Évi 6,4 milliárd forint támogatást élvez 2021 óta az egyeskocsi-fuvarozás. A vasúti tevékenység egyedi áruk kiszolgálására képes, emiatt kulcsfontosságú az ellátási lánc rugalmassága szempontjából. Jelentőségéről és szerepéről Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezetője nyilatkozott a Világgazdaságnak, amely az állami segítség részleteiről, a kérdés aktualitásáról érdeklődött.
Válaszában Hódosi Lajos leszögezte: a támogatási forma 2025-ös fenntartása és a Hungrail reményei szerint 2026 után való újabb öt évre történő meghosszabbítása újabb lendületet ad a piacnak. A támogatásnak köszönhetően a szegmensben kiszámíthatók és tervezhetők a fuvarköltségek, mindez azt jelzi, hogy a kormány újabb forgalmak vasútra terelésén és beindításán dolgozik.
Erre a támogatási formára ma már az induláshoz képest kétszer annyi vasútvállalat pályázik, jelezve, hogy a vasúti egyeskocsi-fuvarozásnak nagyobb a piaca, mint azt sokan gondolhatták.
Az ügyvezető igazgató válaszából az is kiderült, miért olyan keresett ez a szolgáltatás, így a fenntartásához szükséges támogatás is. „Gondoljunk csak bele, hogy az egyeskocsi-fuvarozás nélkül számos iparágban – például az élelmiszer-, vegyiparban vagy az építőiparban – megállna a termelés, ami mindenkit érintene, a hétköznapi fogyasztóktól kezdve a nemzetközi piacokig. Az állami támogatással a költséges és munkaigényes vonatképzés és szállítás ellenére gazdaságosabban működtethető ez a szállítási forma, ami a támogatási program meghosszabbításának ígéretével az egyik legkiszámíthatóbb fuvarozási formává teszi.”
A vasúti teherszállításban mintegy 10 százalékos részesedéssel az egyeskocsi-fuvarozás fontos alapvető és hálózati funkciókat lát el. A több mint 948 iparvágánynak, 981 közforgalmú rakodónak és számos intermodális terminálnak köszönhetően országszerte működik, és nagy jelentőségű az olyan ágazatok számára, mint az acélipar, a vegyipar és az autóipar. Az, hogy az állam a folyó pénzügyi évben is mintegy 6,4 milliárd forinttal támogatja a szegmens életben tartását, Hódosi Lajos szerint erős jelzés a vállalkozó vasúti vállalkozások és a vasúti szolgáltatásokat igénybe vevő több mint 700 stratégiai közép- és kisvállalkozásnak.
Azt mutatja, hogy a kormány célja továbbra is a vasút felé való elmozdulás a közlekedésben, ezáltal a vidéki munkaerő megőrzése, a fenntartható mobilitás biztosítása, valamint az éghajlat fokozottabb védelme.
Egy vonat körülbelül 40 kamiontól mentesíti a közutat, csökkentve a forgalmat, a károsanyag-kibocsátást és az útburkolat károsodását. A vasút bizonyítottan a közlekedés egyik legzöldebb módja. Ha a vasúti egyeskocsi-fuvarozás hanyatlana, a közutak terhelése drasztikusan megnövekedne, ami több dugót, nagyobb környezetszennyezést és magasabb költségeket jelentene, és több lenne a közúti baleset is. Az egyeskocsi-fuvarozás lehetővé teszi, hogy akár kisebb mennyiségű árut is vasúton szállítsunk, ami egyedi igényekhez igazítható megoldásokat kínál az ügyfeleknek.
Magyarországon a tehervonatok általában 30-40 kocsiból állnak. Ezzel szemben a cégek között rövid viszonylaton szállított egyetlen vasúti vagonnyi áru „kis” szállítmány méret vasúti dimenzióban, még akkor is, ha két kamion terhét szállítja – magyarázza Hódosi Lajos. Sok fuvaroztatónak nincs szüksége hosszú vonatokra, ezek jelentik ennek a fuvarozási formának az alapját, amelyeket egyébként teherautóval szállítanának – ezzel szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg.
A vasúti árufuvarozás, ezen belül a vasúti egyeskocsi-fuvarozás fontos híd a nagyobb logisztikai rendszerek között, különösen ott, ahol nincsenek nagy volumenű fuvarozási igények. Az egyeskocsi-fuvarozás közvetlenül támogatja a kis- és középvállalkozásokat, hiszen lehetővé teszi a kisebb áruküldemények szállítását is. Ez a fuvarozási mód a nagyvárosokon kívül a kisebb településeket is összeköti, segítve a vidéki ipar fejlődését és a regionális egyensúlyt.
A Hungrail az idén nyár óta széles körű felmérést végez az iparvágány-tulajdonosok és -használók körében országszerte a vasúti egyeskocsi-fuvarozás fenntarthatóbbá tételéhez kapcsolódóan. A szervezet úgy véli, hogy a teherszállítás egyik aranytartaléka a vasúti iparvágányok revitalizációjában és fenntarthatóbbá tételében rejlik. A kutatás még folyik, de máris megállapítható, hogy a többség
A Hungrail tagvállalatai a 2030-ra kitűzött EU közlekedéspolitikai célt, azaz, hogy a vasúti teherforgalom a jelenlegihez képest közel 50 százalékkal növekedjen, nem tartják elérhetőnek. Szerintük az a legfontosabb, hogy első lépésben megszülessenek a jelenlegi forgalom stabilizálásához szükséges beavatkozások, mert további állami beavatkozás nélkül a vasúti áruszállítás részaránya tovább fog csökkenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.