruszállító járművek száma. A második negyedévben azonban már a KSH statisztikáiból is egyértelműen látható, hogy a hazai nehéz tehergépjárművek közül a vontatók száma dinamikusan csökkent. (2024 második negyedében az előzőhöz képest 4,3 százalékkal, míg az előző év azonos időszakához képest 16,4 százalékkal csökkent a vontató tehergépjárművek első forgalomba helyezése. Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting harmadik negyedéves mérései is, melyek már csaknem 1 százalékos flottacsökkenést mutatnak az iparágban az előző negyedévhez viszonyítva.

A díjak további emelkedése elkerülhetetlen

Annak ellenére is a fuvardíjak további növekedése várható a következő fél évben, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint

  • a kiskereskedelmi volumen lassan nőni fog,
  • az ipari termelés pedig gyengélkedni fog, 
  • ahogyan az építőipar is.

A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, túlélésük érdekében – akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is – kénytelenek az önköltségük fölé emelni a fuvardíjaikat.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.