A júniusi stagnálás után júliusban az egy évvel korábbihoz képest 1,2 százalékos emelkedést mért a mezőgazdasági termelői árakban a KSH. Ez a növényi termékek árának 4,5 százalékos növekedéséből, illetve az élő állatok és állati termékek árának 4 százalékos csökkenéséből adódott.
A növényi termékek drágulásában az agrártermelés legnagyobb hányadát adó gabonafélék árának emelkedése játszott nagy szerepet. Az aszály miatt a világpiacon emelkedő gabonaárak visszaköszöntek a magyar piacon is. A gabonafélék ára 13 százalékkal nőtt – tartva az egy hónappal korábban mért ütemet –, ezen belül a búza ára 7,9, a kukoricáé pedig 16 százalékkal emelkedett.
A gyümölcsök lefelé húzták az indexet, áruk összességében 22 százalékkal esett vissza. Ehhez nagymértékben hozzájárult, hogy a kertészeti kultúrákon belül jelentősnek számító területen termelt meggy idén bőségesen termett, a tavalyinál két és félszer többet szüretelhettek a termelők. Következésképp a meggyfélék és a szilva ára drasztikusan, 51 százalékkal esett vissza. A fagykárokat szenvedő őszibarack ugyanakkor gyenge termést hozott, ára pedig 34 százalékkal nőtt a tavaly júliusihoz képest. Eközben a zöldségfélék ára 11,6, míg a burgonyáé 45 százalékkal emelkedett a tavalyi bázishónaphoz viszonyítva. A növényi termékekéhez képest ellentétes ármozgások voltak az élő állatok és az állati termékek piacán, ahol 5,5, illetve 0,6 százalékos árcsökkenést regisztrált a KSH.
A tavaly júliusihoz viszonyítva a vágósertés ára az átlagosnál erőteljesebben, 13 százalékkal csökkent. Ugyanez a mérték igaz a január és július közötti időszakra is az előző év első hét hónapjával összevetve.
De az is igaz, hogy az árak már január óta emelkednek, ami a sertéspestis vaddisznókban való hazai megjelenése utáni pánikhangulatban mért néhány hetes átmeneti visszaeséstől eltekintve folyamatos. A sertéspiaci áremelési nyomás most is jelen van, s a szakértők hasonlót érzékelnek a tejszektorban is.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.