Nehezített pályán teljesítettek tavaly a hazai vasúti árufuvarozó társaságok, amelyeknek azonban – így a CER Hungarynak is – nagy segítség volt, hogy támogatást kaptak egy fajlagosan drága, de megbízóik számára létkérdésnek számító szolgáltatásukhoz, az egyeskocsi-fuvarozáshoz. A CER Cargo Hungaryt is ellenőrző, közvetve állami ellenőrzésű CER Cargo Holding SE 2021-es árbevétele 163,2 millió, az adózott eredménye 26,2 millió forint volt. Arról, hogy a csoport hogyan manőverezett tavaly, és merre tart, Horváth Ottó, a CER Cargo Holding, egyben a holdinghoz tartozó CER Hungary Zrt. vezérigazgatója nyilatkozott a Világgazdaságnak.
Hogyan teljesített tavaly a CER?
A múlt év legkedvezőtlenebb hatása a MÁV-tól kapott vontatási villamos energia árának drasztikus növekedése és annak tervezhetetlensége volt. (A 2021. januári díj például egy évvel később a hatszorosára emelkedett.) A bizonytalanságot jellemzi, hogy a tárgyhavi teljesítményekhez tartozó vontatási villamos energia elszámolási díjait a szolgáltatás befejezése után mintegy két hónappal később ismerték meg a fuvarozók, így a megszokottnál sokkal később tudtak elszámolni a fuvaroztatókkal, ha a fuvaroztatók elfogadták egyáltalán a tervezett és tényleges költségek különbségét. Az első negyedévben kritikus volt a működés fenntarthatósága. Szerencsés volt, hogy 2022 volt az első teljes év, amikor a szerződéssel rendelkező magyarországi árufuvarozási vasúti társaságok vasúti egyeskocsi-támogatásban részesültek. Cégcsoportszinten az év végére sikerült eredményesnek lenni.
Jobbnak ígérkezik a 2022-esnél az idei működési környezet, mindenekelőtt a vontatási energia ára?
Az idei év legnevezetesebb pozitívuma az, hogy a vontatási villamos energia árának negyedéves időszakokra történő meghirdetése miatt a költségek sokkal tervezhetőbbek, mint tavaly. A fuvaroztatók megelégedéssel fogadták a változást. Ám miközben Magyarországon javult az árak kiszámíthatósága, más országban, például Szlovákiában éppen ellenkezőleg történt. Emellett az energiaárak mérsékeltebben csökkentek a vasúti szektorban, mint a piaci trendekhez képest várható volt. Így az ágazat szereplői továbbra is magasnak tartják a magyarországi díjakat az energiapiaci árszínvonalhoz képest. Az energiaárak nagymértékben befolyásolják, jellemzően érzékenyen megnövelik az anyag, eszköz és szolgáltatás, nem utolsósorban a humán erőforrás árát. A tervezési premisszáktól jelentősen eltérő forint-euró árfolyam, infláció és más tényezők a szokásosnál nagyobb bizonytalanságot okoznak.
A legkellemetlenebb negatívum viszont az, hogy az elmúlt hónapok vasúti árufuvarozási igényei jelentősen alacsonyabbak a bázishoz és a tervhez viszonyítva,
ennélfogva ebben az évben komoly kihívás a naturáliavesztés megállítása, az erőforrás-feleslegek hasznosítása.
Hogyan érinti a CER fuvarozó és záhonyi tevékenységét az Ukrajnában folyó háború?
Az ukrajnai háború kedvezőtlenül befolyásolja aktivitásunkat Záhony körzetben, mivel ukrán tranzitforgalom nincs. Megszűnt a széles nyomtávon érkező áruk fuvarozása Keletről Ukrajnán keresztül, de egyéb tényezők, például a szankciók is nehezítették vagy akadályozták a vasúti árufuvarozást napjainkig bezárólag, és nem tudjuk, meddig még. Ezzel együtt jelen kívánunk lenni a régióban, és szeretnénk kihasználni a fuvarozási lehetőségeket, amint a helyzet ezt lehetővé teszi. Bízunk abban, hogy nem kell túl sokat várni arra, hogy a tehervonatok ismét közlekedhessenek úgy, ahogyan ez évtizedeken keresztül lehetséges volt.
Más irányba azonban terjeszkedik a CER. Mi a következő lépés?
A CER Cargo Holding SE hagyományosan aktív Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban, továbbá saját jogon képes közlekedni Horvátországban. Lengyelországi és romániai leányvállalatunk várhatóan ez év júniusában szerzi meg a szükséges hatósági engedélyeket, továbbá van határforgalmi szerződésünk az ukrán vasúttal.
A CER tevékenységét mennyiben segíti az egyeskocsi-szolgáltatás támogatása?
A CER Hungary Zrt. és MÁV Zrt. között hatályos, vasúti egyeskocsi-továbbtámogatási szerződést írtunk alá 2021-ben, tavaly számottevő forgalmat bonyolítottunk le. A támogatás segítette forgalmaink egy részének megtartását és újak szerzését, melyekkel sikerült pótolni az elvesztetteket. Gondot jelent, hogy az idei évi forrás rendelkezésre állásáról még nem kaptunk értesítést a továbbtámogatótól, így az első hónapok teljesítményeinek elszámolását követően még nem érkezett támogatás. Remélhetőleg jól tudjuk, hogy ez a helyzet hamarosan változni fog, pozitívan.
A hazai vasúti pályák állapota segíti vagy nehezíti a CER fuvarozását?
A Belgrád–Budapest vonal magyarországi szakaszának átépítése jelenti a legnagyobb zavartatású pályahálózat-korlátozást a vasúti árufuvarozásban, elsősorban azért, mert Kelebia határátmenet lezárásának megkezdése előtt nem fejeződött be a Szeged–Röszke–Szabadka vonal felújítása. Röszke átmenetileg csak éjszaka és csak dízellel járható, ezért minden érintett fuvarozó várja, hogy a tervezett időponttól, 2023. október végétől jól működő biztosítóberendezésű pályaszakaszon folyamatosan, villamos vontatással közlekedhessenek a tehervonatok.
A lengyelországi és a romániai terjeszkedésen túl mik a CER idei nagy lépései?
Kettőt szeretnék megemlíteni: hat új Vectron mozdony érkezett, illetve érkezik július végéig, ezeket többországos forgalomban használjuk, a másik pedig, hogy teljes körű használatba vettük Magyarországon a saját fejlesztésű integrált vasúti informatikai rendszert, és megkezdtük a használat kiterjesztését a működési terület többi országára, társaságára.
Bízom abban, hogy elmondhatjuk majd 2023-ról: jónak nem volt rossz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.